Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et lite spørsmål. Hvordan kan det være lov for private å kjøpe dette?

Kan man ikke sett til noe som gjør det ufarlig eller bruke noe annet?

AnonymBruker
Skrevet

Sammen med diesel blir det høyeksplosivt. Jeg driver gårdsbruk og kunne kjøpe mange tonn kunstgjødsel for å gjødsle jorda tidligere, null problem. Nå driver jeg økologisk.

Skrevet

Det er ikke lov for private, men bedrifter.

Skrevet

Jeg tror da det skal være lov for private å kjøpe det til eget bruk på gård..

Gjest Applecore
Skrevet

Jeg tror da det skal være lov for private å kjøpe det til eget bruk på gård..

Om du driver en gård, så har du jo en liten bedrift...

• Liker 1
Skrevet

Nei. Plantene trenger ammonium-nitrat. Man kunne selvsagt brukt kugjødsel i stedet, men det er ikke like effektivt. Farlige ting finnes forøvrig over alt. Man kan ikke ufarliggjøre verden.

Skrevet

Jeg fant noe på Internett om at det vil bli hungersnød uten. Likevel kanskje man kan finne noe å sette til, slik som i rødspriten. På den måten gjøre det ufarlig?

Skrevet

Kunstgjødsel er ufarlig! Det er sammen med diesel og antennelse under trykk dette blir farlige eksplosive greier.

Gjest pastablasta
Skrevet

..bønder er selvstendig næringsdrivende.

Gjest pastablasta
Skrevet

Kunstgjødsel er ufarlig! Det er sammen med diesel og antennelse under trykk dette blir farlige eksplosive greier.

..jammen da får man forby diesel da! Forurenser gjør det også.

Skrevet (endret)

Det var jo ikke akkurat veldig vanskelig for Breivik å starte en falsk bedrift. Hvem som helst kan gjøre det. Håper de skjerper reglene på kunstgjødsel.

Edit: Eller kanskje ikke? Som noen sier over her, diesel er jo rimelig lett å få tak i det også...

Endret av antibac
Skrevet

Takk og pris for at diesel er så vanskelig å få tak i. Og fenghetter.

Spøk til side.

Den som VIL lage død og dævleskap for sine medmennesker finner alltid en utvei. Om ikke mannen hadde hatt tilgang på ANFO, kunne han gjort noe annet. Den virkelige aksjonen var uansett angrepet på Utøya.

Skrevet

Jeg fant noe på Internett om at det vil bli hungersnød uten. Likevel kanskje man kan finne noe å sette til, slik som i rødspriten. På den måten gjøre det ufarlig?

Finnes ikke noe å sette til.

Kunstgjødsel består av to atomer nitrogen, sammen med 4 hydrogen og 3 oksygen. Tilsetter man diesel eller lignende, tilfører man karbon og hydrogen i forholdet 1:2. Alt dette er ganske stabile forbindelser. Men om man gir det et sjokk, som en liten eksplosjon, så vil forbindelsene slås fra hverandre, og dermed får vi frie oksygenatomer som kan reagere med alt hydrogenet og karbonet. Man får en eksplosjonsartet forbrenning, som også starter en kjedereaksjon i omliggende ANFO.

Det er ikke mulig å gjøre noe med det faktum at kunstgjødsel inneholder ammoniumnitrat, og substitutter finnes ikke.

Skrevet

..jammen da får man forby diesel da! Forurenser gjør det også.

Jeg antar at du spøker.

Skrevet

Slik at neste mann som trenger kunstjødsel til bomben sin må stjele det ifra en bonde?

Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Gå på felleskjøpet så får du fint tak i kunstgjødsel.

Trenger ikke drive gård eller ha firma engang

Litt vanskelig å få tak i ekstremt store mengder der da, men man kan fint kjøpe nok til noen bomber.

Skrevet

Det er ikke noe problem å kjøpe kunstgjødsel selvom man ikke har egen gård. Vi leier bare jord av en, og kjøper gjødsel selv. Vi har dog en egen konto på FK, men det tror jeg alle kan få.

Og vi skal være glad for at vi kan ha kunstgjødsel på jordene,har sett de jordene hvor ikke det har blitt brukt, og det er stusselige greier..

Dagens bondesvar!

Skrevet

Selv om bøndene bruker mye kunstgjødsel, så tror jeg nesten like mye går med til hager. Alminnelige Hvermannsen kan gå på FK, Plantasjen ol butikker å kjøpe kunstgjødsel.

Klart det går med noen kilo skal du lage bombe, men er du litt iherdig så får du fort tak i nok. Bare å gå på alle butikkene som selger, mange ganger.

Skulle vi forby alt som går an å lage eksplosiver av, så var det vel mange varesorter som ble borte.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi dets hovedbruk faktisk er helt legalt, nettopp å gjødsle jorden slik at planter/vekster trives bedre. Hvis man skal følgfe tankegangen din så må bensin og diesel heller ikke være lov å kjøpe for privatpersoner, for det er også en av ingrediensene i en slik bombe.

AnonymBruker
Skrevet

Finnes ikke noe å sette til.

Kunstgjødsel består av to atomer nitrogen, sammen med 4 hydrogen og 3 oksygen. Tilsetter man diesel eller lignende, tilfører man karbon og hydrogen i forholdet 1:2. Alt dette er ganske stabile forbindelser. Men om man gir det et sjokk, som en liten eksplosjon, så vil forbindelsene slås fra hverandre, og dermed får vi frie oksygenatomer som kan reagere med alt hydrogenet og karbonet. Man får en eksplosjonsartet forbrenning, som også starter en kjedereaksjon i omliggende ANFO.

Det er ikke mulig å gjøre noe med det faktum at kunstgjødsel inneholder ammoniumnitrat, og substitutter finnes ikke.

Man må vel ikke bruke kunstgjødsel i form av ammoniumnitrat, f eks Urea er en annen nitrogengjødsel (og så finnes det rene ammonium- eller nitratgjødsler). Men effekten av urea er mindre (og forurensning fra avrenning større), og mange planter vokser best med en blanding pga opptaksmekanismer i røttene og pH-effekt de ulike formene av nitrogen har.

En kommer nok uansett IKKE til å forby de mest effektive kunstgjødselformene fordi en og annen gal person bestemmer seg for å skade andre med dem. Det vil også alltid finnes andre produkter som er nyttige og ufarlige brukt riktig, men som kan gjøre stor skade om noen vi . Man kan jo kvele folk med plastposer og tørkesnorer... Heldigvis er det langt mellom de som er så gale at de faktisk lager bomber og drapsvåpen.

(må legge til at jeg ikke aner om det er ammoniumnitrat som er helt nødvendig, eller om en kan bruke andre kunstgjødseltyper også for å lage bomber)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...