Gå til innhold

La sønn overnatte hos venn, når vennens far har klikket i fylla?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest her og nå
Skrevet

En av sønnens venner har en far som dessverre har klikket et par ganger i fylla. Uten å gå i detalj, så har det vært politi involvert mer enn en gang. Vet at faren kan ta seg ei øl eller tre når han har barna sine (som de fleste av oss forledre) og han har et godt forhold til sønnen. Nå ønsker sønnen at min sønn skal overnatte, men jeg er litt usikker her... Sønnen min er nesten 12 år, og har aldri opplevd vennens far full, men jeg vet litt for mye om faren til at jeg vil gi han lov til å overnatte nå. Aller helst vil jeg ikke at han skal tilbringe så mye tid der, det er ikke noe problem siden de stort sett er her hos oss.

Ønsker tips og råd fra andre som har opplevd det samme. Vil legge til at sønnen er grei og rolig, og det er aldri noe tull, men har som sagt hørt mye fra sikre kilder :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke sende sønnen din bort til overnatting, og avtale at han skal ringe eller sende melding hvis faren begynner å drikke eller begynner å oppføre seg unormalt?

Jeg vil tro at hvis faren vet at sønnen har overnattingsbesøk at han holder seg unna flasken. Og hvis ikke så får dere beskjed av sønnen deres og kan hente han innen veldig kort tid. Det hadde nok jeg gjort. Er jo sikkert vanskelig for din sønns kompis å aldri kunne få besøk hjem hos seg, så jeg forstår jo godt at han vil at sønnen din skal komme til han.

Skrevet

Jeg ville ikke sendt ham på overnatting. Hva med at du foreslår at vennen overnatter hos dere i stedet?

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det.

Hadde venner da jeg var liten jeg ikke fikk overnatte hos, av samme grunn. Venninnen overnattet ofte hos meg, men aldri jeg hos henne. Vi syntes jo det var teit, men jeg er glad for det nå som jeg ser hvordan han var.

AnonymBruker
Skrevet

Faren min "klikket" en gang i fylla (uten å gå i detalj) når jeg hadde bestevenninnen min på overnattingsbesøk. Vi var kanskje maks 10 år. Det var starten på hans "karriere" som alkoholiker...

Bestevenninnen min fikk lov å sove der etter det. Jeg tror jeg ville tatt det veldig tungt om hun ikke hadde fått lov til det.

Jeg vet venninnen min enda husker dette. Vi var begge vitner til episoden..

Men kan ikke du spørre om kameraten vil sove hos dere heller?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville ikke latt han få sove der.

Var selv i en lignende situasjon med min datter. Vedkommende i dette tilfellet var også straffedømt for vold, i tillegg til at han var alkoholisert. Det var vanskelig å hele tiden finne på gode unnskyldninger for å unngå dette, for det ble jo spurt ganske ofte. Jeg sa hele tiden at de heller kunne sove hos oss, og det gjorde de for det meste. Men etterhvert så ble de lei av unnskyldningene mine. Jeg tok en fortrolig samtale med min datter for å forklare dette slik at hun lot være å spørre i fremtiden, og ihvertfall mens venninnen hørte på. Dette skulle være strengt fortrolig mellom meg og henne, men dessverre røpet hun seg engang til venninnen. Jeg ble jo selvsagt skjelt ut så det holdt, av både venninnen, moren og faren. Men like greit egentlig, da ble det ihvertfall slutt på maset. Og jeg angrer ikke på den avgjørelsen jeg tok, jeg ville ha angret ekstremt mye om jeg ikke skulle hatt ryggrad til å ta den avgjørelsen og det skulle hendt noe!!

• Liker 1
Skrevet

Kan du invitere denne gutten til å sove hos dere istedet?

Gjest gurimalla
Skrevet

En av sønnens venner har en far som dessverre har klikket et par ganger i fylla. Uten å gå i detalj, så har det vært politi involvert mer enn en gang. Vet at faren kan ta seg ei øl eller tre når han har barna sine (som de fleste av oss forledre) og han har et godt forhold til sønnen.

For min del kommer det an på om faren klikker eller drikker seg full når han er sammen med barna. Hvis han hadde gjort det hadde jeg vært skeptisk. Hvis den utagernde fylleadferden hadde skjedd sammen med kompiser på byen hadde jeg ikke vært så bekymret.

Gjest lærer
Skrevet

Det høres ganske alvorlig ut iom at du skriver at politiet har vært involvert.

Tror ikke det er bra å utsette barnet sitt for dette. Hadde forklart dette for min sønn. Han er såpass stor at du kan prate med han om dette. Kanskje vil han synes du overdriver.. men forklar han at du er bekymret og spør hva han tenker om dette? Gjør som så mange andre foreslår og inviterer vennen til dere istedet. Dersom han har det vanskelig hjemme så trenger han trygghet andre steder.

Dere bør også ev. vurdere å kontakte barnevernet. Det virker som dette barnet ikke har helt trygge forhold hjemme og kanskje trenger hjelp? Hvor mange er det ikke i voksen alder som sier... hvorfor gjorde ingen noe? Du må jo ha skjønt at det var noe? Kanskje er det nettopp du/dere som har mulighet til å gjøre noe avgjørende for en annens liv og en annen familie.

Skrevet

klikker så politiet har vært innvolvert? Da hadde ikke mine barn fått ligge over der ihvertfall.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri i verden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...