Gå til innhold

seksuell lavalder

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Heldigvis har vi lover som forbyr seksuelle overgrep. Men loven om seksuell lavalder, som forbyr FRIVILLIG sex mellom en over 16 og en under 16, mener jeg er totalt høl i huet. Det er en lov som skjærer alle over én kam, som ikke gir rom for å ta individuelle menneskelige hensyn. Det provoserer meg enormt å lese i aviser om gutter over 16 som havner i fengsel for å ha hatt sex med jenter under 16, til tross for at jenta sier (og blir trodd på) at hun var like delaktig som gutten, at hun hadde lyst, syntes det var fint, ikke angrer, ikke har fått problemer i ettertid. Hva faen er det for noe galt gutten da liksom skal ha gjort?

Noen under 16 er modne nok til å ha sex, noen over 16 er ikke modne nok - mennesker er forskjellige, men det tar ikke denne loven hensyn til. Jeg synes man må slutte med å være så opphengt i alder. Det handler ikke om hvor gammel man er, men hvor moden man er, og hvor frivillig man er med på det som skjer. Er begge parter modne nok til å forstå hva de gjør, og gjør det frivillig, så spiller det ingen rolle hvor gamle de er eller hvor stor aldersforskjellen er.

Jeg mener derfor at loven om seksuell lavalder bør fjernes. Det er nok med en lov som forbyr å presse/tvinge/true/manipulere noen uansett alder til å være med på en seksuell handling, og å utføre en seksuell handling mot noen som nekter/ikke samtykker eller som av en eller annen grunn ikke er i stand til å nekte/samtykke eller forstå hva som skjer.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er man nær i alder blir man i hht rettspraksis ikke straffet, eks gutt 17, jente 15,9.

Selv mener jeg regelen er bra, da den gjør det lettere å stå i mot press for jenter (som det er mye av i dag). de kan skylde på loven/foreldre som truer med å anmelde folk ved brudd osv.

Dessuten tar ingen skade av å vente, samt at det ikke er kriminelt for noen å ha sex, selv om man er under alderen selv.

Her er mer av hva jeg synes om temaet:

http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...der=asc&start=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et paradoks at man ikke kan kjøre bil, drikke sprit eller stemme før man er 18. Men få barn, det kan man....

Og hvordan mener du man evt kan hidre at noen får barn? :ler:

Hadde barn vært noe man får utlevert av staten, hadde det nok vært en aldersgrense på det også.

Se eks adopsjonsloven:

§ 3. Bevilling til å adoptere kan bare gis til den som har fylt 25 år. Når sterke grunner taler for det, kan departementet likevel gi bevilling til den som har fylt 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ingen har vondt av å vente" - hvem er det da som har rett til å bestemme hvem som skal vente og hvor lenge man skal vente? Må ikke den enkelte ha en grunnleggende rett til å ta den avgjørelsen selv? Er det ikke et overgrep også å nekte noen å ha frivillig sex? I noen land er det forbudt å ha sex med en av samme kjønn eller en man ikke er gift med - det kan ikke være slik at noen skal kunne bestemme hvem andre skal ha lov til å ha sex med, det må den enkelte få bestemme selv!

Greit at de under 16 som ikke vil ha sex kan argumentere med loven, men hvorfor skal vi bare ta hensyn til dem? Hvilken lov skal beskytte dem som er over 16 og ikke vil ha sex, og hvilken lov skal beskytte rettighetene til dem som er under 16 og vil ha sex?

Problemet med sex-press kan ikke løses med lover. Det må løses ved å lære mennesker å respektere både andres og sine egne grenser, og at man trenger ikke på død og liv å gjøre som "alle andre" gjør, at det er både lov, riktig og viktig å ha egne meninger og følelser og å ta hensyn til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken lov skal beskytte dem som er over 16 og ikke vil ha sex, og hvilken lov skal beskytte rettighetene til dem som er under 16 og vil ha sex?

Straffeloven beskytter de som er over 16 og ikke vil ha sex, jfr voldtektsparagrafen og andre liknende bestemmelser

De som er under 16 og vil ha sex kan ha sex, da det ikke finnes noen lov som straffer dette.

Ser ikke helt problement ditt....

Det eneste som egentlig ikke er lov , er å være mye eldre enn en under 16, og ha sex med denne.

Problemet med sex-press kan ikke løses med lover. Det må løses ved å lære mennesker å respektere både andres og sine egne grenser, og at man trenger ikke på død og liv å gjøre som "alle andre" gjør, at det er både lov, riktig og viktig å ha egne meninger og følelser og å ta hensyn til dem.

