Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal på jobbintervju på et vikarbyrå (PVS) denne uka. Er det noen som har erfaring med jobbing i vikarbyrå? Er det mye "styr" å være vikar, eller veldig greit? Kan man regne med å få oppdrag ganske fort (jeg vil jobbe i barnehage)? Er lønning rettferdig? Hva skjer om man blir syk når man egentlig skulle ha jobbet, får man sykepenger som på en "vanlig jobb"?

Jeg tenkte det er en god ide å jobbe som vikar mens jeg søker etter jobb innen det jeg egentlig ønsker å jobbe i, men som det lyses ut lite stillinger i, altså i stedet for å søke om fast jobb noen plass.

Skrevet

Jeg har jobbet noe gjennom PVS. Det er litt stress å være vikar dersom du ikke kan ta langtidsoppdrag, men det virker det som om du kan , og da blir det mindre stress. Noen dager vil du bli oppringt på morran, hive deg rundt og komme deg til stedet du skal være og bare være der en dag, noen ganger vil du få beskjed dagen før e.l om "Barn Barnehage trenger vikar de to neste ukene, kan du ta den jobben?". Det greieste er å få oppdrag som er på litt mer enn en dag, fordi den første dagen alltid blir sånn "sette seg inn i rutiner dag". Som sagt er det veldig ofte lenger oppdrag som trengs, mange steder setter de ikke inn vikar for bare en dag, så så lenge du kan si ja til lenger oppdrag så er det veldig positivt.

Lønna er litt dårligere enn ordinær lønn, PVS tar seg ganske godt betalt. Husker ikke nøyaktig nå, men f.eks assistent i barnehage (uten ans/utdanning) tror jeg er minst 121 kr nå, og da får du kanske 113-114 i timen av PVS. Mulig det har steget litt siden jeg jobbet der, men det er noen få kroner forskjell. Det står noe om regler i forhold til sykepenger inne på PVS sine nettsider, men i utgangspunktet har du dårlige rettigheter i forhold til sykepenger. Min erfaring er at når man ikke kommer på jobb får man ikke betalt, men jeg har ikke tatt langtidsoppdrag, lurer på om det er noe annerledes når det gjelder de.

I PVS vil du stort sett havne i barnehager, og evt i grunnskolen (barneskolen), med mindre du er utdannet lærer. Har snakket mye med folk i barnehage om dette, og det som er utrolig kjekt for de som tar imot vikar er om du ved ankomst på arbeidsplassen finner pedagogisk leder/styrer/den som har ansvaret, og ber om å få en kort oversikt over dagen (rutiner etc). Spør også om det er noe spesielt du bør vite om, du har taushetsplikt gjennom PVS så de kan og bør informere deg om det er spesielle ting. Dersom det er på en avdeling med bleiebarn kan du også spørre om de synes det er greit at du skifter bleier, stort sett synes de det men jobbet et sted der det bare var de fast ansatte som skulle gjøre det av en eller annen grunn.

Ellers gjelder det å vise iniativ. Folk har full forståelse for at du ikke har oversikt den første /de første dagene, men gjør det du kan. Skift bæsjebleier, hjelp til med påkledning, osv.. Ta ansvar og iniativ rett og slett, du er der for å gjøre en jobb. Veninner av meg som har vikarer inne i barnehage sier at noen virker som om de bare er der fordi de tjener penger, vis at du er innstilt på å gjøre en god jobb også. Dersom du gjør et godt inntrykk spør de gjerne deg om å være lenger/ber om å få deg en annen gang også, og da slipper du å til stadighet sette deg inn i nye rutiner og lære deg nye navn.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar! :)

Lønna er jo rett og sletttragisk lav, men bedre enn ingenting ihvertfall. Og jeg har erfaring fra jobbing i barnehage fra før, og det er jo en veldig ålreit jobb. Ønsker helst langvarige oppdrag, som du sier må det være vanskelig å bare være plasser kort tid av gangen, slik at man kun rekker å begynne å sette seg inn i rutiner før man blir plassert en ny plass.

Hvor lang tid etter "ansettelse" i PVS fikk du første oppdrag?

-TS-

Skrevet

Husker ikke nøyaktig hvor lang tid det gikk, men hvis du gir beskjed om at du kan starte å jobbe med en gang så får du oppdrag veldig kjapt.

Lønna er ikke all verden nei, men min erfaring er at du får mye oppdrag og fint kan jobbe nesten hver dag. Hvis det er en dag eller to det ikke passer kan du også gi beskjed om at "jeg kan ikke i dag, men jeg kan fra og med torsdag igjen". I tillegg går det ann å ringe til PVS på ettermiddagen eller tidlig om morran og høre om de har fått inn noe.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hadde fått 130 i timen som fast så tar vikarbyrået 20 kroner av dem og du får 110. Du får korte oppdrag, taper ofte mer penger enn du tjener via nav og liknende. De sender deg veldig ofte til dårlige arbeidsmiljøer og i det hele tatt, ikke vær vikar om du kan unngå det. Hvis du er i den situasjonen at du vurderer vikarbyråer vil du gjøre det mye bedre med å printe 100 CVer og personlig gå rundt til alle barnehagene i en mils omkrets!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det var veldig stressende å jobbe som ringevikar, men så var heller ikke jeg tilgjengelig hver dag, derfor ble det oppdrag sånn av og til.

Jeg brukte å si i fra på forhånd hvilke dager jeg kunne jobbe. Som regel fikk jeg vite på forhånd om oppdrag, men av og til ringte de samme dagen, så da må du være klar til å dra rundt halv 8 på morgenen. Det jeg opplevde som verst med det, var at jeg måtte busse, over lange avstander, i og med at jeg ikke hadde bil og at jeg alltid fikk oppdrag i motsatt kant av byen :P

Heldigvis var det noen bhg jeg jobbet flere ganger i , sånn at jeg ble kjent med barna, de ansatte og rutiner.

Alt i alt, en helt OK jobb. Så lenge DU er fleksibel, så går det bra. Og er oppdragsgiverne fornøyde med deg, er sannsynligheten for å bli kalt tilbake, stor :)

AnonymBruker
Skrevet

Men ja, det er nok bedre å være fast vikar i én bhg. Sånn farting fram og tilbake er ganske tungt, spesielt når de ansatte er lite villige til å gi deg info om barnehagen, og er lite imøtekommende - og tro meg, det er plasser folk er sånn. Mange er vel ganske lei av vikarer, hver dag en ny ansatt de må lære opp osv. Men generelt var folk flest greie.

Gjest fersk lærer
Skrevet

Har vært registrert hos et par vikarburåer uten å få noen hjelp fra dem, så jeg søkte jobb selv i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet

Var hos de i dag og snakket, de sa de alltid hadde for lite folk utover høsten ettersom det er da det er travlest, så krysser fingre for at jeg får noe kjapt. De nølte ihvertfall ikke med å ta meg "imot". Vil helst ha lange oppdrag da, som flere sier så kan de korte oppdraga fort bli litt travle.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet i Manpower i 1,5 år. Jeg hadde jobb vær dag den perioden. Ble aldri oppringt tidlig på morgenen, jeg viste alltid i god tid hvor jeg skulle være til enhver tid. Som regel fikk jeg være på samme plass i hvertfall 2-4 uker. Det syns jeg var veldig bra! Det værste var hvor dårlig lønnen var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...