Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest charella
Skrevet

Noen som har erfaring med denne religionen? Er det bare meg som trodde frimurer var en slags murspesialist?

• Liker 2
Gjest Consensio
Skrevet

Søk på google eller wikipedia, så lærer du deg litt om hva Frimurerlosjen egentlig er ;)

• Liker 2
Gjest charella
Skrevet

Lurer fortsatt på om det er noen som har erfaring med denne religionen innpå her. Men takk for link du.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen religion. Det er mer en gutteklubb. Mye hemmelighetskremmeri rundt hva de holder på med, hva slags ritualer de holder på med.

Les litt om det på wikipedia så blir du klokere

• Liker 3
Gjest charella
Skrevet

Det er ingen religion. Det er mer en gutteklubb. Mye hemmelighetskremmeri rundt hva de holder på med, hva slags ritualer de holder på med.

Takk for svar.

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer med det første (nesten) fornuftige svaret i denne tråden.

Kan folk slutte å være så slemme? Det er jo umulig å vite akkurat hva "frimurer" går ut på, da det er så mye hemmeligheter og skjule ting med det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg vet heller ikke helt hva denne "gutteklubben" går ut på. men for å bli tatt inn tror jeg i hvertfall man må være kristen(på en måte..)ha innflytelse på samfunnet/lokalsamfunnet, være særdeles smart(vet ikke om det går ut fra iq eller hva) og være vellykket. hva de i hovedsak gjør vet jeg ærligtalt ikke, men de hjelper med penger til diverse formål, men dette holder de vanligvis helt kjeft om. jeg har jo fått med meg at mange er mot losjen, men har aldri skjønt hvorfor.

3 av mine familiemedlemmer er/var frimurere, å det har vært de som har vist meg mest respekt av folk jeg har møtt i hvert fall.

men som sakt, mange er veldig negative til frimurerlosjen, å det er godt mulig at det er god grunn til det, jeg har bare ikke fått det med meg.

...men vil gjerne lære!

Skrevet

jeg vet heller ikke helt hva denne "gutteklubben" går ut på. men for å bli tatt inn tror jeg i hvertfall man må være kristen(på en måte..)ha innflytelse på samfunnet/lokalsamfunnet, være særdeles smart(vet ikke om det går ut fra iq eller hva) og være vellykket. hva de i hovedsak gjør vet jeg ærligtalt ikke, men de hjelper med penger til diverse formål, men dette holder de vanligvis helt kjeft om. jeg har jo fått med meg at mange er mot losjen, men har aldri skjønt hvorfor.

3 av mine familiemedlemmer er/var frimurere, å det har vært de som har vist meg mest respekt av folk jeg har møtt i hvert fall.

men som sakt, mange er veldig negative til frimurerlosjen, å det er godt mulig at det er god grunn til det, jeg har bare ikke fått det med meg.

...men vil gjerne lære!

Nei, det er ikke krav om å være kristen, faktisk trenger man ikke være religiøs i det hele tatt, men det forutsettes ihvertfall i reglementet at de bekjenner seg til ett eller annet livssyn.

Gjest charella
Skrevet

Vi men som sakt, mange er veldig negative til frimurerlosjen, å det er godt mulig at det er god grunn til det, jeg har bare ikke fått det med meg.

...men vil gjerne lære!

Er de veldig hemmelighetsfulle angående møter o.l.? Har de prøvd å "verve" deg inn i "klubben"?

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med det første (nesten) fornuftige svaret i denne tråden.

Kan folk slutte å være så slemme? Det er jo umulig å vite akkurat hva "frimurer" går ut på, da det er så mye hemmeligheter og skjule ting med det.

Neida, det er ikke umulig å vite. Frimurerlosjen er langtfra den hemmelige klubben den var for veldig lenge siden. Bare å søke på nett, så finner man ut masse.

AnonymBruker
Skrevet

Er de veldig hemmelighetsfulle angående møter o.l.? Har de prøvd å "verve" deg inn i "klubben"?

nei så absulutt ikke. jeg er kvinne og det er bare for menn. å i tillegg er så jeg ubetydelig det går ann å få bli. :gjeiper:

2 av de i familien min viste jeg ikke var frimurere,men fant det ut i begravelsen når det var losjen som "holdt begravelsen". å i å med at jeg vet at frimurerlosjen har vært ganske hemlighetsfulle har jeg ikke ville spørre om ting jeg ikke har noe med. jeg vil vise like respekt for han som det har for meg! :)

Gjest charella
Skrevet

nei så absulutt ikke. jeg er kvinne og det er bare for menn. å i tillegg er så jeg ubetydelig det går ann å få bli. :gjeiper:

2 av de i familien min viste jeg ikke var frimurere,men fant det ut i begravelsen når det var losjen som "holdt begravelsen". å i å med at jeg vet at frimurerlosjen har vært ganske hemlighetsfulle har jeg ikke ville spørre om ting jeg ikke har noe med. jeg vil vise like respekt for han som det har for meg! :)

Oi såpass at du ikke visste det engang ja! Innteressant å høre.

Skrevet

opprinnelig var jo frimurere murere.

AnonymBruker
Skrevet

Ab 24 her.

Se det ja, det visste jeg ikke. :vetikke:

Nå har jeg heller aldri følt noe behov for å vite hva disse forskjellige "brotherhoods" egentlig er for noe rart noe. :dry:

Anyway, alltid greit å lære noe nytt. Takk, Waco. :)

Gjest charella
Skrevet

Ja der ser man det. Litt merkelig navn på en organisasjon egentlig.

Skal skjekke ut linken din Dace

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for krenkelser. Jeg henviser til reglene: Vi oppfordrer dere ellers til å være høflige, vise god folkeskikk, og opptre lignende som dere ville gjort i diskusjoner ansikt til ansikt.

Spørsmål om moderering kan tas på pm til moderator.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil vite mer om de! Har lest på wiki og en gammel KG link hvor de bare kranglet om hvorvidt man var kristen når man meldte seg inn eller ikke :roll:

Det eneste det er mye info om er hvordan man melder seg inn, at det er ritualer (????), kun for menn, historien rundt det. Men HVA er det egentlig de gjør?

Er det en sekt?

Sorry, men når jeg hører ritualer, tenker jeg bare på scenen fra Eyes wide shut med sexgale folk med masker. Er det sånn sex sekt?

Jeg bare fatter ikke hva de driver med. Man stiger også i gradene, men hvordan? Stiger til hva da?

Skrevet

ifølge en ex-frimurer ser sekten på seg selv som en forlengelse av korsfarerne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...