AnonymBruker Skrevet 24. juli 2011 #1 Skrevet 24. juli 2011 Jeg har innsett at jeg er totalt sukkeravhengi. Jeg fåt totalt noia og blir fysisk dårlig hvis jeg ikke får i meg sjokolade o.l hver dag. Jeg har selfølgelig prøvd 100 ganger å "bytte ut" snopet med frukt, grønnt og grovbrød, men ender som regel opp med snop litt senere alikevel. Jer er slankeoperert for flere år siden, og var kjempe flink til å holde meg unna sukker de første 3 mnd. i frykt for at jeg ikke tålte det etter operasjonen. Dette er de jævligste månene i mitt liv. jeg gikk ikke ned vekt som var meningen, jeg skalv, hadde konstant vondt i hodet, lavt blodsukker, og grussome humørsvingninger. etter 3 mnd med dette ga jeg opp, og prøvde litt sjokolade igjen. Jeg tålte det, og pluttselig var jeg "frisk igjen" og kiloene raste av! Dette er nå 4 år siden, og slankeoperajonen virker ikke like bra lenger, og jeg blir like dårlig hver eneste gang jeg forsøker å kutte ut snopet. Jeg har lagt på meg 10 kg siste året, og er fortvilet!! Vil ha de vekk igjen og er livredd for å ende opp der jeg var. Alikvel blir jeg så dårlig av å ikke spise sukker, at jeg kapitulerer hver gang... finnes det noen hjelp å få??? Noen som kan hjelpe meg når jeg har besvimt, og det eneste som hjelper på sjelvingen etterpå er sjokolade??
Redbull Skrevet 24. juli 2011 #2 Skrevet 24. juli 2011 Må ærlig innrømme at jeg ikke tror på atdu er SÅ avhengig så du vil ha det til... Men det er nå en annen sak prøv krom tabletter å se hvordan det går. Klarer du ike holde deg unna sukker så vet du jo selv hvor det bærer hen, til der du var før.
Gjest Katee Skrevet 24. juli 2011 #3 Skrevet 24. juli 2011 Hva med å bytte ut sukkeret med Splenda eller Sukrin?
Eilertsen Skrevet 24. juli 2011 #4 Skrevet 24. juli 2011 Spis mer fett og tren styrke - det øker insulinfølsomheten og metthetsfølelsen. Er man mett og har høy insulinfølsomhet reduserer søtsuget signifikant :-) Vitenskaplig finnes det ikke noe som heter "sukkeravhengighet", men jeg har lest om flere ekempel som deg - som tyder på at man i alle fall personlig opplever det som en avhengighet.
Gjest Nanne70 Skrevet 26. juli 2011 #5 Skrevet 26. juli 2011 Nå er ikke jeg noen ekspert på området, men hvordan er kostholdet og aktivitetsnivået ditt ellers? Blodsukkerfall kommer gjerne av for mye insulin som blir påvirket av sukkerinntaket. Ha alltid noe sunt snacks liggende i veska, og vann, så kan du korrigere dette blodsukkerfallet fortløpende. Da ender du ikke opp med å gå innom kiosken for å kjøpe boller eller lignende. Du kan prøve å spise lite og ofte, samt minst mulig raske karbohydrater, og se om det hjelper.
Gjest *Maja* Skrevet 26. juli 2011 #6 Skrevet 26. juli 2011 Spis små sunne måltider gjennom hele dagen...får ikke jeg nok mat i meg krever jeg også sukker, da jeg får ekstremt boldsukkerdropp så jeg faktisk så vidt klarer å holde hodet oppe...Spiser du dårlig og for lite riktig mat så kommer sukkersuget for kroppen krever rett og slett noe som fungerer raskt... Spis masse proteiner, trege karbs, litt nøtter(mandler og valnøtter er supre!), frukt, drikk masse vann...
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2011 #7 Skrevet 26. juli 2011 ts Takk for svar. Har vel prøvd det meste dere nevner. Spiser sunn mat hver 3. time, så det skulle ikke være problemet... Kvelden er verst, og mannen min blir helt gal av meg, hvis jeg prøver å holde meg unna. Kan bli så desperat hvis jeg ikke har noe hjemme at jeg går 3 km til butikke bare foe å få sjokolade. Det er virkelig jævelig, jeg mister helt kontrollen over meg selv. Ønsker det virkelig ikke, men finner ikke noe som kan hjelpe. Skulle ønske det fantes en "avrusningsklinikk" for sukkeravhengihet i Norge også...
Kahlan Amnell Skrevet 26. juli 2011 #8 Skrevet 26. juli 2011 Jeg har det som deg og det er ikke lett ... Sukker aktiverer de samme områdene i hjernen som narkotika og alkohol så det sier seg selv at det er vanskelig å kutte ut. Les boka "Potatoes not Prozac" hvis du får tak i den. Den har hjulpet meg mye. http://www.radiantrecovery.com/ kan også være til hjelp.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2011 #9 Skrevet 27. juli 2011 Ha ei flaske med vann og drikketut du kan sutte/gnage på gjennom kvelden.
KikiEco Skrevet 27. juli 2011 #10 Skrevet 27. juli 2011 (endret) Syntes definitivt at du bør ta kontakt med lege, men jeg syntes også at du må gå litt inn i deg selv. Er det kroppen din som er avhengig av sukker eller er det lett at du tyr til sjokolade pga. faktorer som for eks. stress, kjedsomhet eller deperesjon? Beklager, men jeg syntes du kanskje tar litt lite ansvar for deg selv, ingen kan komme og "fikse deg" (sålenge det ikke er snakk om en medisinske grunn) og så er du kvitt alt som heter søtsug. Anbefaler også trening på de varmeste. Driver du med styrketrening higer kroppen etter skikkelig mat og søtsaker blir ikke så fristende. Endret 27. juli 2011 av KikiEco
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2011 #11 Skrevet 27. juli 2011 Jeg har hatt det som deg. Måtte spise Nugatti hele dagen lang, og pepsi max. Det var helt forferdelig. Jeg ble så sint så sint hvis jeg ikke hadde sjokolade at jeg kunne eksplodere. Da bodde jeg på et knøttlite sted der jeg kjedet meg mye. Ikke hadde jeg hobbyer heller. Da jeg endelig flyttet til storbyen og fikk meg full jobb, hobbyer etc, og begynte å spise frokost, lunch , middag og kvelds forsvant det helt. Nå blir jeg dårlig av å kjenne den ekle syntetiske smaken i brus, og drikker aldri Pepsi Max lenger, og sjokolade, kanskje 1 kindersjokolade en gang i måneden. Om du har mye ledig tid og ikke spiser regelemssig så får vi mer sukkersug. SLik er det bare. Det er ikke noe galt med deg, men det enkle er ofte det beste : mer aktivitet og regelmessig måltid - mindre sukkeravhengiget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå