Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2003 #1 Skrevet 20. november 2003 En ting har jeg lagt merke til som mor. At mange mødre må på død og liv prakke på barna alle gamle sanger fra f.eks Alf Prøysen eller filmene fra 1970 tallet, fordi de var mye bedre enn dagens rammel. :o En ting mener jeg oppriktelig at sangene og filmene fra da jeg var liten var flotte å se på og jeg likte de den gang, men verden går videre og det skjer en utvikling i både musikkbransjen og filmbransjen, og barna i dag liker faktisk dagens barnemusikk/filmer. Verden stoppet ikke på 70-tallet mødre!!! .....den utviklet seg videre slik som resten av samfunnet. Det er greit å fortelle barna om da vi var små, og ikke minst vise de ting vi så og hørte på den gang, men ikke la de få lov til å utforske det som har kommet og som de synes er helt forferdelig når de selv er voksne og deres barn ønsker å se på.
LilleBille Skrevet 20. november 2003 #2 Skrevet 20. november 2003 Er helt enig.. Vi må kunne innse at det finnes mange bøker som er bedre enn de vi leste...- og at verden faktisk går videre.. La nå endelig Knerten og Aurorabøkene få være i fred... (Vi har kommet et stykke videre enn at det er en kuriositet at mor jobber - og far er hjemme osv...) - selv om mange av Astrid Lindgrens bøker er helt unike.. (Feks. Brødrene Løvehjerte... - får tårer i øynene av filmen den dag i dag jeg) -
Orthia Skrevet 20. november 2003 #3 Skrevet 20. november 2003 Noen ting er tidløst, og endel barnelitteratur, musikk og film anser jeg som en slags kulturarv. Barn elsker fremdeles Torbjørn Egner, Astrid Lindgren, Elsa Beskow, Ivo Caprino-film, Milnes Ole Brumm(ikke Disneys) og mange, mange flere. Det behøver ikke bety til at barna ikke også får tilgang til alt det flotte, nye. Men- like lite som alt før i tiden var bra, er alt nå bra. Som foreldre bør man lose barna gjennom jungelen...
Gjest Poirot Skrevet 20. november 2003 #4 Skrevet 20. november 2003 Vi har kommet et stykke videre enn at det er en kuriositet at mor jobber - og far er hjemme osv...) Har vi.....? Jeg kjenner INGEN fedre som har vært hjemme mer enn pappapermisjonen. Vel, jeg har hørt om en som tok 6 mnd permisjon.
Gjest gotthard Skrevet 20. november 2003 #5 Skrevet 20. november 2003 tenk hvor mye av det du hørte og lærte da du var liten som nå er glemt , hvor mange sanger som bare forsvant. barna lærer ikke bare de gammle etter det jeg veit , men noen sanger er liksom tradisjon da. hva er lucia uten den orginale lucia sangen som alle kan?hva er en juletre fest uten sangene til alf prøysen som både gamle og unge kan synge med på? det er vel det de kaller kulturarv , og ungene blir store etter hvert og ser verdien i sangene , de husker juletre festen i 1 klasse når hele skolen sang jule kvelds visa , de husker tegnefilmene på julaften og de vil gjerne at barna deres også skal ha de samme gode minnene. blir ikke det samme og se digimon på julaften trur jeg , eller synge om gråtass.....
Holly Hobbie Skrevet 20. november 2003 #6 Skrevet 20. november 2003 Er enig i at det går an å gjøre begge deler. Noen ting, sm nevnt, er tidløst, og jeg vil lese Lindgren, Egner og folkeeventyrene for mine barn (hvis jeg får noen da). Vil ikke nekte dem å se/lese nåtidens litteratur og tv, men hvis det blir bare Harry Potter og Byggmester Bob (eller hva han heter) så blir barnet kulturfattig tror jeg...
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2003 #7 Skrevet 20. november 2003 Noen ting er tidløst' date=' og endel barnelitteratur, musikk og film anser jeg som en slags kulturarv. [/quote'] Enig i at ting er tidløst og det er jo flott. Og som mor så synes jeg det er flott å vise fram ting som jeg har hørt på da jeg var liten. Men mange av disse klassikerne spesielt tegnefilmene er revidert og blitt videreutviklet til å bli mye bedre og det er vi vel alle enige i. Men det jeg merer er at en ikke må henge fast i det gamle ureviderte, men følg strømmet til det som er bra og nytt.
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2003 #8 Skrevet 20. november 2003 En ørliten digresjon; jeg leste om en lærerinne som gjerne ville lese de "gode, gamle" bøkene (tror det var "Mormor og de åtte ungene") for sine elever (cirka førsteklassinger). Men barna klarte ikke leve seg inn i situasjonene i boka fordi de bl.a. ikke viste hva en julvips er. :o Det som jeg synes er mest trist er at barna nå ikke interesserer seg for bøker. Jeg har bare tantebarn, men ingen av dem er glad i å lese enda så gjerne jeg vil prakke på dem bøker! :-? Hilsen Lille meg
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2003 #9 Skrevet 20. november 2003 Det som jeg synes er mest trist er at barna nå ikke interesserer seg for bøker. Jeg har bare tantebarn, men ingen av dem er glad i å lese enda så gjerne jeg vil prakke på dem bøker! :-? Det er vel fordi det finnes så mye som er bedre og mere lærenyttig enn bøker. Ta f.eks datamaskinen med spill og læreprogram, eller f.eks filmene som finnes i dag. Selvfølgelig finnes det barn som liker bøker, og ære være dem for det, men noen liker ikke bøker, så det er flott at det finnes alternativer. Jeg har en gutt på 5 år, som sitter på PC`n med læreprogram, og han har skrevert og lest rent lenge nå. Og jeg tror oppriktelig at mye av læringen er at han har sittet på pc`n. (Han sitter ikke hele dager på pc`n, så ikke missfortå) Det er dette jeg mener med å utvikle seg til det som er og kommer, istede for å henge fast i gamle dager. Det finnes Ole Brumm eller Flåklypa dataprogram også.
