Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har trådløst nettverk her hjemme med passord. Har en venn på besøk som skulle logge seg på nettet med sin pc, og siden jeg ikke visste passordet (er ikke jeg som lagde det for lenge siden; var noen andre i familien og min pc logger seg automatisk inn på nettet hver gang), så gikk jeg inn på egenskapene for nettverket, og inn på siden der ''passordet'' ligger - og passordet bare vises som prikker/dotter. Fikk jo ikke noe ut av dette, siden det ikke sto bokstaver eller tall, bare prikker. Googlet litt på nettet for å finne ut av hvordan jeg kunne finne passordet (ingen andre hjemme som vet passordet) og fant en side som skulle finne ut av dette. Endte opp ved at jeg ved en feiltagelse kopierte en setning inn i passordfeltet og trykket enter. Nå får jeg ikke logget inn på nettet selv en gang! Får opp at det er feil passord.. Kan noen hjelpe meg? Er ikke noen verdensmester på dette med pc'er, så håper jeg har klart å forklare det noenlunde forståelig! Håper på snarlig hjelp!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da får du ikke opp sida med innstillinger igjen altså? Kan du tilkoble via nettverkskabel da og få bytta til noe annet på den måten? Hvis ikke kan du se i bruksanvisninga om det ikke er en "gå tilbake til fabrikkinstillinger" knapp som kan trykkes på modemet, og så må du konfigurere opp sikkerhet på nytt.

Skrevet

Hvis det trådløse nettverket ble levert ferdig satt opp av bredbåndsleverandøren, står nettverksnøkkelen ofte under routeren.

Er det andre maskiner tilkoblet det trådløse nettverket? Hvis noen av dem har Windows Vista eller Windows 7, går det an å se nettverksnøkkelen i klartekst.

Du kan prøve å gå inn på routeren og sette et nytt passord, eller i verste fall nullstille hele routeren. Da forsvinner hele passordet. Husk da å sette et nytt, ellers vil du snart ha halve nabolaget som gjester på nettet ditt.

Skrevet

Ok! Er en i familien som har laget passordet, men de er utenlands nå, så får ikke tak i noen! Hvordan nullstiller jeg ruteren? :)

AnonymBruker
Skrevet

Ok! Er en i familien som har laget passordet, men de er utenlands nå, så får ikke tak i noen! Hvordan nullstiller jeg ruteren? :)

Tipsene til Heart funket ikke heller? Høres ut som du har oveskrevet nettverksnøkkelen ja.

For nullstilling er det som regel en nedsenket knapp et eller annet sted på modemet. Se etter et lite "hull". Du må bruke en penn eller noe annet smalt for å trykke den inn og holde den inne en stund, er slik for at en ikke skal nullstille ved uhell.

Skrevet

Btw; har fått logget meg inn på pc'en til en i familien med samme nettverk som har Windows 7!!! Hvordan får jeg sett nettverksnøkkelen i klartekst? :)

AnonymBruker
Skrevet

Btw; har fått logget meg inn på pc'en til en i familien med samme nettverk som har Windows 7!!! Hvordan får jeg sett nettverksnøkkelen i klartekst? :)

Det er vel kun hvis du kommer deg inn på innstillings-siden for modemet at du får sett denne vil jeg tro? Du kan kanskje få sett den gamle nøkkelen men hvis du har overskrevet denne med så hjelper jo ikke dette. Eller har jeg misforstått? Sjekk om du klarer å koble på nettet fra denne.

Om det ikke funker så må du altså enten prøve å bruke en nettverkskabel for å koble direkte til modemet (om den har utgang for det) eller så bare nullstille.

Skrevet

Har fått ordnet det! Takk for hjelpen! ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel kun hvis du kommer deg inn på innstillings-siden for modemet at du får sett denne vil jeg tro? Du kan kanskje få sett den gamle nøkkelen men hvis du har overskrevet denne med så hjelper jo ikke dette. Eller har jeg misforstått? Sjekk om du klarer å koble på nettet fra denne.

Om det ikke funker så må du altså enten prøve å bruke en nettverkskabel for å koble direkte til modemet (om den har utgang for det) eller så bare nullstille.

..det TS antagelig har gjort, er jo legge inn ett feil passord på den trådløse tilkoblingen på sin egen maskin. Det eneste det fører til, er jo at hun ikke klarer å logge seg på nettet sitt lengre. Det skjer ingenting med passordet som er lagret inne på ruteren.

Det forøvrig veldig lite lurt å ha samme passord på ruteren sin i åresvis (selv om man har sterk kryptering). Dette øker sjansene for at passordet kan knekkes. Bør byttes ihvertfall årlig, minimum (det er viktigere jo svakere kryptering en har, WEP er det dårligste man får, og burde egentlig forbys brukt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...