Gå til innhold

Begynner å bli lei av å ha unger hos meg nå

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søstra og mannen til samboeren min er her på besøk da. Det er jo koslig det, men jeg merker jeg begynner å bli lei nå. De har 2 småe barn på 1 og 3 år og de har vært her i en uke nå. Ikke det at jeg ikke er glad i barn, men jeg er så sliten. Sliten av å sitte barnevakt. På dagtid er de ofte ute uten barna (de sier de vil ha alenetid og da kan jeg passe ungene når de er ute) så må jeg passe de alene pga samboer er på jobb på dagtid. De er også ofte ute om kvelden for å besøke venner osv. De bor 5 timer unna herfra, så derfor sier de at de vil besøke venner, dra ut på byen med venner uten barna. De er ute så og si hver dag.

Jeg vet ikke hvor lenge de skal bli. De har ikke sagt noe og vil liksom ikke mase om når de skal dra heller. men jeg merker jeg er sliten av disse 2 småtrolla. Eldste mann er veldig hissig og en sinnapromp. Hun sutrer mye og blir sint for det meste. Det er slitsomt, men hva gjør jeg da? Det er rot overalt og er ganske så hoegal nå. De tar det som en selvfølge at jeg kan og vil passe de hver dag for at de skal få alenetid. Ikke det at jeg ikke kan passe dem, men ikke hver dag. Har faktisk ting jeg skal gjøre å. Føler de nesten unytter meg litt. Pga de bare lemper ungene her og er ute hele tiden.

De er personer som blir fort fornærmet. Spesielt henne, så vet ikke hva jeg skal si for noe. Vil ikke lage sur stemmning men imorgen jeg noe og vet de kommer til å bli sure når jeg sier jeg ikke kan sitte barnevakt.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beklager skrivefeil. Gikk litt fort her.

Gjest linda sørensen
Skrevet

Søstra og mannen til samboeren min er her på besøk da. Det er jo koslig det, men jeg merker jeg begynner å bli lei nå. De har 2 småe barn på 1 og 3 år og de har vært her i en uke nå. Ikke det at jeg ikke er glad i barn, men jeg er så sliten. Sliten av å sitte barnevakt. På dagtid er de ofte ute uten barna (de sier de vil ha alenetid og da kan jeg passe ungene når de er ute) så må jeg passe de alene pga samboer er på jobb på dagtid. De er også ofte ute om kvelden for å besøke venner osv. De bor 5 timer unna herfra, så derfor sier de at de vil besøke venner, dra ut på byen med venner uten barna. De er ute så og si hver dag.

Jeg vet ikke hvor lenge de skal bli. De har ikke sagt noe og vil liksom ikke mase om når de skal dra heller. men jeg merker jeg er sliten av disse 2 småtrolla. Eldste mann er veldig hissig og en sinnapromp. Hun sutrer mye og blir sint for det meste. Det er slitsomt, men hva gjør jeg da? Det er rot overalt og er ganske så hoegal nå. De tar det som en selvfølge at jeg kan og vil passe de hver dag for at de skal få alenetid. Ikke det at jeg ikke kan passe dem, men ikke hver dag. Har faktisk ting jeg skal gjøre å. Føler de nesten unytter meg litt. Pga de bare lemper ungene her og er ute hele tiden.

De er personer som blir fort fornærmet. Spesielt henne, så vet ikke hva jeg skal si for noe. Vil ikke lage sur stemmning men imorgen jeg noe og vet de kommer til å bli sure når jeg sier jeg ikke kan sitte barnevakt.

Noen tips?

Gjest Linda sofie
Skrevet

Teit hvis de skal bli sure hvis du ikke kan sitte barnevakt imorgen. Det synes jeg egentlig er ganske så umodent å bli sur for noe sånt. Er vel ikke din oppgave å passe ungene fordi mor og far skal få alenetid hver dag. Jeg hadde bare sagt sorry men jeg skal noe imorgen og kan derfor ikke sitte barnevakt. Blir de sure, så de bare bli sure da. Det er ikke din jobb å passe ungene hver dag.

