Gå til innhold

norsk flagg på profilbildet på facebook

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at mange har fått det norge flagget på profilbildet sitt på facebook..

Hvordan kan jeg få det også?

Å hva hva nøyaktig betyr det?

Regner med at det selvsagt har noe med det som skjedde i oslo idag å gjøre,men greit å vite hva symbolet betyr før jeg setter det på profilen min.

Skrevet

Jeg fant bare et bilde av et norskt flagg på google og bytta profilbildet til det.

• Liker 1
Skrevet

Det betyr jo at du støtter norge.. ikke vanskelig å få seg - bare last ned et bilde med norsk flagg og sett det som profilbilde?

Skrevet (endret)

Du finner det på PicBadge. Den er noe treig til å oppdatere bildet, stor pågang vil jeg tro....

"I just added a PicBadge to my profile picture to show my support for 'Norwegian Flag'"

Endret av Crow
Skrevet

Det kommer opp en link etter noen andre har fått det, så da trykker du bare på den.

Flagget betyr vel at vi skal stå sammen for landet vårt. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker tanken, og jeg liker symbolikken, men akkurat i dette tilfellet synes jeg det norske flagg blir "feil" symbol siden vi ennå ikke kjenner bakgrunnen for angrepene.

Dersom, jeg understreker dersom, det her er snakk om angrep fra en høyreekstremistisk/nasjonalistisk gruppe/person, blir bruken av flagget for meg en understreking av den nasjonalistiske tanken som ligger bak angrepet.

Jeg synes heller at det burde bli brukt et symbol som understreker demokrati og fred. (For eksempel kjent symbolikk som fredsdue, olivengren, tent lys mm)

• Liker 12
Gjest Silvermist
Skrevet

Jeg synes man skal få bruke det norske flagget for å utrykke samhold etc. om man vil. Er fullstendig uening i at Høyreekstremister og andre idioter skal få ta fra oss flagget vårt.

• Liker 7
Skrevet

Fler av mine venner har også satt det norske flagget som profilbilde på facebook idag. Jeg personlig føler det blir litt som å si "å, stakkars oss nordmenn, alle fra midtøsten er terrorister", altså å skjære alle over en kam.. Vet det antageligvis ikke er ment sånn i det hele tatt, men sånn tolker jeg det og vil derfor ikke ha flagget på min profil for øyeblikket :sjenert:

Det betyr antageligvis at man vil vise støtte ovenfor Norge og nordmenn :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fler av mine venner har også satt det norske flagget som profilbilde på facebook idag. Jeg personlig føler det blir litt som å si "å, stakkars oss nordmenn, alle fra midtøsten er terrorister", altså å skjære alle over en kam.. Vet det antageligvis ikke er ment sånn i det hele tatt, men sånn tolker jeg det og vil derfor ikke ha flagget på min profil for øyeblikket :sjenert:

Det betyr antageligvis at man vil vise støtte ovenfor Norge og nordmenn :)

Du tar feil. Det betyr nettopp det motsatte; at alle innbyggere i norge, uansett hudfarge og religion, skal stå sammen i kampen mot slike terroraksjoner. Det hele startet med en gruppe på Facebook startet av en "brun nordmann" (som han kalte seg selv) som oppfordrer til å stå sammen for landet vårt.

• Liker 2
Gjest Silvermist
Skrevet

Du tar feil. Det betyr nettopp det motsatte; at alle innbyggere i norge, uansett hudfarge og religion, skal stå sammen i kampen mot slike terroraksjoner. Det hele startet med en gruppe på Facebook startet av en "brun nordmann" (som han kalte seg selv) som oppfordrer til å stå sammen for landet vårt.

Amen.

• Liker 2
Skrevet

Ingen som føler at det blir litt feil at vi blir så fryktelig nasjonalistiske nå som det viser seg at mannen bak all terroren er fryktelig nasjonalistisk selv?

