Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til helgen skal jeg møte "svigers" for første gang, og i tillegg er det barnedåp på søndagen.

Jeg har aldri vært i en barnedåp før, kan noen fortelle meg og "hva man gjør?" Kjæresten min er fadder, har han noen spesielle oppgaver? Jeg kjenner ikke en eneste person i dette selskapet og lurer da på om han kommer til å være mye borte og opptatt med sitt...?

Og hva har man egetlig på seg? Holder det med en pen kjole, eller er det visse regler på ting og tang?

Og jeg burde vel han med en liten gave? eller? Har aldri møtt disse menneskene før eller vært i dåp før. Noen gode råd om hva jeg kan kjøpe??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta på deg en pen, "tekkelig" kjole, eller skjørt og pen topp, hold deg unna partytøy i hvertfall.

I kirken er nok fadderene "opptatt" da de har en rolle der, men i de dåpene jeg har vært i har vært ulike på om faddere sitter sammen med resten eller om de sitter sammen med foreldre/dåpsbarn, fram til selve dåpshandlingen.

Hva som skjer etterpå varierer vel fra familie til familie, men en form for lunsj/kaffe og kake og samvær er vel vanlig. Jeg har aldri opplevd særlig med taler i en dåp, gjerne bare 'en kort en fra enten fadder eller en besteforelder. Men så er min familie særdeles taleglade også da.

Angående gave så er det kanskje litt rart med en egen fra deg? Hva med å bli med på den fra kjæresten din? Det virker jo som om dere, i hvertfall i familiesammenheng, er ganske ferske kjærester.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pen kjole, men ikke overpyntet. I kirken sitter fadderne fremme, spør foreldrene til dåpsbarnet om de synes du skal sitte sammen med ham eller ei, men normalt gjør partner det. Under selve dåpshandlingen går faddere med foreldre opp til døpefonten, da blir du bare sittende. Resten av dagen vil han ikke ha noen spesielle oppgaver normalt sett. Dåp er ikke veldig formelt og stivt.

Gjest pysepusen
Skrevet

Det som skjer når det er dåp i min familie er at man først er i kirka. Der sitter alle samlet og når barnet skal døpes så går foreldre og faddere til døpefonten. Dette tar ikke mange minuttene. Når gudstjenesten er ferdig så tar nam gjerne litt bilder sammen med presten og sånn (du kan jo tilby deg å ta bilder f.eks. :))

Etter dette spiser man gjerne mat av diverse slag og kaffe og kaker. Det blir vel gjerne endel bilder her også :) Og etter en stund så går man hjem.

Kjæresten din kommer nok ikke til å være så veldig opptatt med andre ting, men de vil nok ha ham med på bilder innimellom ;)

Når det gjelder klær så pleier jeg gå i kjole. Svigerinna mi bruker bunad. Det går jo an å spørre kjæresten din hva som er vanlig i hans familie? Hvis ikke synes jeg kjole er helt flott!

Jeg hadde spurt kjæresten din om han synes dere skal gi gave sammen eller hver for dere. Skal du gi alene hadde jeg gitt en liten gave tror jeg. Et smykke, armbånd, slipsnål (alt etter om det er gutt eller jente), sangbok, eventyrbok...

Kos deg og lykke til!

Skrevet

I vår dåp satt fadderne foran sammen med oss i kirken, og var med opp på barnet ble døpt. De ble også tatt bilder av sammen med oss etter gudstjenesten var ferdig. Etterpå hadde vi selskap med middag og så kaker, og i selskapet (hadde ikke så stort selskap, 20 stk), satt fadderne med sine samboere. Oppgavene fadderne hadde tok ikke spesielt mye tid, men kan hende du må sitte alene i kirken?

Ville som Kvist skriver hatt på en "tekkelig" kjole eller skjørt og pen topp. Hvis du har bunad så passer jo det veldig godt.

Syns også det vil være mest naturlig hvis du kjøper noe sammen med kjæresten din. Datteren vår fikk penger, smykker, eske til å ha dåpsattest i, eventyrbøker, sangbøker, barnebibel, barneservise/barnebestikk++

Skrevet

Takk takk. Så dåp er ikke så fryktelig formelt å stivt? Vet ikke om jeg føler meg helt komfortabel å sitte på første rad i kirken. Vi får se hva de har planlagt.

Men ang. gave. Hva med å lage et lite kort bare? Jeg driver en del med scrapping. Jeg føler det blir litt frekt å ikke ha med noen ting i det hele tatt... eller er ikke gaver en så stor del av tradisjonen?

Skrevet

Takk takk. Så dåp er ikke så fryktelig formelt å stivt? Vet ikke om jeg føler meg helt komfortabel å sitte på første rad i kirken. Vi får se hva de har planlagt.

Men ang. gave. Hva med å lage et lite kort bare? Jeg driver en del med scrapping. Jeg føler det blir litt frekt å ikke ha med noen ting i det hele tatt... eller er ikke gaver en så stor del av tradisjonen?

Gaver er en del av det jo, men hvorfor ikke kjøpe noe sammen med kjæresten? Eller er han med på en annen gave? Hvis jeg var deg og ikke kunne gi sammen med noen ville jeg kanskje gitt et sølvsmykke, eventyr/sangbok eller evt. et par hundre kroner og laget et fint kort :)

Skrevet

Jeg ville heller ha gått med på gaven som kjæresten din skal gi :)

Skrevet

Du er vel invitert saman med kjæresten din? Då gir de naturlegvis gave saman.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke bli så stivt og formelt, bortsett fra kirkedelen, da, der er det jo et fastsatt program. Så vidt jeg vet er det ganske vanlig at faddere pleiere å sitte fremst/sammen med barnets foreldre + andre faddere, så jeg ville forsikret meg om at det var plass til meg på akkurat denne benken eller satt meg på en benk lengre bak. Besteforeldre vil vel kanskje helst sitte så langt frem som mulig.

Ang. gave vil jeg ha gitt felles fra deg og kjæresten, regner med at dere fikk invitasjon i fellesskap, så er nok helt ok å gi felles gave også. :)

Gjest gjest
Skrevet

Når man er invitert i bårndåp som noens følge(kjæreste) er det ikke normalt å ha med egen gave! Du bør være med på din kjærestes gave. Om han som fadder er med i spleiselag med noen andre, så vil jeg tro at andre eventuelle samboere/kjærester uansett er med på denne også. Men, om du er veldig flink å lage kort, så hadde det jo vært veldig hyggelig om du lagde kortet, så gir dere gave og kort sammen (så må kjæresten din huske på å skryte av at du har laget kortet selv ;))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...