Gå til innhold

Filter for støvsugere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig allergisk og ble anbefalt at jeg bør rense filteret til støvsugeren min. Og at måten det skulle gjøres på var å skylle det.

Jeg har filter av DENNE typen

Jeg prøvde å åpne det, men det var umulig så jeg skylte hele greia under springen.. Jeg ser at filteret er veldig skittent, men det hjalp ingenting å skylle det. Nå er det bare fullt av vann? (Kanskje personen som mente jeg skulle skylle det, har en støvsuger med helt annet type filter)

Skal dette filteret egentlig renses? Og går det an å åpne det? For meg satt alt bom fast.. Er det farlig å sette inn ett vått filter i støvsguern og støvsuge?

Håper noen kan svare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også miele hepafilter (tror det er hepafilter på bildet?) det eneste jeg har hørt er at jeg skal bytte det en gang i året. Aldri hørt at jeg skal skylle det.

Hvis du ikke har hepafilter så ligger filtret i en beholder du kan åpne og da skal du bytte filter ca hver gang du begynner på en ny pakke støvsugerposer - er filter med i posen.

Tror ikke jeg ville støvsugd før filtrer var tørket nei.

Skrevet

Takk for svar Agathe! Men kan jeg støvsuge uten filter? får besøk snart nemlig, og sofaen er full av kattehår. :fnise:

Skrevet

Eller kan jeg legge en stoffbit e.l der filteret skulle ha vært?

Skrevet

Nå er jeg usikker på om det finnes ulike type filtre, også de som ikke skal skiftes?

Jeg har i alle år byttet filteret 3-4 ganger i året. Det følger filter med når man kjøper støvsugerposer, eventuelt kan man kjøpe dette i egen pakke som henger sammen med støvsugerposene i butikken. Man klipper de til slik at de passer støvsugeren. I min støvsuger er det to filtre som skal byttes jevnlig.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje vi snakker om forskjellige filtere? Jeg snakker om en sånn stor kloss som denne: LINK

Skrevet

Du kan sjekke om det er filter i støvsugerposepakken, og legge det der?

Evt bruke sånn klesrulleteip-greie på sofaen :fnise:

Skrevet

Mhm, hepa-filtre er sånne som byttes en gang i året, er dyrere og mye bedre for allergikere.

Hvis man ikke syns man trenger det er det klippefiltre med i pakken med støvsugerposer som man skifter oftere. De ligger i en liknende boks som hepafiltret, bare at den kan åpnes.

Skrevet

Åja takk for svar:) Jeg fikk bare støvsugeren av mamma for noen uker siden (hun kjøpte en ny), og da var det en ny pose inni den. Så jeg har ikke noen filter eller noe sånt som har ligget i pakken. Men takk for svar! Da kan jeg vente til HEPA filteret tørker, og dra i butikken igjen i mrogen.

Men kan jeg legge en stoffbit e.l der hvor filtert skulle ha vært, så jeg får støvsugd i dag? :)

Gjest MorAase
Skrevet

Nei, det vil ikke virke.

Om du er veldig allergisk vil jeg anbefale en støvsuger som benytter vann i stedefor støvpose. Det koster, men effekten er merkbar.

Ellers er luftrensere vistnok nyttige. Med forbehold om at det har en ikke prøvd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig allergisk

og sofaen er full av kattehår. :fnise:

Hvis du er så fryktelig allergisk, så er det vel ikke så lurt å ha katt heller? :filer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...