Gå til innhold

seksuell lavalder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet om jenter under seksten som lyver på alderen for å få sex ustraffet.

Jeg synes det er litt rart jeg....for kriminell lavalder er femten....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med for å få sex ustraffet? Alle under 16 kan jo ha sex... Bare ikke med noen som er eldre enn seg.

Det vil si; de kan gjerne ha sex med noen eldre, men da må den eldre være forbredt på evt straff.

Gjest sexysadie
Skrevet

De lyver nok på alderen fordi de synes det er tøft å være litt eldre...

Skrevet

Alle under seksten kan lyve på alderen ha sex og dermed få erstatning.... selv en femtenåring kan gjøre dette...ustraffet...

Forstår du paradokset eller vil du at jeg skal forklare enda en gang til?

Det er ikke vits å la det gå sport i erstatninger selv om det er juristenes levebrød....

Skrevet

Sexysadie...de lyver på alderen fordi aldersgrensen er seksten....

Skrevet
Alle under seksten kan lyve på alderen ha sex og dermed få erstatning.... selv en femtenåring kan gjøre dette...ustraffet...

Forstår du paradokset eller vil du at jeg skal forklare enda en gang til?

Det er ikke vits å la det gå sport i erstatninger selv om det er juristenes levebrød....

MEN DE FÅR JO IKKE ERSTATNING HVIS DET IKKE ER SKJEDD EN SKADE OG ØKONOMISK TAP!!!!!!

Leste du ikke den saken du linket til selv?????

Når det er sagt, så er Norge svææært tilbakeholdne mht erstatninger, så det er alldeles ikke juristenes levebrød. i Norge er det andre og mye strengere krav enn i USA. Du kan ikke få erstatten noe du ikke kan bevise at er et økonomisk tap, at det er skejdd en skade og at skaden og tapet følger av handlingen som er utført.

Skrevet

Poirot, det eneste grunnen jeg kan se at vi har seksten årsaldersgrense i Norge er at norske foreldre gjerne vil kunne anmelde gutten som har sprukket jomfrudommen på ungjenta si....

Hvorfor er det femtensårsgrense i danmark?

Hva med sverige?

Hvorfor er kriminell lavalder femten, dersom man påstår at mennesker på femten er ansvarlige selv til å ta ansvar for egne handlinger... når man samtidig påstår en seksuell sekstenårsgrense...?????? Det er jo et år av livet som leves i et Twilight Zone jo.....

SER DERE IKKE HVOR PROBLEMATISK DETTE ER??? Hvor unødvendig???

Hallo!!!! Hele lovverket er jo stappfull av selvmotsigelser, f eks så er det straffbart å ha sex med psykisk ustabile mennesker, samtidig som det også er straffbart å diskrimere psykisk ustabile mennesker...

Det er forbudt å bedrive overgrep ergo trenger man ingen aldersgrense.

Gjest sexysadie
Skrevet

Waco

synes du d er helt greit at voksne har sex med barn?

Skrevet

Her var det mye juss gitt!

Men det grunnleggende spørsmålet er så enkelt som så: Skal mennesker få lov til å bestemme selv over sin egen seksualitet, eller skal myndighetene ha rett til å bestemme når, med hvem og hvordan en skal ha lov til/ikke ha lov til å ha sex?

Jeg mener altså at man skal ha total selvbestemmelsesrett over sin egen seksualitet, hvilket medfører at loven om seksuell lavalder blir en urettmessig inngripen i privatlivet.

Hvis en 23-åring har sex med en 13-åring, vil 23-åringen i dag automatisk bli straffet på grunn av loven om seksuell lavalder. Fjernes loven, så kan 13-åringen selvfølgelig fremdeles anmelde 23-åringen for overgrep, men da må det VURDERES om 13-åringen HVIRKELIG har blitt utsatt for et overgrep (slik det i dag gjøres dersom begge parter er over 16). Loven om seksuell lavalder legger til grunn at det ikke er mulig for en 13-åring å ha sex med en 23-åring uten å vært utsatt for et overgrep. Hva 13-åringen selv FAKTISK føler og mener taes ikke hensyn til.

Så det jeg ønsker er ikke at det skal bli fritt fram for voksne å utnytte barn seksuelt, men at det ganske enkelt skal taes individuelle hensyn og taes hensyn til de involvertes faktiske følelser, og ikke blindt se på alder og skjære alle over én kam, når man skal vurdere om der har blitt begått et overgrep eller ei.

Skrevet

Trodde faktisk du var litt mer intelligent enn som så Waco..

Må du ha det med teskjeer???

TENÅRINGER UNDER 16 KAN HA SÅ MYE SEX DE VIL!!! MED HVERANDRE!!! See??? Dermed bortfaller hele "problemstillingen" din...

