Catzy Skrevet 20. november 2003 #1 Skrevet 20. november 2003 Ingen grunn til å ikke gjøre det eneste lure, og installere antivirus og brannmur på boksene. Så blir det mindre spam og virus i verden... http://www.dagbladet.no/dinside/2003/11/20/384051.html Direkte til anti-virus-siten http://www.my-etrust.com/microsoft/index.cfm? Dagbladet linker også til et par andre gratis-programmer, hvis man skulle ha store aversjoner mot MS-programvare, selv når den er gratis. (OK, du får bare det første året gratis hos MS / CA, men det er ganske bra like vel.) Catzy
Postmannen Skrevet 22. november 2003 #2 Skrevet 22. november 2003 Jeg skjønner da hvorfor du ikke har fått noe svar før nå.! Helt enkelt og greit fordi "branmuren" fra Microsoft er skikkelig shitty, og tillater faktisk spionering fra Microsoft (selvfølgelig ingen andre). Enda et forsøk fra MS å låse inn brukerne, og fordummede PC-brukere stormer selvsagt til, med en kinky drøm om å få lenkene påsatt. Desverre så er du en av dem. Det verste er at du forsøker å dra andre ned i avsuget! "Oh dear Bill, please spank me!"
Catzy Skrevet 23. november 2003 Forfatter #3 Skrevet 23. november 2003 Kan du vise linker til dokumentasjon på at 1) brannmuren er dårlig 2) at det kommer med spyware Gjerne fra siter som ikke er skrevet av lunixere, men noen som har et litt mer objektivt syn på Microsoft. Jeg mener bestemt at det er bedre å ha en gratis brannmur og virusbeskytter enn ingen av delene. Dessuten samarbeider MS her med CA, som er et stort og velrenomert firma med gode programmer. Tviler på om de vil sende ut noe de ikke kan stå inne for. Catzy
Crazee Skrevet 23. november 2003 #4 Skrevet 23. november 2003 Eg hugsar eg leste noko om at testar viste den innebygde brannmuren slapp gjennom litt for mykje - men eg hugsar ikkje kvar. Men pris bør ikkje vera noko hinder for å skaffa seg ein som er betre: ZoneAlarm frå www.ZoneLabs.com er gratis. (Du kan få ein utvida versjon for ein neve dollars.) Uansett, du finn kanskje meir om du tek utgangspunkt i denne lenka: http://www.janwright.co.uk/drivec.htm (Er i alle fall lenker der, kor du kan testa brannmuren du brukar.) Det er òg ei lenke til ein artikkel om korleis Windows Media Player sender tilbake informasjon om kva du gjer...
Morgan Skrevet 23. november 2003 #5 Skrevet 23. november 2003 Værsågod,Catzy og alle...her har dere info om hva gutta hos Microsoft arbeider med... Hentet hos IT-avisen: Den automatiske oppdateringen i Windows XP forteller Microsoft absolutt alt om hva du har installert på maskinen din, hevder tyske IT-eksperter. Har du noen gang prøvd å analysere hva slags data rusler ut fra PC-en til Microsoft via den automatiske oppdateringsfunksjonen i Windows XP? Ikke det? De tyske IT-ekspertene på tecChannel.de (registrering nødvendig) har gjort det. Og resultatene er mildt sagt oppsiktsvekkende. Alle detaljer på bordet! Fra før av er kanskje de fleste klar over at Microsoft trenger opplysninger om hva du har installert fra før for å finne ut hva som skal installeres i tillegg. At det går data begge veier når Windows Update arbeider, er derfor ikke noe nytt. TecChannel.de ville derimot ha detaljene. Derfor satte de seg ned for å analysere alle data som gikk ut via Internett til Microsofts hovedkvarter i Redmond. SSL-kryptert Microsoft hevder selv at de ikke verken tar ut eller lagrer private opplysninger fra sine kunders maskiner. Tyskerne ville bare verifisere at dette var riktig. Det var ikke helt lett. Microsoft bruker nemlig SSL (Secure Socket Layer)-kryptering av data som går ut. Men tyskerne visste råd. De brukte en udokumentert funksjon i Windows, og kunne dermed kikke på datastrømmen