Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2003 #1 Skrevet 20. november 2003 Fant denne: Straffelovens § 83 Av: Øyvind Aarsnes, Tromsø - Den: 26.10.2003 Kl. 18:10 Straffelovens § 83 lyder følgende ”Den som rettsstridig søger at bevirke eller at medvirke til, at Norge eller nogen del av riget bringes under fremmed herredømme eller innlemmes i anden stat, eller at nogen del av riget løsrives, straffes med hefte i minst 8 år eller med fengsel fra 8 år indtil 21 år.” Europabevegelsen i Norge – Stiftet ved møte i stortinget 30 mai 1949 – har som formål: Og fungere som den internasjonale europabevegelsens norske avdeling og fremme dens målsetning. Disse statutter er vedtatt av årsmøtet 13 mars 1967. Den internasjonale europabevegelses målsetning: ”Europabevegelsen søker å virkeliggjøre et europeisk fellesskap, med respekt for menneskerettighetene, ved en politisk, økonomisk, militær og sosial integrering av de europeiske nasjoner. Dens mål er opprettelsen av Europas forenede stater, ved alminnelig valg, en domstol og et økonomisk og sosialt råd.” Kan europabevegelsens ledelse i Norge ved Svein Roar Hansen komme med en uttalelse ? Europabevegelsens ansatte og medhjelpere i Norge bryter etter min oppfatning straffelovens § 83. Hvorfor er ikke denne saken tatt opp i norsk media? Eller har media inngått taushetsplikt når det gjelder dette, eller er det fullstendig ukjent for alle sammen? Kanskje jeg burde søke økonomisk støtte fra europabevegelsens avdeling i Norge som sikkert har en sterk økonomi, slik at denne avisartikkelen kan sendes ut til samtlige postkasser i Norge. Europabevegelsen og dets forkjempere skal i følge Straffelovens paragraf 83 straffes med fengsel fra 8 til 21 år...
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2003 #2 Skrevet 20. november 2003 Fant denne: Straffelovens § 83 Av: Øyvind Aarsnes, Tromsø - Den: 26.10.2003 Kl. 18:10 Straffelovens § 83 lyder følgende ”Den som rettsstridig søger at bevirke eller at medvirke til, at Norge eller nogen del av riget bringes under fremmed herredømme eller innlemmes i anden stat, eller at nogen del av riget løsrives, straffes med hefte i minst 8 år eller med fengsel fra 8 år indtil 21 år.”quote Eu er da virkelig ikke rettsstridig?? :klø:
Gjest Poirot Skrevet 20. november 2003 #3 Skrevet 20. november 2003 Den som rettsstridig søger at bevirke eller at medvirke til, at Norge eller nogen del av riget bringes under fremmed herredømme eller innlemmes i anden stat, eller at nogen del av riget løsrives, straffes med hefte i minst 8 år eller med fengsel fra 8 år indtil 21 år Rettsstridig, betyr i strid med lov, dvs i krig. Europabevegelsen prøver ikke å gjøre dette i krig, de bruker lovlige virkemidler som ytringsfrihet osv. EU vil ikke være å bringe Norge under fremmed herredømme, da Grunnloven fremdels vil eksistere. Norge vil fremdeles ha en egen regjering, høyesterett og storting (3 statsmakter), vi har mao selv herredømme. EU er ingen stat, og ingen del av riket løsrives. Medlemskap i EU krever nok en endring av Grunnloven. Grunnloven står isåfall over straffeloven. En del lovregler er laget i en annen tid, med et annet formål. Jeg tviler på at EU dekkes av formålet her, noe som er relevant når man skal bedømme hvorvidt noe dekkes av en lovbestemmelse.
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2003 #4 Skrevet 20. november 2003 Nei, nå er begeret nådd! Siden 1814 har vi løsnet på både det ene og det andre, både jøder og jesuitter har fått adgang til Kongeriket - og selv kvinner har fått stemmerett. Men EU!! Nei, der går jammen grensen! Fint at noen tar dette opp!
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2003 #5 Skrevet 20. november 2003 Rettsstridig, betyr i strid med lov, dvs i krig. Europabevegelsen prøver ikke å gjøre dette i krig. dum, dummere, Poirot
Gjest Poirot Skrevet 20. november 2003 #6 Skrevet 20. november 2003 dum, dummere, Poirot Du må gjerne forklare hvorfor du synes det. Det jeg skrev er ikke tatt ut av min egen fantasi, det er det som står i juridisk litteratur om akkurat denne bestemmelsen.
Gundel Gaukeley Skrevet 21. november 2003 #7 Skrevet 21. november 2003 Dette syns jeg var et ganske flott innlegg Poirot! Har visst om denne loven og har selv tenkt at Europabevegelsen var på kant med Grunnloven....men regnet med at det var noe jeg ikke forstod (vanlig det!!), som gjorde at deres arbeid falt utenfor denne loven... Har undret meg over at ikke EU motstanderne har tatt tak i dette.....
Gjest Poirot Skrevet 21. november 2003 #8 Skrevet 21. november 2003 Dette syns jeg var et ganske flott innlegg Poirot! Har visst om denne loven og har selv tenkt at Europabevegelsen var på kant med Grunnloven....men regnet med at det var noe jeg ikke forstod (vanlig det!!), som gjorde at deres arbeid falt utenfor denne loven... Har undret meg over at ikke EU motstanderne har tatt tak i dette..... Mange takk. Er ikke akkurat noen ekspert på området, men det er ihvertfall slik jeg har forstått det. Men at det kan diskuteres, er jo helt klart, for unasett er det viktige spørsmål på et høyt nivå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå