Gå til innhold

Hva kan små barn hjelpe til med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pr. i dag har vi ingen faste oppgaver for jenta vår hjemme. Er hun for liten til faste oppgaver? (2,5 år)

Hva gjør/gjorde småbarna deres?

Hva gjør dere når barna sier at de ikke vil utføre oppgavene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes vel kanskje man er litt liten for faste oppgaver når man er 2,5 år, om man ser bort frs å rydde på plass eget rot sammen med de voksne.

Skrevet

er litt lita syns jeg.men du kan jo f.eks ta ho med på rydding av soverom.tenker da at dere gjør det sammen så det blir en vane for hun senere også.gjøre det føre sengetid f.eks.

• Liker 1
Gjest Bjørn82
Skrevet

Her har vi akkurat begynt med faste oppgaver til vår på 3,5år. Hun er ikke særlig glad i å rydde å synes det er ufattelig kjedelig å rydde opp etter seg.

I første omgang så har hun et ganske stort fin rom som hun har muligheten til å leke og kose seg på. Men hun er mest opptatt av å ta alle lekene sine utover hele huset. Kaster dem ifra seg også henter hun noe nytt.

Vi jobber med å få henne til å legge de tingene hun ikke bruker på plass før hun får lov å ta ut nye ting. Dette funker så som så. Men det er på riktig vei.

Samtidig så synes hun det er forferdelig morsomt å gå ut med søpla. Det er noe hun gladelig gjør flere ganger om dagen. Også hender det seg at vi finner henne sammen med sin lillesøster lekende på gulvet. (Hun er 10mnd.)

Skrevet (endret)

Jeg hjalp barna med å rydde vekk lekene, men var ikke fanatisk på det, presiserte bare at man må rydde litt av og til. Fikk også eksperimente med å kline og søle med smør og syltetøy på brødskiva.

Vet at min mor ba meg hente forskjellige ting når jeg var to år og hun hadde en baby, fikk lov å hjelpe litt til med å kjenne på badevannet osv.

Litt over den alderen er det morsomt på kjøkkenet, pepperkaker var vel det første, bake boller osv. Men siden alle lever på lavkarbo går vel ikke det i dagens samfunn. Da vet jeg ikke.

Endret av Alvina
Skrevet

Rydde rommet er ikke så viktig synes jeg, men vi burde sikkert lære henne å rydde bort de tingene som hun har brukt i stua. Halvparten av lekene havner der i løpet av en dag...

Har dere god erfaring med å rydde om kvelden? Er det ikke kjipt nok å måtte legge seg, om man ikke må rydde også?

Skrevet (endret)

Rydde rommet er ikke så viktig synes jeg, men vi burde sikkert lære henne å rydde bort de tingene som hun har brukt i stua. Halvparten av lekene havner der i løpet av en dag...

Har dere god erfaring med å rydde om kvelden? Er det ikke kjipt nok å måtte legge seg, om man ikke må rydde også?

Jeg mente også rydde på stua, men var ikke streng og det var vel jeg som ryddet bort det meste. Ryddet gjerne enten før barnetv eller like etterpå, noen kvelder stod jeg for all ryddingen, men vent til de blir eldre og har alt av div ting og rotet på rommet sitt. Rydding før kveldsmaten og lesestunden?

Noen barn er ryddige og andre har hodet fullt av ideer- Synes en toåring er for lita til å forvente noe av, men du kan gå foran som et godt eksempel. :)

Endret av Alvina
Skrevet

Veldig mye ansvar er kjipt, men allikevel viktig å lære dem.

Gjest Emo Fisk
Skrevet

Det er ikke akkurat faste oppgaver, men vår "hjelper til" når vi setter i oppvaskmaskina, tar ut av oppvaskmaskina og tørker støv. Når vi vakser får ho en klut og tørker litt ...her og der.. Så tar ho ut noen fat fra maskina.

Gjest Consensio
Skrevet (endret)

Jeg er ikke mor, men tante til en skjønn gutt på 2,5 år som jeg er mye sammen med.

Han har ingen faste oppgaver. Syns egentlig det er alt for tidlig, og det kan jo skape en negativ innstilling til å gjøre noe hjemme senere.

Både moren og jeg lar han være med å vaske opp, være med å rydde, hjelpe til å støvsuge eller koste o.l. på hans premisser. Det skal være morsomt, og det er ikke det at han får gjort noe...tvert i mot så skaper han vel mer å gjøre for oss :fnise: Men han deltar og han syns det er kjempe morsomt :)

Han eeeeelsker å sette ny søppelpose i søppelbøtta, og er så stolt når han får den oppi og setter bøtta inn i skapet under vasken igjen :)

Endret av Consensio
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også barnet er for lite til faste oppgaver.

Men de skal jo lære seg å hjelpe til, å da er det ok å begynne med at de rydder lekene sine.

Hjelpe til å sette skoene pent på plass.

Hjelpe til å dekke på/ rydde av bordet.

Når man bare er 2 1/2 år så kan det være greit å hjelpe til med enkle oppgaver for å lære at ting skal gjøres, og å lære å bidra.

Gjest Annaires
Skrevet (endret)

Her er frøkna 2 år og 3mnd.

Hun må rydde bort leker når hun er ferdig å leke med dem, før hun drar frem noen nye. Rydde bort lekene på rommet på kvelden før hun legger seg.

Hun rydder av bordet etter hun er ferdig å spise.

Rydder mat inn i kjøleskapet etter frokost/kvelds.

Sette på plass skoene sine, og henge bort jakken.