Gjest Silvermist
Skrevet

Les innlegget jeg siterte av Anonym Bruker over deg. At noen syke mennesker perverterer betydningen av det norske flagget skal ikke hindre folk i å bruke det som et samlende symbol i en vanskelig tid.

Skrevet

Ingen som føler at det blir litt feil at vi blir så fryktelig nasjonalistiske nå som det viser seg at mannen bak all terroren er fryktelig nasjonalistisk selv?

Nei, han har ikke rett til å kalle seg norsk!!!

Han skal ikke få ta fra oss flagget vårt som symboliserer det flotte landet vårt, og ikke slike som han!

• Liker 1
Skrevet

Nei, han har ikke rett til å kalle seg norsk!!!

Han skal ikke få ta fra oss flagget vårt som symboliserer det flotte landet vårt, og ikke slike som han!

Han kan være et monster, men han er likevel norsk. Jeg sier ikke at flagget vårt symboliserer noe negativt, jeg bare sier at JEG synes at det passer seg litt dårlig med symbolikken med tanke på at det han mest sannsynlig prøvde å få til ved alt dette var å få et bedre Norge....

• Liker 2
Skrevet

Han kan være et monster, men han er likevel norsk. Jeg sier ikke at flagget vårt symboliserer noe negativt, jeg bare sier at JEG synes at det passer seg litt dårlig med symbolikken med tanke på at det han mest sannsynlig prøvde å få til ved alt dette var å få et bedre Norge....

Hæ? Å få til et bedre Norge ved å skyte masse barn på kloss hold?

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker flagget for de avdøde og som symbol for at vi som nasjon må støtte hverandre.

Ikke så langt fra det flagget faktisk brukes til med andre ord.

Skrevet

Hæ? Å få til et bedre Norge ved å skyte masse barn på kloss hold?

Hvorfor tror du han gjorde det? Jeg sier ikke at jeg synes det var rett, eller logisk, men min tolkning av hvorfor han gjorde som han gjorde er fordi han mener Norge styres i feil retning, og det er AP og regjeringen sin feil. Jeg vil da gjette på at han mener at det å skyte en haug uskyldige AUF'ere som i tillegg ikke er myndige er en måte å få oppmerksomhet på, muligens han ikke ser på de som fullverdige mennesker fordi rødgrønn regjering ikke har like mye imot multikultur?

Som sagt, dette er bare spekulasjoner fra min side. Han er uansett veldig nasjonalistisk av seg, så derfor synes jeg bare at det egner seg bedre med et lys som brenner eller noe sånt, og ikke selve symbolet Anders Behring Breivik ville ha brukt selv.

• Liker 1
Skrevet

Nå sporer vi heftig av, men det får nå stå sin prøve.

Vi skal ikke la noen ta fra oss de norske symbolene og dra dem ned i søla. Det gjelder flagget, torshammeren mm. Det er våre ALLES symboler, og noe vi skal vise frem med stolhet - for vi bor i et fantastisk land. Jeg nekter å la noen idioter som kaller seg selv nasjonalister ta dette fra meg. Jeg er IKKE ny -nazi (eller hva F de nå har lyst til å kalle seg), og jeg bærer mine symboler med stolthet.

I dette tilfellet betyr flagget i bildet for meg at vi står sammen i en tung tid.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må si meg enig med Niennas her. Jeg synes det er ubehagelig at alle plutselig markerer denne tragedien med nettopp det symbolet som brukes som propaganda for de holdningene og handlingene vi i dag har sett det grusomme resultatet av.