Isiselin Skrevet 20. november 2003 #10 Skrevet 20. november 2003 Det som jeg synes er mest trist er at barna nå ikke interesserer seg for bøker. Jeg har bare tantebarn, men ingen av dem er glad i å lese enda så gjerne jeg vil prakke på dem bøker! :-? Det kommer vel litt ann på om de er vant til at foreldrene leser mye for dem. Ser et klart mønster der de ungene som har blitt lest for elsker bøker mens de som ikke har blitt lest for ikke liker bøker noe særlig...
Isiselin Skrevet 20. november 2003 #11 Skrevet 20. november 2003 Når det gjelder hovedspørsmålet, altså om en prakker på iungene for mye "gammelt møl" så vet jeg ikke helt om jeg er enig i at det er tilfelle. Det foreldre er opptatt av at ungene skal se/høre/lese er vel for det meste slike ting som har gått inn i historien som kulturskapende og kulturhistoriske. I likhet med Popelka tror jeg nok at om ikke ungene hadde fått sett/lest slike ting hadde de nok vokst opp som litt historieløse. Jeg vet unger som ikke en gang kan "Bæ, bæ lille lam" fordi foreldrene synes disse gamle sangene er for gammeldagse... Det er litt synd at slike gamle sanger skal gå i glemmeboken fordi foreldrene er "trendy"...
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2003 #12 Skrevet 20. november 2003 Det kommer vel litt ann på om de er vant til at foreldrene leser mye for dem. Ser et klart mønster der de ungene som har blitt lest for elsker bøker mens de som ikke har blitt lest for ikke liker bøker noe særlig... Her vil jeg komme med en aldri så liten arrest..... Jeg har aldri vært spesielt flink til å lese i bøker for barna, og eldstemann har aldri likt å lese i bøker. De gangene vi har satt oss ned for å lese så har han aldri vært spesielt innteressert. Men jentungen har alltid elsket bøker. Kan sitte lenge å blad i bøkene sine og se i dem. Kommer ofte opp i fanget mitt for å lese og det er greit. Hun sitter legne å hører på at jeg leser, og pekerbøker er veldig morsomt. Så hva de er vant til behøver ikke å bety noen ting...
Isiselin Skrevet 20. november 2003 #13 Skrevet 20. november 2003 Så hva de er vant til behøver ikke å bety noen ting... Nei, det er klart! Ingen regel uten unntak. :-) Men sånn i grove trekk tror jeg faktisk det har noe med saken å gjøre.
Gjest Madam Felle Skrevet 20. november 2003 #14 Skrevet 20. november 2003 Mine barn elsker Emil, Pippi og mye annet fra Astrid Lingren
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2003 #15 Skrevet 20. november 2003 Mine barn elsker Emil' date=' Pippi og mye annet fra Astrid Lingren [/quote'] hehe...det gjør mine også. Men hvis vi ser på f.eks Disney Channal så er disse seriene revidert til å passe dagens barn.
Gjest Tex Skrevet 20. november 2003 #16 Skrevet 20. november 2003 Fra 1975 - Lillebror og Knerten Fra 2000 - Pokemon Hmmm.... Skal tro hva som er best for barna *lurer ikke lenge*
Gjest Madam Felle Skrevet 20. november 2003 #17 Skrevet 20. november 2003 hehe...det gjør mine også. Men hvis vi ser på f.eks Disney Channal så er disse seriene revidert til å passe dagens barn. Men ser en på sv1 er det de gode gamle episodene som blir sendt
Gjest Primula Skrevet 20. november 2003 #18 Skrevet 20. november 2003 Barn elsker fremdeles Torbjørn Egner, Astrid Lindgren, Elsa Beskow, Ivo Caprino-film, Milnes Ole Brumm(ikke Disneys) og mange, mange flere.
Linemor Skrevet 20. november 2003 #19 Skrevet 20. november 2003 når jeg får barn, kommer jeg sikkert til å synge sanger jeg kan sammen med barna. men det vil jo ikke si at de ikke får høre annen og ny barnemusikk. når det gjelder filmer og bøker blir det sikkert litt av hvert. synes mange av tegnefilmene jeg har sett både fra da jeg var liten og de som er nå er fine. og jeg håper jo barna mine kommer til å finne sine filmer som det liker, men de kommer sikkert til å få se Emil også selvom det er en gammel film. men det er jo forskjellig hva barn liker og jeg kan jo ikke sitte og bestemme hva det kommer til å like nå. men hvis barn går i barnehage kommer det sikkert til å lære seg mange nye barnesanger, og ikke bare de gamle. hva er det som gjøre nye barnebøker bedre enn gamle? det er ikke alderen til en bok som avgjør hvor god den er, ikke i mine øyne i hvertfall.
Gjest Poirot Skrevet 20. november 2003 #20 Skrevet 20. november 2003 Jeg leste mange av mammas bøker da jeg var liten, og likte de veldig godt. Kan jo hende dagens barn har det på samme måten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå