AnonymBruker Skrevet 23. juli 2011 #1 Skrevet 23. juli 2011 Holder på å slanke meg for tiden, ikke snakk om mange kilo. Har endret kostholdet, spiser nå knekkebrød, mye frukt og "lett" middag. Har i tillegg begynt å gå lange turer hver dag. I kveld spiste jeg hjemmelaget pizza med karbonadedeig. Spiste fire små stykker, eller to store. Spiste meg ikke stappmett som jeg ofte har gjort før på pizza, men passelig mett. Likevel føler jeg meg oppblåst, magen står rett ut. Har i tillegg luft i magen. Er dette vanlig? Går magen ned/inn igjen til i morgen? Er først og fremst magen jeg prøver å få mindre, selv om jeg vet at det ikke går an å punktforbrenne. Og en ting til; La oss si jeg spiser et usunt måltid for så å trene. Har dette samme effekten som om jeg skulle ha spist noe usunt etter trening? Eller forbrenner jeg ikke vekk det usunne måltidet hvis jeg trener før dette måltidet? På forhånd takk
Eilertsen Skrevet 23. juli 2011 #2 Skrevet 23. juli 2011 Tid på døgnet eller hvilken dag man spiser det usunne på, har ingen betydning for det store bildet. Sånn generelt ville jeg foretrukket å spist bra før trening - for å gitt kroppen optimale betingelser for god treningseffekt. Etter trening bør du være påpasselig med å få i deg ca 20g protein - utover det kan du selvsagt kose deg en gang i blant. Når det gjelder oppblåstheten din - så kan det skyldes et høyt inntak av fiber, lavt inntak av vann, en kostomlegging til en annen type mat enn det du er vant med, osv. Det kan være også at du ikke tåler maten slik du burde - men bruk litt tid før du spekulerer for mye i årsaken. Spiser du mye karbohydrater, er det viktig med fiber for å senke hastigheten på fordøyelsen Er du flink til å spise mye protein og fett (og mindre karbohydrater), er ikke fiber like viktig
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2011 #3 Skrevet 23. juli 2011 Hmm ja, jeg har økt noe inntak av fiber, samt endret kosthold en del. Har dog ikke opplevd denne typen oppblåsthet på en stund. Men så har jeg ikke spist pizza på over to uker heller da, kun levd på lett mat. Vet ikke om det har noe å si?
2shy Skrevet 23. juli 2011 #4 Skrevet 23. juli 2011 Oppblåstheten kan komme av for mye fiber som nevnt, både i form av knekkebrød og frukt, og også hvete/ost på pizzaen. Noen knekkebrød er veldig fiberrike, du kan prøve å finne en variant som det er mindre fiber i, evnt bake de selv.
Eilertsen Skrevet 23. juli 2011 #5 Skrevet 23. juli 2011 Hmm ja, jeg har økt noe inntak av fiber, samt endret kosthold en del. Har dog ikke opplevd denne typen oppblåsthet på en stund. Men så har jeg ikke spist pizza på over to uker heller da, kun levd på lett mat. Vet ikke om det har noe å si? Mye karbohydrater, spesielt i form av hvete (som i kroppen vil ha samme effekt som sukker) kan fort gi oppblåsthet - dette gjelder også fiber. Og for nyskjerrighetens skyld - hva legger du i begrepet "lett mat" ?
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2011 #6 Skrevet 23. juli 2011 Vel, med lett mat mener jeg knekkebrød, magert pålegg, frukt og grønt, fisk, kylling ol.
2shy Skrevet 23. juli 2011 #7 Skrevet 23. juli 2011 Vel, med lett mat mener jeg knekkebrød, magert pålegg, frukt og grønt, fisk, kylling ol. Knekkebrød trenger ikke være lett mat akkurat, mange typer knekkebrød er stappfulle av fiber , eller raske karbohydrater. Pizza er heller ikke lett mat, du nevnte at du hadde blitt oppblåst etter å ha spist dette. Mye frukt kan som sagt også gi oppblåsthet, noe av det inneholder mye fiber/fruktssukker som kan gi reaksjoner.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2011 #8 Skrevet 23. juli 2011 Hmm, er slik mat jeg har blitt anbefalt. Er som sagt magen jeg vil redusere, men hvordan kan jeg det hvis jeg bare blir oppblåst av det jeg spiser? Går turer hver dag, har også prøvd å jogge et par ganger i uken.
2shy Skrevet 23. juli 2011 #9 Skrevet 23. juli 2011 Hmm, er slik mat jeg har blitt anbefalt. Er som sagt magen jeg vil redusere, men hvordan kan jeg det hvis jeg bare blir oppblåst av det jeg spiser? Går turer hver dag, har også prøvd å jogge et par ganger i uken. Da må du slutte å spise den maten du blir oppblåst av, som foreslått over. Bytt knekkebrødene med knekkebrød med mindre fiber (eks ryvita whole-grain), spis maks 1 frukt om dagen og vær forsiktig med melk/hvete (kjennsgjerning at folk blir oppblåste av dette). Prøv deg frem og eliminer litt og litt for å se hva du reagerer på..
MiniMjau Skrevet 23. juli 2011 #10 Skrevet 23. juli 2011 Mulig du spiser mye mel, frukt, fiber dvs karbohydratrik kost? Kan bli veldig oppblåst av det.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2011 #11 Skrevet 23. juli 2011 Har spist en del epler og knekkebrød de siste ukene, ja. Var først i dag etter pizzaen at jeg ble veldig tung og oppblåst, så kan rett og slett bare være det. Har igrunn følt meg bedre med mindre mage de siste ukene etter endring av kostholdet
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2011 #12 Skrevet 24. juli 2011 Reduser salt nivået i maten. Salt kan føre til sånn gravidmage.
Gjest Consensio Skrevet 24. juli 2011 #13 Skrevet 24. juli 2011 Reduser salt nivået i maten. Salt kan føre til sånn gravidmage. Skriver under på denne Hver gang jeg har spist mat med mye salt i, så ser det jo ut som at jeg snart burde dra til fødeavdelingen....
2shy Skrevet 24. juli 2011 #14 Skrevet 24. juli 2011 Reduser salt nivået i maten. Salt kan føre til sånn gravidmage. Salt er bra, så lenge man holder seg langt unna bordsaltet.
Gjest *Maja* Skrevet 26. juli 2011 #15 Skrevet 26. juli 2011 Om du spiser klokkerent i hverdagen(altså lite gjærbakst, laktoseetc) så er det godt mulig at det er gjæren i pizzaen du har reagert på...prøv å lage pizzaen på mel av rug og hvete og bruk heller en teskje med natron i stedetfor gjær...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå