Gå til innhold

Jobber natt og spiser utrolig mye!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så utrolig sulten når jeg jobber natt, og spiser utrolig mye. De jeg jobber med drikker shake som ikke er så usundt og ikke så mye. Men når jeg spør de, får jeg 100 forskjellige svar eller et skikkelig svar. Om natten har alle utrolig lite forbrenning, men spørsmålet er om noen vet om en shake som er sund, som kan bestilles på internett?

(jeg vil helst bare drikke shake når jeg jobber natt, ellers vil jeg kunne spise normal mat, og ha normale måltider på dagen)

Takk på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

jeg ville ikke drukket shake på nattevakt, rett og slett fordi det finnes så utrolig mye annet godt man kan spise! :nigo: Jeg blir selv veldig sulten når jeg jobber natt, men pleier å ha med skikkelig "middag" eller rester som jeg kan småspise på utover natta, pluss noe mørk sjokolade eller nøtter, og det funker glimrende for min del. Kanskje du kan prøve å finne på enkle måltider når du har nattevakt som gjør at du slipper shakene? :)

Gjest *Maja*
Skrevet

Du må på en måte snu matdøgnrytmen din(lol...om det er noe som heter det) Jeg mener; Du sover vel 8 timer på dagen etter natteskift? Altså om du legger deg klokka 06.00 og sover til 14.00 så spiser du en solid frokost...Middagen din er jo da på jobben midt på natten...det er hva du inntar av kalorier på 24 timer som avgjør om du legger på deg eller ikke; Ikke når på døgnet du spiser...

Spis heller skikkelig, men sunn mat...

AnonymBruker
Skrevet

Om natten har alle utrolig lite forbrenning, men

Er du helt dum? Forbrenningen settes LITT ned når man SOVER. I våken tilstand har det ikke noe å si om klokka er 09.00 eller 03.00.

• Liker 1
Skrevet

Det er mange prosesser i kroppen som blir litt skakk-kjørte når man jobber nattevakt. Jo flere nattevakter man har i måneden, jo større belastning på kroppen. I kommunen jeg jobber i, hadde vi et møte med bedriftslegen angående nattarbeid og kosthold. Pga de hormonelle endringene som kan finne sted hos folk som jobber mye på natta, la han stor vekt på viktigheten av trening og godt kosthold.

Nå ser jeg at du merker du får ekstra apetitt på natten, og det er helt naturlig. Grunnen til det er at hormonet leptin, som gir en følelse av metthet, kan synke med opptil 15-20% ved skiftarbeid. Undersøkelser viser at man kan føle opptil 45% mer lyst på fett- og sukkerholdig mat i løpet av natten. Og nivået av ghrelin, dvs apetitthormonet øker.

Det legen anbefalte var å holde blodsukkeret stabilt. Han frarådet raske karbohydrater, og mente at en knytteneve til hvert måltid var nok. Han la vekt på proteiner og sunt fett, og til steking fremhevet han kaldpresset olivenolje, Cocosa og Meierismør spesielt.

Så det er strengt tatt ikke nødvendig med en shake. Selv bruker jeg det innimellom fordi jeg noen ganger har en arbeidssituasjon hvor det ikke alltid er like enkelt å få lagd mat. (Våkne brukere o.l.) Det jeg gjør, er å passe på å drikke en shake som ikke har så mye karbs i seg. Aldri bare proteiner, men det er mitt valg.

Men jeg føler meg bedre med ordentlig mat :)

Skrevet

Reguleringen av sult og metthet er utrolig kompleks, og vil på langt nær dekkes av en kort drøfting i virkningene av ghrelin og leptin. Om problemet bare var en nedregulering av leptin, så ville man løst problemet med å spise karbohydrater (som er det klart viktigste næringsemnet for leptinproduksjon). Når det er sagt - så er det ikke så enkelt at høyt leptinnivå = mett, og lavt leptinnivå = sulten. Overvektige har alle høye leptinnivåer, men lav følsomhet for leptin. Vil likevel påpeke at dette ikke er kritikk mot deg SportyShorty - bare en oppfordring om at vi ikke må forenkle noe som dessverre er veldig komplekst :)

Nok om den digresjonen. Jeg vil fraråde bruk av "shakere" på natters tid, fordi flytende føde metter mindre enn fast føde med tilsvarende energiinnhold. Det du bør gjøre er å spise et sunt og balansert måltid med vekt på fett og protein - og karbohydrater fra kilder med lav energitetthet (grønnsaker). Du kan enten ha dette med deg i en matboks (som du kan varme opp på jobb), eller lage måltidet der (om det er muligheter for det).

Selv synes jeg grillet kylling (1/2 grillet kylling uten skinn gir ca 200g kylling, tilsvarende cirka 40g protein), noen opphakkede nøtter - sammen med en salat er god jobbmat.

Hvis ikke kan du prøve cottage cheese med lerums lettsyltetøy. Enkelt og smakfullt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...