Hun elsker å få mate kattene våre hver morgen, og husker på dette selv.

Dette er vel kanskje det noen ser på som faste oppgaver, men her er det en selvfølge og en del av rutinene.

Andre faste oppgaver venter vi nok med til hun blir større.

Endret av Annaires
Skrevet

Min 2,5-åring har ingen faste oppgaver men hun gjør litt innimellom:

-dekker på bordet

-deler opp salaten (river den opp, slik jeg selv gjør)

-kaster ting i søpla

-er med og lager mat/baker hvertfall 1 gang i uka

-mater lillebror, det gjør hun av egen lyst og ide :)

-tørker støv

-støvsuger

-legger sine egne klær i skuffene (men det er litt dobbeltarbeid for jeg ender stort sett opp med å måtte brette de på nytt, men synes det er greit at hun prøver seg!)

Ellers så roter hun nok mer enn hun rydder, menmen.

Gjest gjest
Skrevet

Min gutt på 2,5 er med på alt jeg gjør i huset av egen fri vilje.

legger ting i søpla

sorterer papirsøppel

er med å lage mat

tørker støv

tar ut av oppvaskmaskinen og legger bestikket på sine plasser

støvsuger

henger opp/bretter klær

rydder opp leker

forer hunden

forer fiskene

handler (jeg sier hva vi skal ha, han finner med litt hjelp, triller vogna selv)

Mye er dobbelt arbeid for meg, men mye er det faktisk stor hjelp i. Samtidig blir husarbeid kvalitetstid. =)

Skrevet

Ein 2,5-åring er altfor liten til faste oppgåver heime.

Ha med på rydding, hente ting, matlaging osv, men ikkje faste oppgåver. Det gjer nok meir skade enn gagn.

Når dei blir litt større tykkjer eg ungar bør ha som fast oppgåve å rydde rommet sitt og rydde etter seg sjølv i stua. Ein 2-åring bør sjølvsagt også vera med og rydde, men å ha det som oppgåve åleine bør dei nok vera litt større før dei får.

Mine ungar likar å vera med å lage mat, samt alt som inneber vatn. Vaske golvet er ein favoritt, men det blir mykje søl...

Rydding er dei derimot mindre begeistra for. Dei må vera med å rydde i stua før me slår på barne-TV, elles har me ikkje oppgåver. Ungane er 3 og snart 2.

• Liker 1
Gjest Okusan
Skrevet

Et barn på 2,5 år er jo veldig lite. I den alderen er det viktigste absolutt at de får være med og se hva som gjøres. At de får hjelpe til, uten å ha ansvar.

Men å ha en, bitteliten oppgave kan være litt kult og spore til mestringsfølelse:

Han eeeeelsker å sette ny søppelpose i søppelbøtta, og er så stolt når han får den oppi og setter bøtta inn i skapet under vasken igjen :)

Hvis Per kan få akkurat den oppgaven, og få en følelse av ansvar ("Oi, nå må vi ha ny pose, det må du ordne, Per!"), så kan det være stas. Min yngste sønn hadde lenge oppgaven med å bære ut papirsøppel- han var ikke moden nok til å ha større eller mer kompliserte oppgaver, men dette var noe han mestret, og som var veldig positivt for ham.

• Liker 1
Skrevet

Mi jente er 2år og 2mnd. Vi har lenge hatt det sånn at hun godt kan kaste ting i søpla,legge lua på plass i skuffen etter vi har vært ute,legge klær i skittentøyet,evt i maskina.. Også rydder vi før vi legger oss. Men fast,nei.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Her har vi akkurat begynt med faste oppgaver til vår på 3,5år. Hun er ikke særlig glad i å rydde å synes det er ufattelig kjedelig å rydde opp etter seg.

I første omgang så har hun et ganske stort fin rom som hun har muligheten til å leke og kose seg på. Men hun er mest opptatt av å ta alle lekene sine utover hele huset. Kaster dem ifra seg også henter hun noe nytt.

Vi jobber med å få henne til å legge de tingene hun ikke bruker på plass før hun får lov å ta ut nye ting. Dette funker så som så. Men det er på riktig vei.

Samtidig så synes hun det er forferdelig morsomt å gå ut med søpla. Det er noe hun gladelig gjør flere ganger om dagen. Også hender det seg at vi finner henne sammen med sin lillesøster lekende på gulvet. (Hun er 10mnd.)

Jeg har til dags dato ikke opplevd at en så liten jente (eller gutt) vil leke alene på rommet sitt, om det er aldri så flott. De vil være der de voksne er. Jeg synes du forventer altfor mye av henne. Faste oppgaver til et barn på 3 og halvt år? Det virker ikke som du har så mye kunnskap om barns utviklingstrinn.

Endret av Belladonna
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har til dags dato ikke opplevd at en så liten jente (eller gutt) vil leke alene på rommet sitt, om det er aldri så flott. De vil være der de voksne er. Jeg synes du forventer altfor mye av henne. Faste oppgaver til et barn på 3 og halvt år? Det virker ikke som du har så mye kunnskap om barns utviklingstrinn.

Han sier da ikke at han forventer at ungen skal leke alene på rommet sitt?

Skrevet

Min 4åring synes det er stor stas og dekke bordet til frokost og middag.

Vi har støsuger hvor vi kan forkorte røret, og hun vil gjerne ha "liten støvsuger" og støvsuge litt.

Samtidig ønsker vi at hun skal hjelpe til og rydde opp lekene sine før hun legger seg om kvelden.

Hun synes og det er stas og få en klut og tørke av f.eks kjøkkenbordet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...