Gå til innhold

Flytting til utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurte rett og slett på hvordan jeg skal gå frem når det gjelder å flytte til utladet. Jeg har alerede fikset papirer for oppholdtilatelse og fitemål med min utenlandske kjæreste. Men jeg lurte på om jeg skulle melde fra noe sted. Og hva som eventuelt vil askje med leie, skatt, bankkontoer og andre viktige avtaler som jeg har her i Norge.

Hvordan skal jeg gå frem???

Skrevet

Aner ikke, lurer på det samme egentlig. Greit å si ifra til posten iallefall så ikke postkassa drukner..

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvilket land man flytter til. Noen (primært Norden) har en avtale med Norge som gjør at Norge får beskjed om at man har utvandret når man registrerer seg i det nye landet. Men siden du må ha oppholdstillatelse er det sikkert ikke slik for deg, og da må du selv melde fra om at du flytter til folkeregisteret. Folkeregisteret ligger under skatteetaten.

Det skjer ingenting med avtalene du har her, men de kan ikke lenger finne adressen din i folkeregisteret, så du vil stå som utvandret i en del sammenhenger og må selv gi dem dine nye kontaktdetaljer. Ellers risikerer du at man ikke får tak i deg for f.eks. regninger, og at du ender opp med inkassosaker på deg uten engang å være klar over det.

Skatt avhenger av hvilke avtaler Norge har med landet ditt, men du er skattepliktig til Norge til du har meldt flytting. Avhengig av din personlige situasjon kan du måtte levere selvangivelse både her og i utlandet, og det kan bli en del ekstra papirarbeid for deg for å unngå f.eks. dobbeltbeskatning.

Du finner mer om utvandring her, men det viktigste er at det er ditt ansvar at de som trenger å få tak i deg senere faktisk får det. Nøyaktig hva som må til avhenger av hvilket land du flytter til, men det er stort sett ingenting som gjøres for deg og det er kjempeviktig at du får ting riktig, så du slipper trøbbel med f.eks. Skatteetaten.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på hvilket land man flytter til. Noen (primært Norden) har en avtale med Norge som gjør at Norge får beskjed om at man har utvandret når man registrerer seg i det nye landet. Men siden du må ha oppholdstillatelse er det sikkert ikke slik for deg, og da må du selv melde fra om at du flytter til folkeregisteret. Folkeregisteret ligger under skatteetaten.

Det skjer ingenting med avtalene du har her, men de kan ikke lenger finne adressen din i folkeregisteret, så du vil stå som utvandret i en del sammenhenger og må selv gi dem dine nye kontaktdetaljer. Ellers risikerer du at man ikke får tak i deg for f.eks. regninger, og at du ender opp med inkassosaker på deg uten engang å være klar over det.

Skatt avhenger av hvilke avtaler Norge har med landet ditt, men du er skattepliktig til Norge til du har meldt flytting. Avhengig av din personlige situasjon kan du måtte levere selvangivelse både her og i utlandet, og det kan bli en del ekstra papirarbeid for deg for å unngå f.eks. dobbeltbeskatning.

Du finner mer om utvandring her, men det viktigste er at det er ditt ansvar at de som trenger å få tak i deg senere faktisk får det. Nøyaktig hva som må til avhenger av hvilket land du flytter til, men det er stort sett ingenting som gjøres for deg og det er kjempeviktig at du får ting riktig, så du slipper trøbbel med f.eks. Skatteetaten.

Hei!

Tusen takk for opplysningene. Jeg ville bare si at jeg skal flytte til Egypt etter at jeg har giftet meg med min egyptiske kjæreste. Så jeg lurte på om de samme reglene som du har skrevet ovenfor, gjelder. Du sier at det kan vær fare for at de "ikke skal få tak i meg", men får de ikke min nye adresse i flytte skjemaet?

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Tusen takk for opplysningene. Jeg ville bare si at jeg skal flytte til Egypt etter at jeg har giftet meg med min egyptiske kjæreste. Så jeg lurte på om de samme reglene som du har skrevet ovenfor, gjelder. Du sier at det kan vær fare for at de "ikke skal få tak i meg", men får de ikke min nye adresse i flytte skjemaet?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Hvis du sender melding om flytting til dem du mener trenger det, får de jo beskjed. Hvis ikke er det bare folkeregisteret som har den nye adressen din og vet at du har utvandret. Og bedrifter flest sjekker jo ikke folkeregisteret hver gang de sender ut regninger, de bare sender til adressen du har oppgitt og betaler du ikke går det videre til inkasso. Jeg er ikke sikker på om man kan få utenlandske adresser fra folkeregisteret heller. Jeg har for eksempel konto i Skandiabanken, og de henter adresser fra folkeregisteret, men for meg står det bare "utvandret" i adressefeltet etter at jeg flyttet fra Norge.

Eller mener du noe helt annet? Hvorfor skulle det gjøre noen forskjell om du er gift eller ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...