Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, går på minipillen og gjort det i 8 mnd, etter at min sønn ble født. Ila de siste 2 mnd har jeg glemt 2-3 piller, men vært da forsiktig i 1 uke. Har hatt litt blødninger, men ikke så mye som ved mensen. Jeg tok en EL test, strimmel, og den var positiv. (ja, streken var, hvis ikke mer, mørkere enn test streken) Jeg ble litt forskrekket. Har tatt en GT, men den var negativ. Har man EL selv når man går på minipillen?

Skummelt...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

minipillen er desverre så ømfintelig at du kan risikere å bli gravid dersom du ikke tar pillen på samme tidspunkt hver dag. At du faktiskt har glemt den en dag og to øker jo risikoen betraktelig.. dersom du ikke klarer å være konsekvent med minipillen vil jeg anbefale deg å gå på p-pille istedet. Her har du ihvertfall en slingringsmon på 12 timer...

AnonymBruker
Skrevet

Så sant det ikke er Cerazette du bruker så har du nok eggløsning ja.

De vanlige merkene hindrer ikke eggløsning, pga lite hormoner i minipillen. Men den gjør slimhinnen i livmoren tynnere så et evnt befruktet egg ikke klarer å feste seg, den gjør også sekresjonen rundt livmorhalsen tykkere slik at spermiene ikke kommer seg så lett igjennom.

AnonymBruker
Skrevet

minipillen er desverre så ømfintelig at du kan risikere å bli gravid dersom du ikke tar pillen på samme tidspunkt hver dag. At du faktiskt har glemt den en dag og to øker jo risikoen betraktelig.. .

Ts her

Jeg vet at man skal ta den til samme tid, og jeg er vanligvis veldig flink med det, men når jeg har glemt den har vi brukt kondom eller ikke hatt sex på 1 uke (slik det står i bruksanvisningen).

Jeg ble litt forskrekket da jeg tok EL testen. Har tatt en slik test svært mange ganger før, og bare vært positiv 1-2 ganger før jeg ble gravid. Hva er tipset videre? Avstå fra sex før EL testen er negativ? Glemte 1 pille for 1,5 uker siden..Hadde ikke sex på 1 uke da.

AnonymBruker
Skrevet

Så sant det ikke er Cerazette du bruker så har du nok eggløsning ja.

Ts her, bruker Conludag! :)

Vet ikke helt forskjellen på den og Cerazette?!

Skrevet

To typer

Det finnes to typer minipiller; en med en lav dose gestagen (Conludag) - og en med en høyere gestagendose (Cerazette).

Gestagenet i begge disse pillene fører til at slimet i livmorhalsen blir tykkere og seigere. Det gjør at det blir det vanskeligere for sædcellene å svømme igjennom. Dessuten gjør de slimhinnen i livmoren tørr og tynn. Dette gjør det ikke særlig attraktivt for en eventuelt befruktet eggcelle å feste seg.

Gestagen i høyere dose, som i Cerazette, hemmer dessuten eggløsningen. Derfor har denne pillen samme beskyttelse mot graviditet som p-piller. Minipillen med lavdosert gestagen (Conludag) har litt lavere, men fortsatt meget god, beskyttelse mot graviditet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...