Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De er "arven" etter tempelridderne

AnonymBruker
Skrevet

For dere som har TV2 Sumo så ligger det en dokumentarfilm om Frimurerlosjen der.

Skrevet

Frimureri er ikke en religion, og er heller ikke knyttet til noen verdensomspennende konspirasjon, selv om mange tror det. Jeg skal gi noen enkle informasjoner:

I det norske frimureriet må man bekjenne seg til kristen tro, men det er ikke krav om noen bestemt konfesjon. Du kan like gjerne være pinsevenn som ortodoks, katolikk, protestant, anglikaner, presbyterianer, kopter eller ikke-konfesjonell/uavhengig.

Det finnes også sekulært frimureri som ikke krever noen slik bekjennelse.

Frimureriet finnes over hele verden, men det er ingen overnasjonal ledelse. Det er et visst diplomati mellom loger i forskjellige land, men det finnes mange forskellige frimurersystemer, og det er ikke alle som anerkjenner hverandre.

Frimureriet er ikke en politisk organisasjon. Det er forbudt å diskutere religiøse og politiske stridsspørsmål i logen.

Det er også forbudt å benytte seg av logemedlemsskabet til å oppnå fordeler, materielle og sosiale såvel som økonomiske, karrieremessige eller politiske.

Frimureriet er ikke så hemmelig. Ordenens lover og matrikkel (medlemsfortegnelse) er offentlig tilgjengelige dokumenter. Men innholdet i ritualene er hemmelig, av en veldig enkel grund. Siden frimureriet handler om en personlig og menneskelig utvikling gjennom en bestemt symbolbruk og læremåde, må innholdet holdes hemmelig for den som ikke har opplevet det, ellers er det hensiktsløst. Det er ikke så gøy med julegaver når man vet hva som er inne i pakken.....

En frimurer må ha plettfri vandel. Dersom en frimurer blir dømt til mer enn seks måneders frihetsstraff, blir han ekskludert fra logen formall fremtid (en viss Anders Behring Breivik blev ekskludert med umiddelbar virkning forrige lørdag, FØR rettskraftig dom forelå. For de som husker Finance Credit-saken, blev også de to frimurerne som var involvert ganske fort kastet ut). Det kreves en høy etisk standard av brødrene.

Frimureriet har ingen ting med Illuminati å gjøre. Dette var en lumsk organisasjon som eksisterte i ca. 15 år fra 1776, og den blev fordømt av frimureriet. Likeså blev de medlemmer som var frimurere ekslkludert fra ordenen.

Frimureriet har et gradssystem som varierer fra loge til loge. Det amerikanske har 33 grader, det norske har ti, pluss en embedsgrad, samt stormesteren, i alt 12.

Frimureriet oppfordrer til veldedighet, men det skal helst skje i det skjulte. Man skal altså ikke skryte av noe.

De fleste frimurere er for dumme til å ta del i noen lyssky konspirasjon.

Frimureriet er ikke noen eliteorganisasjon. Det finnes en masse håndverkere, pølsemakere, industriarbeidere og kroppsarbeidere, så vel som leger, advokater, prester og embedsmenn. Men det er svært få politikere, om noen.

På grund av at ordenen har et etisk egelverk som forbyr å bruke logemedlemsskabet til å skaffe seg fordeler, etc. tror jeg det er tryggere at to personer med høye verv møtes der, enn om de f. eks. er i samme golfklubb, fotballag etc. Dessuten er det over 18.000 frimurere i norge, som mødes til forskjkellige tider og på forskjellige steder over hele landet. Alle kan ikke kjenne hverandre, og som sådan er det f. eks. ikke farlig om noen frimurere jobber i samme rettssak e.l. Kjenner de hverandre, må de vurdere sin habilitet, akkurat som i alle andre henseende. Dersom henvisninger til logen påvirker prosedyre eller utfall, kan de kastes ut av logen, og mister sannsynligvis retten til å praktisere sitt yrke (fra civil side, altså).

Veldig mye av den informasjonen man finner rundt omkring på nettet og i diverse bøker er i beste fall misvisende, ofte direkte løgnaktig og ondsinnet. Hovedgrunden til at det går så mange rykter om frimureriets påstått skumle hensikter, er at kongehusene i det postrevolusjonære europa var livredde for å tillade hemmelige organisasjoner, fordi man fryktet at de kunne gi grobund for revolusjonære tanker. Derfor blev de svertet med alle tenkelige midler, og det har heftet ved.

Den amerikanske uavhengighetserklæringen/grundloven av 1776, den franske konstitusjonen av 1794 (mener jeg det var), og den norske grundloven av 1814 er alle sterkt preget av frimureriske verdier og tenkning. Disse bar banebrytende i sitt menneskesyn. Hvor skummelt er egentlig frimureriet da?

Det finnes loger for kvinner, som er bygget på de samme prinsippene som det opprindelige frimureriet.

Det kommer sikkert mange andre spørsmål. Jeg kan svare på mye, hvis jeg får tid. (Dere har sikkert skjønt nå, at jeg selv er frimurer....). Iidlertid kan de som tror på "den jødisk-frimureriske verdenskonspirasjonen", Illuminati, new world order og frimurerisk satanisme gjerne holde seg unna denne tråden. Det blir rett og slett for dumt. Jeg kommer kanskje til å korrigere feilaktige påstander, men jeg kommer ikke til å gjøre dette til noen konspirasjonsdiskusjon.

Se ellers gjerne den norske frimurerordens nettsider, www.frimurer.no.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...