Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anuket
Skrevet

Jeg har søkt poststudierett på HF ved UiB. Jeg har fått mail fra veilederen om at jeg kommer til å få en mail med svar, men han kan ikke fortelle meg når. Og nå er de alle på ferie (får verken kontakt på mail eller via tlf). Så jeg lurer på om noen andre har erfaring med poststudierett og svar, og ikke minst når man kan søke lån hos Lånekassen?

Det jeg er nervøs for nå er at jeg får så sent svar på dette, siden fristen for å søke poststuiderett er 15 august, at jeg ikke kommer til å få lånet før i september/ oktober. Det vil være krise økonomisk, med tanke på bøker, husleie etc. :sjenert:

Setter utrolig stor pris på råd om noen har!

Skrevet

Det skal ganske mye til for at de ikke innvilger poststudierett, slik som jeg forsto det. Har også vært i kontakt med HF ved UIB, og fikk der beskjed om at jeg kom til å få poststudierett selv om jeg ikke fullførte en grad i den forstand i år. Så tror du kan regne med å få det dersom du har søkt etter bachelor/master.

Gjest Anuket
Skrevet

Det skal ganske mye til for at de ikke innvilger poststudierett, slik som jeg forsto det. Har også vært i kontakt med HF ved UIB, og fikk der beskjed om at jeg kom til å få poststudierett selv om jeg ikke fullførte en grad i den forstand i år. Så tror du kan regne med å få det dersom du har søkt etter bachelor/master.

Jeg håper virkelig jeg får den innvilget! Har fullført en grad i historie nå, så jeg håper :) Viø bare vite svaret sånn at jeg kan søke lån

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne hvorfor de ikke skal innvilge det på en måte, så du kan jo søke lån og stipend nå - du kan jo evt trekke søknaden dersom det i verste fall ikke skulle bli innvilga?

AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjellen på det og å bare ta enkeltemner? Er det kun UIB som har poststudierett?

Gjest Anuket
Skrevet

Hva er forskjellen på det og å bare ta enkeltemner? Er det kun UIB som har poststudierett?

Tror alle universiteter har poststudierett, forskjellen er at min studierett har gått ut da jeg har fullført min bachelor. Og fordi jeg ikke har søkt master, så må jeg søke om lov til å utvide min tid for å studere 100 nivå fag.

• 2 år senere...
Skrevet

Jeg tar opp denne tråden igjen.

Hvor lang tid tok det før du fikk svar?

Jeg skal søke poststudierett når jeg får det siste eksamensresultat tidlig i neste uke, men ser at søknadsfristen er 15.januar, og har hørt at de ikke godkjenner studieretten før etter denne fristen, selv om alt ligger til rette for det. (Altså at jeg har rett og at eksamensresultene fra denne høsten ligger inne).

Bare tenker på det samme som deg, at det blir vanskelig økonomisk om jeg ikke får lån frå Lånekassen før ut i februar/mars i verste fall. Men det kan vel ikke ta lang tid å få søknadne godkjent av Lånekassen når retter foreligger? Jeg signerer jo med BankID, så sånn sett bør det gå fort. Men jeg lurer på Lånekassen bruker like kort tid som de har gjort med meg før (24-timer), eller om de må undersøke ting mer nå som det er en poststudierett.

Anonymous poster hash: a9a33...789

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...