Gå til innhold

Hvor mye skal barna bestemme over romme sitt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei datter på 13 som har begynt å låse døra til romme sitt hele tiden. Er hun der så låser hun, går hun ut så låser hun. Noe vi ikke liker. Har nå tatt nøkkelen hennes for noen dager siden, men har nå funnet ut at hun låser med en skrutrekker eller noe. Hun nekter også å slippe andre inn på rommet med untak av oss foreldre.

I går hadde jeg besøk av ei venninde og viste henne litt rundt i huset da hun ikke har sett det nye huset vårt før og min datter blånektet på at hun skulle se romme hennes. Tror min venninde ble litt sjokkert der.

Hva er greit her? Skal de bare styre på eller skal vi foreldre sette foten ned? Det er jo hennes rom, men mitt hus. Og er det virkelig greit at de låser døra? Tenk om det blir brann og sånt. Og kan ikke helt si at jeg skjønner horfor hun låser heller. Vi foreldre går ikke inn dit uten å si i fra uansett.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Låste døren som 13 åring jeg og fordi jeg ikke stolte på at faren min ikke kom til å snoke i mine tanker som var skrevet ned, men å blånekte venninner? Noe spesielt må hun da prøve å skjule.

Skrevet

Jeg låste døren til rommet mitt da jeg var der fra jeg var ti år gammel. Eneste regelen vi hadde på det var at jeg ikke fikk ha døren låst om natten, i tilfelle det ble brann.

• Liker 6
Skrevet

Når en er blitt 13 år begynner behovet for privatliv å melde seg. Mener hun har rett til å velge hvem hun vil vise frem rommet sitt til. Mener også at ingen har noe å gjøre der inne med mindre det er et nødvendig ærend.

Angaende låsing, kanskje kan dere innga en avtale om at døren skal være ulast, men er døren lukket, skal dette respekteres. Foreldre, og andre, må banke på, men jenta må også svare når hun er inne

• Liker 6
Skrevet

Her i huset har vi også en regel om å banke på. Ingen av barna har uttrykt ønske om å låse døren. Hadde heller ikke slike ønsker da jeg var barn/tenåring. Å låse om natten, ville jeg ikke godtatt. Men en venninne av meg låste sin soveromsdør fra hun var på samme alder. Grunnen var at storesøsteren gjorde det samme: og begge anklaget den andre for å snoke i sakene... ;)

Gjest *Maja*
Skrevet

Med mindre det er mistanke om at det er farlig på gang med barnet deres så ser jeg ikke noe grunn til hvorfor hun ikke skal få låse rommet sitt...hun har sikkert private dagbøker etc som hun synes er ektremt private og vil ha for seg selv...hun har også kommet i en alder der hun kanskje begynner å utforske sin egen seksualitet, og da er det ikke nok tid med et "Bank" på døra...(om du skjønner)

Ville ikke godtatt låst dør på natten, men ellers så skjønner jeg ikke hvorfor hun ikke skal få ha rommet låst. Det er ditt hus; Men hun har fått tildelt et rom som er hennes private sted, og det må du som forelder rett og slett godta.

Det verste du gjør i den alderen er å innvandere privatlivet hennes, da du fort kan gjøre vondt verre...

• Liker 6
Skrevet

Jeg innførte selv regelen om å banke på, og vente på hvilket svar som kom. Det var MITT behov for privatliv på soverommet og for å markere en grense.Dette startet jeg med da sønnen min var ganske liten - noe som han lærte seg å respektere. Sa jeg "kom inn" - kom han inn. Sa jeg "vent litt" - måtte han vente til jeg kom ut eller jeg sa "kom inn".

Da han selv kom i den alderen da han følte for å "beskytte" sitt territorium, ble vi raskt enige om at den regelen om banking på døren også kunne gjelde for ham - og at jeg lovet hellig å overholde den og ALDRI gå inn på rommet hans uten å banke på og vente på beskjed.

Vi gikk også igjennom en branndrill (ikke låse døra, hva man skal gjøre hvis man hører brannalarm etc)for å illustrere viktigheten av IKKE å låse døra i tilfelle uhellet skulle være ute. Dette gikk han med på (han hadde vel egentlig ikke noe valg, for jeg sa vel også at å låse døren var heeelt uaktuelt).

En gang jeg var stressa og hadde tankene et annet sted, banket jeg på og åpnet døra uten å vente på beskjed. Angrer på det; ingen av oss trengte det litt kleine øyeblikket da vi begge innså at jeg hadde kommet inn i en "privat" stund. Vi snakket aldri om det etterpå, men venta alltid på beskjed etter det.

Skrevet

Sett opp regler for hvor mye hun kan låse døren, og når. Gi henne noe hun kan låse inn dagbok ol i, en metallboks eller noe. Hvis hun ikke respekterer reglene deres fjerner dere enten låsen på døra eller hele døra. Da forstår hun :)

Skrevet

Me fekk aldri lov til å låse dørene til soveromma heime, hadde ikkje nøklar ein gong. Ta frå ho nøkkelen, forklar dette med sikkerheit osv, men lag ein regel om at når døra er igjen, må alle som vil inn, banke på, og ho må svare når ho er der.

• Liker 2
Skrevet

Me fekk aldri lov til å låse dørene til soveromma heime, hadde ikkje nøklar ein gong. Ta frå ho nøkkelen, forklar dette med sikkerheit osv, men lag ein regel om at når døra er igjen, må alle som vil inn, banke på, og ho må svare når ho er der.

Enig! :)

• Liker 1
Skrevet

Tenker umiddelbart,har hun pc med webcam? For da kan det jo være faresignal..

Gjest Penny88
Skrevet

så lenge hun ikke låser om natten..

Skrevet

Det folk skriver om en banke på-regel er veldig klokt. Ellers tror jeg i grunnen det er greit å la henne styre litt, hun er i en alder hvor privatliv begynner å bli veldig viktig, hun vil sikkert ikke ha interesse av å låse døren sin for alltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...