Riktig, og dette gjelder for alle, uansett alder. Jo eldre man bli, jo bedre integritet til å si nei får mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man nær i alder blir man i hht rettspraksis ikke straffet, eks gutt 17, jente 15,9.

Jaha, og hvor går grensa her da ?

"Nær i alder" er jo et definisjonsspørsmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, og hvor går grensa her da ?

"Nær i alder" er jo et definisjonsspørsmål

Korrekt, derfor brukes skjønn. Det er derfor man har strafferammer, og ikke straff etter skjema.

§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år.

.........................................................

Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet foreligger i så måte.

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.[/

Man kan få alt fra ingen straff, til bot, til 5 års fengsel. Man legger vekt på om det var frivillig fra den mindreåriges sin side når straffen utmåles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet Poirot er at straffeloven beskytter alle uansett alder mot seksuelle overgrep, og loven om seksuell lavalder blir derfor en smør-på-flesk-lov som også forbyr frivillig sex.

Hva har det forresten å si om den man har sex med er like gammel som en selv, litt eldre/yngre eller mye eldre/yngre? Har begge lyst så må de også ha lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet Poirot er at straffeloven beskytter alle uansett alder mot seksuelle overgrep, og loven om seksuell lavalder blir derfor en smør-på-flesk-lov som også forbyr frivillig sex.

Hva har det forresten å si om den man har sex med er like gammel som en selv, litt eldre/yngre eller mye eldre/yngre? Har begge lyst så må de også ha lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette har vært diskutert mange ganger.

Jeg klipper og limer inn et av mine tidligere svar:

Det er i en del situasjoner i livet hvor det er en flytende overgang

mellom hva som er riktig og hva som er galt. Denne grensen

vil både føles og være forskjellig fra person til person.

Det vil da kunne være fristende å la folk sette sine egne

grenser. Men vi vet også at det vil være en del mennesker

som feilvurdere seg selv og flytter grensen i en retning som ikke

er sunt for de (og andre). Og noen feilvurderer grovt slik at det får

alvorlige konsekvenser for de selv eller andre. Blandt annet av

hensyn til disse mener jeg at vi andre må støtte opp om de

grenser vi har blitt enige om og stå for de.

Det er klart at den trenede rallykjøreren som ligger i 81km/t

i 80-sone er en tryggere sjåfør enn gamlemor på 75år som ligger i

79km/t. Det kan kanskje virke dumt og firkanta men det er rallysjaføren

som gjør noe ulovelig . Hvis vi sier at folk skal få vurdere selv så

vil "verdensmesteren" på 18år som nettopp har fått lappen

mene at han kan fare forbi i 150km/t.

Og tilsvarende er det selvfølgelig ikke stor forskjell på ens

seksuelle modenhet om

en er 16år minus en dag og de som er 16år plus en dag.

Og det er stor forskjell på folks modenhet og selvinnsikt.

Men i begge tilfeller overlater vi til uavhengige fagfolk

å definere en grense som skal gjelde for ALLE. Så kjører

du i 81km/t eller ligger du med en/ei som er 16år minus en dag

så gjør du noe ulovelig! Uansett hvor moden/erfaren du

selv/partneren er. Men siden det er en glidende overgang vil

selvfølgelig straffen være avhengig av avstanden fra grensen.

Og jeg har forøvrig problemer med å forstå at man ikke

kan vente til man er 16år. Og går man under og vennekretsen

vet om det vil det selvfølgelig også kunne skape et press

for andre som ikke er modne.

Gabriel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke så bevandret i alle norske lover, men to 15-åringer har da lov til å ha sex med hverandre? Poenget er at de ikke kan ha sex med noen som er godt over 16, og det forstår jeg ikke at er et problem. Jenter på under/rundt 16 år er ofte (ikke alltid) mer modne på utsiden enn på innsiden, og loven skal beskytte disse mot eldre gutter som ikke ser dette. Alle som har vært 15-årig jente vet at gutta på 17/18 er spennende og voksne og kan lett overtale småjenter til sex de ikke er klar for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den eneste grunnen til at vi har sekstenårsgrense for sex, er at jenter under seksten skal kunne kreve erstatning og penger for den seksuelle akten... likestillingsombudet har kommentert dette mange ganger..

Ellers så blir det brukt av mødre som gjerne vil sende den nye kjæresten til ungjenta vekk.

Man umyndiggjør mennesker med å ha slike tåpelige ting som lovregulerer sex...!!

Hvordan kan vi vite om det er lov å onanere andre??? Poirot, kan du vise meg den lovteksten hvor det står at det er lov å onanere andre mennesker...? Jeg tror nemlig ikke det finnes en slik lov....