likevel. All programvare er med De sperret øynene opp da de så hva som faktisk blir sendt ut. I datastrømmen fant de detaljerte lister over programvare du har installert på din PC. All programvare, ikke bare Microsofts egen. Vart du skræmt? For å si det med en kjent, norsk komiker: Vart du skræmt no? Ute på nettets diskusjonsgrupper varierer reaksjonene fra «hva sa vi?» og «nå gå jeg definitivt over til linux» til «og hva så?». Uansett er det litt uhyggelig å tenke på at Microsoft teoretisk kan sjekke hva du driver med, og sende materialet til politiet, arbeidsgiveren din eller for den saks skyld mora di for nærmere ettersyn. Høyst teoretisk...men likevel. Og her har du linken: http://www.itavisen.no/art/1300679.html
Catzy Skrevet 23. november 2003 Forfatter #6 Skrevet 23. november 2003 OK, der fikk jeg litt å tygge på. Guess there's no such thing as free lunch. :-? I Windows Media Player kan du foresten velge om du vil sende ut informasjon eller ikke. Til å begynne med var denne funksjonen default på. Nå er den default av. Mulig det ikke er samme funksjon som det Crazee mente, men jeg vet at det ble sett på som et sikkerhetshull (eller kall det spionering). Hvis det er det du mente, så er det i så fall skrudd av nå, så du må selv skru det på hvis du vil ha det. Catzy
Atmi Skrevet 15. mars 2004 #7 Skrevet 15. mars 2004 Men Den innebygde og dårlige brannmuren som følger med windows xp er ikke den samme som følger med i virusprogrammet som mikrosoft deler ut gratis et år. Det virusprogrammet har jeg faktisk brukt i flere måneder og brannmuren er faktisk en fullversjon av zonealarm - som har meget godt renome. Jeg bytter litt av og til, og la akkurat inn vanlig zone alarm og avg virusprogram - brannmuren var akkurat lik den. Men da jeg scannet på nortons side kunne de ikke registrere noe virusprogram hos meg selv om jeg har avg - så det var litt merkelig. Uansett - kanskje e-trust ikke er perfekt. Men, de slipper ikke inn virus og det har fungert kjempefint her. Akkurat like fint som alle andre Faktisk bedre enn Norton Antivirus som jeg har brukt i flere år, men nå valgte å kutte ut fordi det lager for mye krøll og krever for mye ressurser sånn generelt. Atmi
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2004 #8 Skrevet 15. mars 2004 en software-brannmur vil aldri være spesielt bra så lenge brukeren har tilgang til å slå den av (kan brukeren kan også trojaner etc), men jeg bruker heller microsofts innebygde i både win2k og xp enn tredjeparts ubrukelig opplegg som bloatede zonealarm.
Atmi Skrevet 15. mars 2004 #9 Skrevet 15. mars 2004 Hvorfor i all verden sier du slikt tull. Joda, klart at ingenting kan garantere mot alt. Men saken er likevel det at det helt klart svarer seg å ha en brannmur. Jeg for min del har brukt software brannmur og virusprogram i 4 år på maskinen min, og jeg har aldri hatt noe tull på noen måte. Så joda, det virker helt fint. Syns det er veldig unødvendig å si slike ting som du sier her - hva er vitsen? Gjøre slik at folk ikke våger stole på noe som helst i redsel for virus angrep? Dersom brannmuren skulle slutte å virke kan du være temmelig sikker på at du merker det, og om du er usikker kan du jo bare gå på nett - eks norton sine sider og sjekke om det går å få tilgang til maskinen eller ikke. Det er ikke vanskeligere. Det er helt klart bedre å bruke en brannmur med en ørliten mulighet for at noen hackere finner ut av, enn å ikke buke brannmur fordi man ikke kan stole 100% på et software program da... Å joda, de er spesielt bra. For 99,9% av tiden beskytter de pc mot de tingene de er ment å beskytte for. Atmi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå