Gå til innhold

Voldsom treåring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn som nettopp har fylt tre år. Han er stort sett en veldig grei gutt, høflig og tuller og ler mye. Men en ting jeg "sliter" litt med er at han kan være veldig voldsom og brå.

Når han blir frustrert blir han veldig brå i bevegelsene sine, dunker gjerne leker i gulvet etc, og ikke minst snakker han med "brølestemme". Det samme er forsåvidt tilfellet i situasjoner hvor han blir veldig oppspilt og gira, da kommer gjerne denne bråkete brølestemmen frem, samtidig som han gjerne fekter med armene i brå bevegelser etc.

Vi har nettopp fått en baby i huset, og det er vel derfor jeg gjerne skulle fått dempet akkurat denne atferden.

Treåringer er jo små, så jeg er klar over at dette muligens er noe som går over bare han blir litt større. Men er det noen tips i forhold til hvordan å få ham til å forstå at han må være litt roligere innimellom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en sønn som nettopp har fylt tre år. Han er stort sett en veldig grei gutt, høflig og tuller og ler mye. Men en ting jeg "sliter" litt med er at han kan være veldig voldsom og brå.

Når han blir frustrert blir han veldig brå i bevegelsene sine, dunker gjerne leker i gulvet etc, og ikke minst snakker han med "brølestemme". Det samme er forsåvidt tilfellet i situasjoner hvor han blir veldig oppspilt og gira, da kommer gjerne denne bråkete brølestemmen frem, samtidig som han gjerne fekter med armene i brå bevegelser etc.

Vi har nettopp fått en baby i huset, og det er vel derfor jeg gjerne skulle fått dempet akkurat denne atferden.

Treåringer er jo små, så jeg er klar over at dette muligens er noe som går over bare han blir litt større. Men er det noen tips i forhold til hvordan å få ham til å forstå at han må være litt roligere innimellom?

Går han i barnehage? Jeg ser på treåringen min at han blir veldig påvirket av de eldre guttene i barnehagen sin, som tøffer seg.

Vi bruker "trusler" for å hindre uønsket oppførsel. Som at han må inn på rommet sitt og sitte der til han kan oppføre seg, eller at han ikke får dessert om han ikke spiser middagen sin.

Det er det eneste som fungerer her.

Skrevet

Jeg er veldig motstander av å bruke soverommet som straff for dårlig oppførsel. Utrolig dumt å skape negative assosiasjoner til dette rommet.

Vi har litt samme problem med vår toåring, og forsøker å overse negativ oppførsel, og belønne positiv. Så forklarer vi heller rolig hva som er lov og hva som ikke er lov. Tror ikke man kommer noen vei med trusler.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig motstander av å bruke soverommet som straff for dårlig oppførsel. Utrolig dumt å skape negative assosiasjoner til dette rommet.

Vi har litt samme problem med vår toåring, og forsøker å overse negativ oppførsel, og belønne positiv. Så forklarer vi heller rolig hva som er lov og hva som ikke er lov. Tror ikke man kommer noen vei med trusler.

Selv om han sendes på soverommet som "straff" så forbinder han ikke soverommet med noe negativt i andre sammenhenger. Det er ikke noe problem å legge han, og han bruker mye tid på å leke der inne. Grunnen til at vi bruker soverommet hans er fordi vi ikke har så mange andre rom å velge mellom (åpen stue og kjøkkenløsning.)

Tro meg, vi har prøvd å forklare til tusen hva som er lov og ikke lov- han lyer ikke. Da måtte vi ty til noe annet. Unger er forskjellige, og må derfor oppdras forskjellig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...