I lovboka står det bare ting man ikke kan gjøre...det er nesten patetisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps, jeg sjekka selv... hverken onani eller onanere er beskrevet i lovdata.no

Så hvordan i helvete kan vi vite om det er lov å onanere folk????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har forøvrig problemer med å forstå at man ikke

kan vente til man er 16år. Og går man under og vennekretsen

vet om det vil det selvfølgelig også kunne skape et press

for andre som ikke er modne.

Gabriel

Vel talt Gabriel!

Syns det er bedre med en lov for mye som kan beskytte alle (inkludert å beskytte de som tror de vil ha sex før fylte 16 mot seg selv :wink: ) enn en lov for lite.

Ingen har dødd av å vente med å ha sex og om flere ventet og brukte ventetida på å finne ut om de faktisk var klare for dette, så tror jeg det hadde vært veldig sunt! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nå er jeg ikke så bevandret i alle norske lover' date=' men to 15-åringer har da lov til å ha sex med hverandre? Poenget er at de ikke kan ha sex med noen som er godt over 16, og det forstår jeg ikke at er et problem. Jenter på under/rundt 16 år er ofte (ikke alltid) mer modne på utsiden enn på innsiden, og loven skal beskytte disse mot eldre gutter som ikke ser dette. Alle som har vært 15-årig jente vet at gutta på 17/18 er spennende og voksne og kan lett overtale småjenter til sex de ikke er klar for.[/quote']

Nei, to 15-åringer har ikke lov til å ha sex med hverandre. Det er

ulovelig men de vil normalt ikke bli straffeforfulgt. Det er det samme med

å kjøre i 81km/t i 80-sone. Det er ulovelig men bøtleggingen starter

først når du kommer opp i ennå høyere hastighet. Så det at man ikke

blir straffeforfulgt/bøtlagt f.eks. ved kjøre i 81km/t eller å ligge

med en som blir 16 i neste uke, betyr ikke at det er lovlig. Det virker

som om det er mange som ikke forstår det og som tenker at alt det

man ikke blir straffet for er lov.

Gabriel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes man godt kan vente til 18 år jeg. Å ha sex innebærer også risiko for graviditet og sykdommer. Litt for mye ansvar å legge på en 16-åring. Angrer i grunnen på det meste jeg gjorde før jeg var 18. Man kan vel si at det var "frivillig under gruppepress", og jeg fikk ingenting ut av det. Bare bekymringer over om jeg kunne være gravid, så pass at det gikk utover karakterer på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Felicity
Man kan få alt fra ingen straff' date=' til bot, til 5 års fengsel. Man legger vekt på om det var frivillig fra den mindreåriges sin side når straffen utmåles.[/quote']

....... og til alt overmål så er straffen enda lavere om en slik utuktig handling foretas av et familiemedlem....... HURRA FOR NORGES LOVER.

Beklager avsporingen........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke så bevandret i alle norske lover, men to 15-åringer har da lov til å ha sex med hverandre?

Jada, det følger av siste del av loven jeg limte inn "jevnbyrdig i alder og utvikling".

Den eneste grunnen til at vi har sekstenårsgrense for sex, er at jenter under seksten skal kunne kreve erstatning og penger for den seksuelle akten... likestillingsombudet har kommentert dette mange ganger..

Fint om du kan skaffe link til disse påstandene du mener likestillingsombudet har kommet med, Waco.

Hvordan kan vi vite om det er lov å onanere andre??? Poirot, kan du vise meg den lovteksten hvor det står at det er lov å onanere andre mennesker...? Jeg tror nemlig ikke det finnes en slik lov....

Hehe, tror du alt står i loven? Det er faktisk en grunn til at juss er 6 år på Universitet. kunne man slått opp alt i loven ville det vært en smal sak å jobbe med juss...

Vel, det følger av tolkning av voldtektspararafen at eks å putte gjenstander/andre kroppsdeler inn i skjede/anus er å likestille med samleie.

Loven bruker uttrykket "seksuell omgang", det omfatter mer enn samleie. Dette følger av at det sies uttrykkelig at straffen skjerpes hvis omgangen er samleie. Dessuten har man følgende regel:

§ 201. Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

a) på offentlig sted,

B) i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det, eller

c) i nærvær av eller overfor barn under 16 år,

straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.

Denne omfatter nok onani.

I lovboka står det bare ting man ikke kan gjøre...det er nesten patetisk...

:o Synes du virkelig lovene bør begynne å ramse opp ALT man kan gjøre i hele verden som ikke er straffbart... DA tror jeg du skulle få sett en overarbeidet forvaltning og rettsapparat... Mange fler ville blitt straffet, for da ville det som ikke var nevnt vært straffbart, og det er ikke lett å tenek på alt som finnes av muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...