Gå til innhold

Er vi for unge?


kjeks

Anbefalte innlegg

Min samboer er 26 og jeg er 22, er det for tidlig å hive seg ut med å kjøpe hus?

Akkurat nå hvordan boligmarkedet er nå, så føler vi at vi legger pengene i andres lomme.

Jeg har jobbår, før mine studier starter neste høst, så skal legge opp endel kapital med tanke på dette, vi skal også forhøre oss med husbanken for å finne ut hvor mye vi kan få i startlån. Jeg har jobbet i mange år, men aldri i 100 % stilling, da det har vært i tillegg til studier. Min samboer har vært på skråplanet, og sitter igjen med gjeld og betalingsanmerkninger, dette gjør at han ikke kan søke om lån i en vanlig bank. Denne gjelden har vi tatt om, med betalingsavtaler, og min ekstrainntekt som har gått til dette.

Økonomisk står vi veldig sterkt i forhold til vår situasjon. Men tenker, er det lurt å kjøpe hus/leilighet?

Om vi skal kjøpe hus, så blir det nok et hus som det må gjøres litt med, om vi kjøper ett hus til ca 1 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje lurt å vente med det, er ikke noe særlig å gå "fattig" i flere år pga huskjøp og mindre inntekt..

Også spørs det om dere får lån i det hele siden dere har gjeld fra før og er så unge?

Men på en annen side; bolig er det beste kjøpet en kan gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolig er ikke det beste kjøpet om man kjøper for å pusse opp. Det krever veldig mye energi, planlegging og kunnskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke snakk om at vi kjøper for å pusse opp, men det blir sikkert gjort litt etterhvert uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolig er ikke det beste kjøpet om man kjøper for å pusse opp. Det krever veldig mye energi, planlegging og kunnskap.

Og egenkapital!

Trur dere bør rydde opp i gamal gjeld og betalingsanmerkninger før dere tenker på å kjøpe bolig.

Endret av Sola^
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med husbanken kan vi få refinansiert det lille som står igjen,i tillegg til å få det startlånet, om jeg har forstått det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke dere er for unge, nei. Er jo lurt å invistere i bolig!

Men jeg synes dere må tenke grundig igjennom det. Både om økonomien strekker til og om dere orker det. Å pusse opp et helt hus er mye arbeid og det tar lang tid! Det kan bli slitsomt i lengden å bo i et oppussingsobjekt..

Men dersom dette er noe dere er innstilt på og vet dere klarer, så får dere jo taksten en hel del opp når huset er ferdig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer er 26 og jeg er 22, er det for tidlig å hive seg ut med å kjøpe hus?

Akkurat nå hvordan boligmarkedet er nå, så føler vi at vi legger pengene i andres lomme.

Jeg har jobbår, før mine studier starter neste høst, så skal legge opp endel kapital med tanke på dette, vi skal også forhøre oss med husbanken for å finne ut hvor mye vi kan få i startlån. Jeg har jobbet i mange år, men aldri i 100 % stilling, da det har vært i tillegg til studier. Min samboer har vært på skråplanet, og sitter igjen med gjeld og betalingsanmerkninger, dette gjør at han ikke kan søke om lån i en vanlig bank. Denne gjelden har vi tatt om, med betalingsavtaler, og min ekstrainntekt som har gått til dette.

Økonomisk står vi veldig sterkt i forhold til vår situasjon. Men tenker, er det lurt å kjøpe hus/leilighet?

Om vi skal kjøpe hus, så blir det nok et hus som det må gjøres litt med, om vi kjøper ett hus til ca 1 mill.

VENT! Hilsen en som var 23 da vi kjøpte hus, skulle ha fri år og fortsette og studere. BIG mistake!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolig er ikke det beste kjøpet om man kjøper for å pusse opp. Det krever veldig mye energi, planlegging og kunnskap.

Og penger og tid! Ofte mer tid en man setter av, og andre uforutsette problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå vært nødt til å ta meg ett ufrivillig jobbår, noe som jeg ikke ønsket i det hele og det store.

Har sittet og sett over kostnadene ved det vi leier idag, i forhold til å kjøpe oss en leilighet på samme størrelse/større. Og ut ifra hvordan jeg regner på det, så hadde det vært mest gunstig for oss.

Men det er jo usikkert å si, har prøvd å ta for meg alle kostnadene som kommer med egen bolig, spesielt med tanke på leilighet.

er vanskelig å vite akkurat hva man skal gjøre, for vi har tenkt å være her i laaang stund fremover.

Hva som gjorde at du ikke fortsatte med utdanningen etter friåret?