Ja, selvfølgelig skal vi fortsette å bruke det norske flagget i sammenhenger hvor det er naturlig, ingen skal ta fra oss det. Men det er noe med akkurat dette tilfellet. For meg blir det det samme som når naboen henger ut sin flaggsamling fra balkongen - norsk flagg, tysk flagg, flagg med tysk krigskors, sørstatsflagg og flagg med hakekors. Da henger jeg rett og slett ikke ut det norske flagget fra min balkong ved siden av, flaggdag eller ikke. Det norske flagget kan symbolisere selvstendighet, demokrati, menneskerettigheter, kampen mot nettopp de holdningene naboen viser og at vi er et flott land vi er glad i... Men ikke i den konteksten. Ved siden av hakekorset blir det norske flagget et symbol på en form for nasjonalisme jeg ikke setter særlig stor pris på. Det ville hengt fra min balkong, ikke naboens, og jeg er ikke nazist. Men likevel ville det vært med på å forsterke naboens budskap, ikke vist min motstand, eller min respekt for norske flaggdager. Dette kan jeg like eller ikke, men uansett er det sånn. Det hindrer meg ikke i å flagge når naboen lar sine flagg hvile.

I dag føler jeg er en slik dag, og en slik situasjon, hvor flagget vårt ikke bare symboliserer de positive verdiene det står for, men også et par de fleste oppegående mennesker ikke liker. I dag er nemlig dagen hvor en gal mann, med det norske flagget i den ene hånda og korset (ja, flagget vårt er basert på et kors) i den andre skadet og drepte mange titalls mennesker. Det er en dag hvor i hvertfall jeg føler at ekstrem nasjonalisme og kristendom ikke er verdier jeg ønsker mer av i samfunnet, og hvor jeg ønsker en viss mann ned dit det brenner konstant. Nettopp derfor gjør jeg ikke det han ville ønsket at jeg gjorde - fokuserte på nordmenn som nasjon, nasjonalisme og "vi mot de andre", med det symbolet han selv ville valgt. Jeg velger å tenke at det er oss alle, uansett nasjon, mot denne mannen og mot volden han representerer. Jeg synes det er akkurat like trist om noen av de omkomne er tyske bobilturister eller franske interrailere, som om de er etniske nordmenn fra nasjonen Norge. Jeg synes derfor det norske flagget sier lite om at jeg er imot vold og føler med ofrene og de pårørende for denne tragedien, og jeg er heller ikke kjent med at et norsk flagg i seg selv er et tegn på sorg. Et norsk flagg på halv stang, derimot, er et symbol på sorg, og jeg kommer til å flagge på halv stang i morgen. Uansett hva naboen min gjør, for et flagg på halv stang er et annet symbol enn et norsk flagg i seg selv. Men å rett og slett flagge eller vise et norsk flagg? Dersom en gal mann tok på seg en Hello Kitty-maske og skjøt vilt rundt seg på et kjøpesenter i morgen, ville jeg ikke brukt Hello Kitty-genseren min i overimorgen. Ikke fordi det plutselig ville vært noe galt med Hello Kitty, men fordi det da ville gitt helt andre assosiasjoner enn vanlig. Assosiasjoner jeg ikke ville ønsket å gi.

For å oppsummere hva jeg mener: å vise min sympati og medfølelse med ofre og pårørende for denne tragedien føler jeg at jeg gjør best med symboler som viser nettopp det, for eksempel et tent lys. Ikke med et symbol som BLANT ANNET symboliserer handlinger som det som skjedde i dag. Svastikaen har en flott betydning den også, men i vesten i dag, med andre verdenskrig i bakhodet, er det et symbol vi velger å bruke med forsiktighet på grunn av konteksten. Også denne tragedien har en kontekst, og den konteksten handler i mine øyne om en salig blanding av grusom vold, våpen, nasjonalisme, rasisme, norske flagg, hakekors, suverenitetstro og en god dose galskap på den ene sida og en grusom tragedie med det det fører med seg av kampen for liv, trygghet og samhold på den andre. Og jeg vet hvilken side jeg ikke ønsker å symbolisere min tilhørighet til i dag. Hva andre velger er opp til dem, men de bør være klar over at det flagget de halvveis dekker fjeset sitt med på facebook i dag av mange oppfattes som et symbol på nasjonalisme, og da ikke den typen vi viser ved å bruke bunad på 17. mai.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det ble jo branner av bombene, synes du ikke at å tenne et lys og flammene fra disse også symboliserer handlingene på en negativ måte?

Noen tenker for mye.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...