Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest et sted at man helst skal bruke ferdigblandet nan til barn under 6 uker eller noe, grunnet en bakterie som kan være i melkepulveret som de små ikke tåler.

Noen andre som har hørt det?

Skrevet

Jeg har lest et sted at man helst skal bruke ferdigblandet nan til barn under 6 uker eller noe, grunnet en bakterie som kan være i melkepulveret som de små ikke tåler.

Noen andre som har hørt det?

Man kan fint bruke pulver, men det er vel da sånn at man skal blande det med kokende vann for å ta drepen på ev bakterier. Mener jeg leste dette da jeg drev med dette. Jeg ga i allfall pulver i starten. Blir dyrt dersom man skal kjøpe bare ferdigblandet..

AnonymBruker
Skrevet

Men nan skal vel ikke blandes ut før vannet er nedi 40 grader? for å ikke ødlegge innholdet sikkert.

Skrevet

Jeg har ikke hørt noe om å unngå mmepulver til nyfødte. Jeg har i allefall brukt pulver til begge mine. Jeg blander det ut i kokende vann etter WHOs retningslinjer (mmepulver skal blande sut i vann som er minst 70 grader varmt). Det ødelegger ikke næringsstoffene.

Skrevet

Følg anvisningen på pakken du. Enkelte pulver skal blandes i 40 graders vann andre i 70 grader.

Skrevet

Det er kun collett som kan blandes i 70 grader. Nan og hipp skal blandes i 40-50 grader for å ikke ødelegge næringsstoffene. Jeg ble fortalt på sykehuset at det var viktigere å følge anvisningen på pakken enn å lese seg gal på who sine retningslinjer.

Har også lest engang at man skal gi ferdigblandet til nyfødt... her bruker vi begge deler da det er mer praktisk i forhold til besøk, natta osv... Men på sykehuset bruker de jo pulver... Så da gjør vi og det :)

Skrevet

Det er kun collett som kan blandes i 70 grader. Nan og hipp skal blandes i 40-50 grader for å ikke ødelegge næringsstoffene. Jeg ble fortalt på sykehuset at det var viktigere å følge anvisningen på pakken enn å lese seg gal på who sine retningslinjer.

Har også lest engang at man skal gi ferdigblandet til nyfødt... her bruker vi begge deler da det er mer praktisk i forhold til besøk, natta osv... Men på sykehuset bruker de jo pulver... Så da gjør vi og det :)

Mens jeg hørte det motsatte, at man skal følge who sin anbefaling.. Jeg vet ikke hva som er det riktige her. Men jeg pleide i hvertfall å koke opp vann og ha en termos med kaldt vann i kjøleskapet. Så blandet jeg dette etter hvilken mengde jeg skulle ha. Sånn ble jeg fortalt at jeg burde gjøre det for å gjøre det på enklest måte. Først litt kokende vann, så etterfylle med kaldt

Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

På mattilsynets nettsider står det at i norge skal man følge bruksanvisningen på pakken og bare bruke 70 graders vann dersom det står på pakken.

Skrevet

I følge WHO har ikke typen mme noe å si, 70 grader er anbefalingen uansett. Vi bruker Hipp og i følge produsenten er det ingen fare for næringsstoffene ved å blande det ut i så varmt vann.

Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

Da kan man vurdere det selv da.Men det var i hvert fall det som sto på nettsidene til Mattilsynet og Helsedirektoratet, at man skal følge bruksanvisningen selv om denne avviker noe fra WHOs anbefalinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...