• Liker 8
Skrevet

Det beste hadde nok vært om du eller samboeren din er ærlige og finner en ok måte å si fra på. Du kan f.eks si at du liker å planlegge litt fram i tid og derfor lurer på hvor lenge de har tenkt å bli. Må være utrolig ubehagelig å ha besøk du ikke aner hvor lenge skal bli, du har min fulle sympati!!

Skjønner også at du er redd for å konfrontere dem og at det er vanskelig for deg å si fra ang dette med barnepass. Og siden det er samboeren din sin søster, så burde kanskje han være den som satte foten ned?

Syns du skal lage dine egne planer jeg. Avtal noe med noen eller lyv opp en historie om så er, si at du ikke kan være barnevakt fordi du har en avtale. Om det så i virkeligheten er en tur alene i skogen eller om du tilbringer hele dagen med å lese ukeblader på biblioteket... Det er ikke alltid lett å si fra direkte til folk og spesielt ikke når de er så frekke som disse høres ut. Men håper du finner en løsning likevel! :klemmer:

• Liker 6
Skrevet

Kan ikke være noe gøy å ha besøk av folk og du ikke vet hvor lenge de skal bli. Hadde en gang besøk av et vennepar av typen. På dagtid var jo han på jobb og jeg gikk hjemme med sønnen min på 5 månder. På dagtid måtte jeg være alene med dem og hun hadde jeg laaangt oppi vranghalsen for å si det slik. Hadde ikke noe til felles med henne og hun var så kverulerende. herregud!! Holdt på å bli gal. :bond: Jeg visste heller ikke hvor lenge de skulle bli. De ble hos oss 2 uker. Typen hadde sagt til dem at de kunne bli så lenge de ville og det ble dem å. Jeeez.

Synes du bare skal si ting rett ut. Si du ikke har tid eller vil sitte barnevakt hver dag. Det kan de virkelig ikke kreve. Tør du ikke å si noe selv, så kan kanskje samboer si noe?

• Liker 1
Skrevet

jeg må si du er usedvanlig tålmodig .Jeg hadde lempa de ut etter ett døgn . Hvorfor skal de komme på besøk til dere om det er for å få barnevakt og være sammen med andre venner ?

Om folk kommer på besøk regner jeg med at det er for å være sammen med oss .

Hvis ikke er det hotellgjester, jeg driver ikke hotell og barnevaktservice .

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Ts her-

Jeg er veldig konfliktsky av meg. hater at folk skal bli sure og hater konflikter. Men nå må jeg egentlig bare si i fra pga det er noe jeg MÅ gjøre imorgen på dagtid. Kan heller ikke ta ungene med meg. Det blir bare stress.

Føler som sagt at de unytter meg pga de vet jeg er en person som ikke tør å si ifra og som sier ja til det meste. Dum som jeg er. Håper for hver dag at de skal dra, men virker ikke som de skal dra med det første. :sukk: Jeg er glad i ungene, men nå er jeg veldig lei de. 2 unger som herjer og løper rundt er slitsomt. Hadde det bare vært en unge hadde det ikke vært så slitsomt.

Virker ikke som samboer har noe problem med dette. Jeg har spurt han om når de skal dra og da sier han bare at han vet ikke. Åhhh. Orker de ikke mere.

Skrevet

Jeg ville først og fremst funnet ut når de har tenkt å dra, og fått sambo med på å diskutere dette med dem. Var jeg deg ville jeg passet på å ha egne planer - kom deg ut av huset før de rekker å gjøre det, det har du all rett til.

• Liker 2
Skrevet

Du er nødt til å ta ansvar for deg selv - det er det ingen andre som gjør! Stå opp for deg selv nå og si "nei" med god samvittighet. Så har du mere å gi til dine omgivelser en annen gang.

• Liker 2
Skrevet

De må jo gjerne være på besøk - men ikke forvente at det er et hotell med barnepass.

Legg dine egne planer. Regner med at det er du som tar meste av jobben med å passe barna - ikke samboeren din så kanskje derfor får du loite forståelse der.

Finn på dine egne ting og ikke ta hensyn til besøket.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som er SÅ plagsomt for de vet jo ikke når de skal dra! Samboer har spurt de og de sier bare vet ikke, vi får se. Jeg klarer de ungene (spesielt hun eldste) i små doser. Etter 3 dager er jeg lei. Pga hun eldste er veldig krevende da. Hun griner mye og er mye sur.