Loven er, som tidligere nevnt, FOR Å HINDRE VOKSNE I Å HA SEX MED BARN! Vanskelig dette Waco?

Skrevet

G-man: jeg kan ikke komme på ett eneste eksempel/scenario hvor det ikke ville vært et overgrep av en 23-åring å ha sex med en 13-åring. To som har sex bør være jevnbyrdige mentalt, ellers vil det bli en skjev maktbalanse i den voksnes favør som ALLTID vil være skadelig for barnet. Det vil være null problem for den voksne å manipulere barnet til ting det egentlig IKKE ønsker. Som andre har påpekt: det er ikke alltid at barnet selv er enig i at det var et overgrep - DER OG DA. Skadevirkningene viser seg på sikt.

Ta det fra en som vet...

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg hadde iallfall fått problemer med å opprettholde ett godt inntrykk av en 23 åring som har sex med en 13-åring.

Uansett hvor mye 13-åringen vill d eller ikke.

Snedig hvordan mennesker som er litt på kanten mht seksuelle preferanser prøver seg på diskusjoner om fordeling av ansvar....

Skrevet
Problemet Poirot er at straffeloven beskytter alle uansett alder mot seksuelle overgrep, og loven om seksuell lavalder blir derfor en smør-på-flesk-lov som også forbyr frivillig sex.

Hva har det forresten å si om den man har sex med er like gammel som en selv, litt eldre/yngre eller mye eldre/yngre? Har begge lyst så må de også ha lov.

Skrevet

mange menn her som reagerer på loven gitt, men hadde dere engang vært småpiker så ville dere vist hvor mye dumt vi gjorde for å være kul. Joda det var frivillig, men i en slags barnslig dummhet der vi trodde vi hadde vett nok til å ta egne valg og trodde vi kom til å bli voksne og jævlig kul bare for at vi hadde sex. lNår vi så ble voksne forsto vi jo at vi kun var jævlig teit, og ikke moden nok i det hele tatt. MEN når vi var 15 TRODDE VI VI VAR DET! You see???

Og desuten de jentene under 16 som er moden nok til og ha sex bør også være moden nok til å vente. Og er gutten moden nok til å ha sex vil han også akseptere at det er helt okey å vente!

Skrevet

timien.... når jenter er 25 så mener dem at 15 er for tidlig... så får de orgasme når de er 35 og da mener de at de skulle begynt dengang de fylte 35...sånn går det helt til dem er 75...da mener de at seksuallivet først begynner etter sytti....

Skjønner du?

Man vil alltid være litt mer moden enn man var tidligere... en jomfrujente på 25 vil være like usikker som en jomfrujente på 35!

Nå forstår dere vel at det tullpratet dere selv sier ikke har noe relevans til virkeligheten???

Og til dere andre....(SS)... jeg har aldri skrevet at jeg er for sex mellom voksne og barn, jeg bare synes det er sjofelt at jenter under seksten, men over kriminell lavalder kan provosere frem ulovlige seksuelle handlinger straffefritt.

Gjest sexysadie
Skrevet

Og til dere andre....(SS)... jeg har aldri skrevet at jeg er for sex mellom voksne og barn, jeg bare synes det er sjofelt at jenter under seksten, men over kriminell lavalder kan provosere frem ulovlige seksuelle handlinger straffefritt.

Provosere frem seksuelle handlinger straffefritt......

Nå ble jeg provoser nå!Sannheten er vel mere d at de unge er tillitsfulle; og ikke ser konsekvensen av sine handlinger.

D er her de voksne må sette grensen.

Skrevet
Hva 13-åringen selv FAKTISK føler og mener taes ikke hensyn til.

Joda. Det vil antakelig påvirke straffen til den som har hatt sex med 13-åringen.

Skrevet
jeg bare synes det er sjofelt at jenter under seksten, men over kriminell lavalder kan provosere frem ulovlige seksuelle handlinger straffefritt.

Skjønner at du synes det (og en og annen slik jente finnes), men da er det jo bare å ligge unna!!

Forøvrig er ikke dette akkurat et område der det flommer over med rettspraksis, nettopp fordi reglene ikke blir brukt så veldig ofte. Ser derfor ikke de enorme problemene reglene skal medføre.

Selv har jeg tillit til de fagfolkene som lager lovene, de er faktisk blant Norges beste eksperter på sitt flet, og plukker ikke argumenter rett ut av løse lufta.

Det er kanskje rart at vi har ulike regler i Skandinavia, men det er nå engang lenge siden de ble laget. Nå i senere tid har man allikevel funnet det ukurrant å endre de, kun for at det skal bli likt i Norge, Sverige , Danmark.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...