Gå til innhold

Strikkehjelp.. 3 r sammen vs. dobbeltfelling...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Sitter med ei strikkeoppskrift her, og har allereie strikka nokre cm.. Nokre stadar skal eg strikke 3 m r sammen, og det har eg gjort..litt strevsomt, men det har gått bra. No ser eg at "over" oppskrifta står det sånn tips om dobbeltfelling, som eg las gjennom, men eigentleg ikkje skjønte kva betydde før ca. no.. :sjenert: At i staden for 3 r sammen kan eg ta 1 m laus av, 2 r sammen og den lause m over..

Blir det noko forskjell i det ferdige strikketøyet, sånn med tanke på hol, "mønster" i fellinga, kor fint det blir, etc.? Kan eg fortsette med å strikke 3 r sammen, eller bør eg rekke oppatt? Har eg gjort "feil" med å strikke 3 r sammen?

Hmm..håper nokon skjønner kva eg meiner, og kva eg vil med dette spørsmålet.. :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det ser litt ulikt ut. 3 r sammen lener litt mot høyre, mens dobbelfellingen du beskriver vi gi en sentrert felling.

Men er du sikker på at ikke de to metodene skal brukes ulike steder? Virker veldig rart å skrive et tips om dobbeltfelling og så å kalle det 3 r sammen i oppskriften... Går ut ifra at det er en Drops-oppskrift? De pleier hvertfall alltid ha sånne tips før selve oppskriften. Har du isåfall link?

Endret av Klematis
Skrevet

Takk for svar!

Oppskrifta er i boka "Myk Start"..s. 43, det er ei djevellue det er snakk om..

Skrevet

Ok. Dersom det er fellingene midt foran på spissen (dvs hvis dette er et luemønster som stikkes rundt og ikke frem og tilbake) , ville jeg nok rekka opp og gått for sentrert fellingene. Men så er kanskje jeg litt i overkant pirkete også ;-) Hvis det er snakk om langs kantene (noe jeg ikke tror, for da pleier det kun være enkle fellinger), så hadde jeg latt det være.

Jeg vil si det kommer an på hvor pirkete du er. Og på hva slags garn du stikker med. Med helt glatt garn som silkeull, bomull og noen typer babyull viser hver maske veldig godt. Med mer lodne garntyper som alpakka viser det ikke like godt. Jeg ville hvertfall ikke skiftet fellingstype midt i!

Lykke til!

Skrevet

Etter å ha undersøkt litt så ser jeg at lua kan stikkes enten i glattstrikk eller i rillestrikk. Stikker du riller, tror jeg uansett ikke at det viser så godt, da ville jeg bare latt det være slik det er.

Skrevet

Eg strikker i riller ja.. så då kanskje eg berre tek sjansen og ser korleis sluttresultatet blir.. Og strikker heller ei ny, om det skulle vise seg å ikkje bli så fint..

Tusen takk for hjelpa! :):blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...