Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som har erfaring med forkjøprsrett her inne? Vi har fått aksept på høyeste budet på drømmeleiligheten, og er så nervøs for at noen skal ta den på forkjøpsretten. Og tre stykker har allerede prøvd seg på nettopp det FØR den har blitt utlyst. Heldigvis har vi høyere ansiennitet en dem... foreløpig...

15 dager før vi får vite noe.. seigpining dette her. *Krysser fingrene for at 7,5 års ansiennitet er nok*

Fortell gjerne om deres erfaringer.

:-)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

vi hadde aldri problemer med forkjøpsrett da vi kjøpte leiligheten. Vi var de eneste interesserte og måtte legge inn bud på prisantydning fordi selgeren pusha litt. Men det var 2003, boligmarkedet var ikke så hett da

Masse lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

20-30 prosent av leilighetene i Oslo (obos) blir solgt ved forkjøpsrett. De fleste som benytter forkjøpsrett skal ha en større bolig, og 3-4 roms har større sjanse for å gå foran nesa på dere. Jeg var i samme situasjon i vinter, men ikke med så langt medlemskap. Det gikk bra og jeg måtte si til meg selv at når jeg spiller "høyt" må jeg tåle litt nerver. Jeg så også på det som om jeg ikke hadde kjøpt enda, noe jeg ikke hadde heller. Men det var nervepirrende og i mellomtiden kunne jeg ikke legge inn andre bud.

Lykke til. Megler sa til meg at som regel har de andre glemt boligen og går på andre visninger, men jeg kjøpte en toroms og det var bare en ukes ventetid.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått leilighet på forkjøpsrett to ganger, OBOS og TOBB. Begge gangene hadde jeg relativt kort ansiennietet, så må ha hatt råflaks.

Min tante og onkel har mistet tyve leiligheter etter å ha vunnet budrunder, og de har ca. 50 års ansiennietet. Men så er vel de i et annet konkurransesegment enn dere, de er over 70 og er ute etter leilighet på ett plan. Det er andre på deres alder også, og da snakker vi om folk som har ansiennietet tilbake til steinalderen..

Skrevet

Er det flere som har erfaring med forkjøprsrett her inne? Vi har fått aksept på høyeste budet på drømmeleiligheten, og er så nervøs for at noen skal ta den på forkjøpsretten.

Deltok dere i budrunden, selv med ansiennitet? Er man ikke da med på å presse prisen opp?

Vi kjøpte nettopp leilighet på forkjøpsrett. Før vi fikk den mistet vi fire leiligheter til noen med høyere ansiennitet. Det er ikke noe gøy, men sånn er det bare.

Skrevet (endret)

Jeg har fått kjøpt leilighet en gang, jeg hadde ikke ansiennitet i det hele tatt og ei gammel dame ble veldig sint da eieren ville selge til Meg, og ikke bry seg om ansienniteten til noen. Så det går an hvis en er heldig. Det er nervepirrende å vente på det svaret du vil ha nå og kanskje bli forbigått av noen som har vært medlem lengre. Huff a meg og lykke til.

Endret av Margareth
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått kjøpt leilighet en gang, jeg hadde ikke ansiennitet i det hele tatt og ei gammel dame ble veldig sint da eieren ville selge til Meg, og ikke bry seg om ansienniteten til noen. Så det går an hvis en er heldig. Det er nervepirrende å vente på det svaret du vil ha nå og kanskje bli forbigått av noen som har vært medlem lengre. Huff a meg og lykke til.

I et borettslag er det ikke mulig. Boligen må legges ut for salg og det må holdes minst en visning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dvs at det går an hvis du kjøper av foreldre eller søsken.

Skrevet

Joda, det gikk an det. Vi var ikke i familie i det hele tatt, men eieren likte meg (av en eller annen grunn) og ville at jeg skulle få den. Det hadde vært flere på visning der før jeg kom, bl.a. denne eldre damen som ble veldig sint. Det ble bråk i boligbyggelaget, men eieren sto på sitt og jeg fikk leiligheten. :nigo:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt på forkjøpsrett. En veldig behagelig måte å kjøpe på. Jeg var på visning. La ikke inn bud, men meldte forkjøpsrett. Dette ble gjort før leiligheten ble solgt og det var kommet inn bud. Ergo så lente jeg meg bare tilbake. Da selger hadde godtatt et bud så fikk jeg en telefon om jeg ville tre inn i det budet. Sa ja takk og leiligheten var min.

Medlemsskap i boligbyggelag er gull verdt. Jeg innehar tre stykker. Betaler jevnt og trutt til Obos selv om jeg vet at jeg aldri kommer til å flytte tilbake til Oslo. Beholder det fordi det kan være gull verdt for unger.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Kjekt å høre at det har gått bra for flere av dere. Og skummelt å høre om dem som har mistet 20 leiligheter med 50 års ansiennitet. Leiligheten er "vår" ennå, håper den forblir slik:)

Det var en som spurte om hvorfor vi var med i budrunden. Vi tok rett og slett ikke sjangsen på noe annet, regnet ikke med at 7,5 års ansiennitet var all verdens å stille opp med, og vi håpet å riste av oss et par stykker på den måten. Leiligheten er en avde største i borettslaget, så håper ikke at noen finner ut at de vil oppgradere størrelsen...hehe:)

Skrevet

Du må gjerne fortelle hvordan dette går videre. Nå er jeg nyskjerrig og spent på deres vegne, hehe... :)

Skrevet

Vi har ikke fått vite noe mer ennå. Men skal holde dere oppdatert:)

Skrevet (endret)

*sitte tålmodig på gjerdet og vente sammen med dere* :popcorn:

Endret av Margareth
Skrevet

Det var en som spurte om hvorfor vi var med i budrunden. Vi tok rett og slett ikke sjangsen på noe annet, regnet ikke med at 7,5 års ansiennitet var all verdens å stille opp med, og vi håpet å riste av oss et par stykker på den måten. Leiligheten er en avde største i borettslaget, så håper ikke at noen finner ut at de vil oppgradere størrelsen...hehe:)

Aha! Skjønner. Tenkte ikke på det :)

Her hvor vi kjøpte var det uansett så stor pågang at vi tok ikke sjansen på å presse opp prisen noe, så vi valgte å avvente. Vi hadde griseflaks med forkjøpsretten, for vi har heller ikke allverdens av det. Trodde selvsagt den var gått da de ringte, men med alt hell sto vi plutselig øverst på listen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...