Endret av kjeks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dere skal vre så redd for å kjøpe hus. Oppussing kan tas etterhvert. Mye lurere å innvestere i sitt eget enn å leie. Dere får skattefordel og. Kjøpte selv hus som 21-åring, og det gikk helt fin (Prisene var da som nå høye)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy inntekt har dere nå da? Har samboeren din fast 100% jobb? Hvor mye gjeld har dere? Alt dette teller med når man skal svare på om det er en god idé å kjøpe bolig nå eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy inntekt dere har totalt, og hvor mye gjeld som gjenstår, vil ha mye å si på om det er lurt eller ikke. Du vil vel også gå ned i inntekt igjen når du fortsetter studiene, så det er viktig å ikke ha for liten margin mellom lån og inntekt. Jeg vet ikke hvordan boligprisene er der dere bor, og hva slags bolig dere får for 1 mill. Dersom dere får et greit beboelig, men slitent hus for den summen kan det være en god investering, og oppussing kan taes etter hvert som dere får råd. Noen ganger må man imidlertid ta noen større kostnader raskt for å hindre at huset blir ødelagt (skifte tak, bad, drenering o.l), og det kan velte budsjettet deres hvis dere har lite å gå på. Vet heller ikke om du har tatt med i beregningen at rentene antagelig vil stige framover, noe som har stor innvirkning på hvor mye dere må betale i hvert avdrag. Men dere bør jo snakke med Husbanken og andre banker både for råd, vurdering og lån.

Har man råd og har tenkt å bo på stedet i mange år, er det vel stort sett en god løsning å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For unge er de vel ikkje, men de bør få orden på økonomien deira og ha ein ryddig økonomi ei stund (mellom anna ved å spare opp til eigenkapital) før de går til skrittet å binde deira opp økonomisk og juridisk som bustadseigarar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øyeblikket er det igjen ca 100 000 av gjelden til min samboer, og den har vi kommet oss godt i gang med det siste halvåret, så den er godt på tur til å bli borte.

Samboeren min er i jobb 100%, det er igjennom nav og som lærling, men det er han ferdig som om ett og et halvt år. Så da er det full jobb for han.

Nå har jeg de to siste årene jobbet ved siden av skolen, for at vi skal ha GOD råd. Og nå begynner jeg å jobbe fullt 100% i ett år nå, kanskje litt ekstra.

Når jeg starter på videre utdanning så blir jeg ha en deltidsjobb ved siden av studiene, evt studielån, men da er min samboer ute som vanlig arbeidssøker, og da går det opp i opp for våres del.

det er vanskelig å skulle kjøpe seg hus, men leilighet er jo tilstrebelig. Uansett så blir vi ha som nå at vi har penger på bok, i tilfelle noe som skjer.

Prøver å være økonomisk bevisst, det medfører i budsjetter i hytt og pine for min del, men tørr ikke helt å stole på tallene, selv om vi har mer i pluss ved ett evt huslån, enn ved de utgiftene vi har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kjøpte hus som 19 og 22 åringer. Et oppussingsobjekt. Samboer hadde fast jobb, jeg jobbet deltid og gikk på skole. Vi tok opp 1,5 mill i lån og hadde ingen egenkapital! Så nei, vil ikke si det er for tidlig for dere.

-Vi angrer ihvertfall ikke. Nå har det gått 4 år, og vi er snart ferdige med å pusse opp hele huset, og ja det er ganske kaotisk til tider, har bodd på en byggeplass flere mnd av gangen. Men det er jo ikke noe tapsprosjekt, slik det er å leie leilighet.

Men å pusse opp er veeeldig dyrt, og hadde vi ikke gjort alt selv, hadde vi nok gått i tap når vi skal selge huset, ihvertfall ikke tjent noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Penny88

kjøp i vei:) vi kjøpte leilighet når jeg var 21 og min samboer var 25:) så lenge økonomien strekker til, go for it!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kjøpte hus som 19 og 22 åringer. Et oppussingsobjekt. Samboer hadde fast jobb, jeg jobbet deltid og gikk på skole. Vi tok opp 1,5 mill i lån og hadde ingen egenkapital! Så nei, vil ikke si det er for tidlig for dere.

-Vi angrer ihvertfall ikke. Nå har det gått 4 år, og vi er snart ferdige med å pusse opp hele huset, og ja det er ganske kaotisk til tider, har bodd på en byggeplass flere mnd av gangen. Men det er jo ikke noe tapsprosjekt, slik det er å leie leilighet.

Men å pusse opp er veeeldig dyrt, og hadde vi ikke gjort alt selv, hadde vi nok gått i tap når vi skal selge huset, ihvertfall ikke tjent noe...

var det i vanlig bank dere tok opp huslån, og fikk dere 100% lån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik reglene nå er, må dere stille med minimum 10% egenkapital. Kausjonist kan godtas i stedenfor, men det betinger at dere kan vise til en sunn økonomi over lengre tid. Og det kan dere vel ikke akkurat skryte av...

Jeg vil anbefale dere å få betalt ned drittgjelda til samboeren din så raskt som mulig. Deretter starter dere å spare til egenkapital. Alt etter hvor flinke dere er til å jobbe og spare, så får dere da kjøpt dere en liten leilighet om et sted mellom 3 og 5 år. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

var det i vanlig bank dere tok opp huslån, og fikk dere 100% lån?

Da de tok opp lån, fikk man ta 100% lån, dvs ha null egenkapital, når man tok opp førstegangslån. Nå er reglene endret, og man må ha minimum 10% egenkapital når man tar opp førstegangslån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...