Vil som sagt ikke skape sur stemmning, men huff ja jeg må jo bare si ifra. Gruer meg skikkelig til å snakke med dem når de kommer hjem. Siden jeg vet de blir fort fornærmet. Å søstra hans er en person som ofte blir langsint og sint for bagateller.

Ts-

AnonymBruker
Skrevet

Si til dem at du skal på ferie et par uker. Kanskje de reiser når de ikke har gratis barnevakt lenger. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er nå du skal ta deg en tur i svømmehallen (gjerne sammen med en venninne som også har ferie), eller en tur på biblioteket, eller en tur i skogen eller.... Kort sagt, alt som får deg ut av huset og som får slabbedaskene til å passe sine egne unger. Sier meg veldig enig med Sebastianen: når de er hos dere så bør det primært være for å besøke dere og ikke renne allverdens andre steder mens dere (i praksis du) er barnevakt. Klart, det hadde gått an en kveld eller to i løpet av en uke, siden de sikkert har andre de vil treffe også, men ikke hver dag. Da kan de like gjerne ta med ungene og bo hos disse andre som det er så viktig å møte.

Snakk med samboeren din først og ta det opp med dem på en skikkelig måte, med ham på ditt lag. Dernest sørger du for å skaffe deg avtaler utomhus slik at du ikke kan være barnevakt neste uke whatosever.

"Beklager, men siden jeg satt barnevakt for ungene deres hele forrige uke så har det hopet seg litt opp med ting å gjøre denne uken..." ;)

• Liker 9
Skrevet

Du trenger ikke kritisere eller beskylde de for å utnytte deg, men bare si at resten av uka er du opptatt med egne ting og kan ikke passe barna. Ikke gå i detaljer om planene, ikke unskyld deg og ikke åpne for diskusjon!! Du er opptatt, ferdig med den saken. Blir de sure, så får de heller reise hjem! Og om du vil si mer så be de vaske og rydde leiligheten siden du selv ikke har hatt tid fordi du har passet barna deres.

• Liker 6
Skrevet

Støtter det over her, og til neste år så må samboeren din klargjøre en del ting når de snakkes for å planlegge besøk:

A) Hvor lenge blir de?

B) Det er ikke noe gratis hotell, og dere forventer at de bidrar både til husarbeid og med innkjøp

C) Dere driver ikke barnehage, og foreldrene kan ikke forvente at dere skal ta dere av ungene deres. Det må de gjøre selv.

• Liker 2
Skrevet

Lag dine egne planer, sanne eller oppdiktede, og la dem passe sine egne unger! Frekkheten lenge leve....

AnonymBruker
Skrevet

Samboer spurte de nå om de kunne si en dag de skulle dra på og da sa de at de skulle bli her til enten torsdag eller fredag!!! Orker snart ikke mere. Ikke bare pga jeg må passe ungene, men pga jeg faktisk er lei de begge to. Fælt å skulle si det men. Skulle heller ønske de bare kunne bli her en helg. Det hadde vært helt greit, men nesten 2 uker?! å samboer sier han ikke kan kaste de ut heller. Men det har jeg lyst til nå.

Nå vil jeg nesten bare sove hos en venninne eller noe til de skal dra. Holder snart ikke ut. Er ikke vant med å ha 2 småe unger i hus heller. Det er mye jobb.

TS-

Skrevet

Jeg sier som de andre - lag dine egne planer. Hvem har sagt at du skal passe barna deres hele neste uke? Lag planer, enten det er med venninner eller bare alene, og hold deg ute av huset om kveldene. Du trenger luft.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare si "Jeg har an avtale nå, så da blir jeg borte en stund. Ha det fint så lenge!"

Det samme gjør du på kvelden. Det er bare å si f.eks: "Jeg skal besøke en venninne, så jeg blir borte et par timer"

Ser ikke helt problemet med det. Hvis du ikke tør å si dette engang, så er du jo rett og slett ganske feig. Det er en helt normal ting å si, og det er ikke uhøflig i det hele tatt. De kan da vel ikke bli sure for at du har en avtale og må ut en liten tur?

Dette synes jeg er utrolig frekt av dem.

Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg nok sørget for at de hadde dratt seg hjem igjen fortere enn svint.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...