blå Skrevet 20. november 2003 #1 Skrevet 20. november 2003 Jeg har tatt helt feil utdanning, jeg vet ikke om jeg skal angre eller ikke. Det er jo ikke så bra å gå rundt å angre på noe man har gjort, men det er jo egentlig det jeg gjør. Jeg har tatt lærerutdanning, og jeg lurer på hvorfor jeg ikke hoppet av studiet. Jeg ser jo nå at jeg aldri vil jobbe som lærer. Hva var de jeg tenkte på? Tror jeg trodde at alt skulle bli så mye bedre etterhvert.... Er det andre som valgte helt feil? Føler meg litt ensom i denne situasjonen. Føler at alle andre velger utdanninger og yrker som di brenner for.
Gjest Poirot Skrevet 20. november 2003 #2 Skrevet 20. november 2003 Selv har jeg valgt noe jeg synes er trygt, men ganske kjedelig. Men vet ikke helt hva jeg ellers skulle vært.
Tjorven Skrevet 20. november 2003 #3 Skrevet 20. november 2003 Du er ikke den eneste nei! Jeg har brukt 4 år på å utdanne meg innen data, jobbet 1 1/2 år med det og jobber nå som sekretær innen noe heeeelt annet. Man får riktignok alltid bruk for en IT-utdannelse, men hver gang studielånet skal betales føler jeg at jeg har kastet penger ut av vinduet. Litt irriterende, men samtidig må jeg bare fokusere på at jeg er fornøyd med situasjonen min nå. Hadde jeg skullet velge på nytt hadde jeg utdannet meg innen noe helt annet, og innen noe jeg alltid ar hatt interesse for. Ville enten blitt bibliotekar eller blomsterdekoratør.
Gjest Lea Skrevet 20. november 2003 #4 Skrevet 20. november 2003 Jeg valgte feil da jeg skulle begynne på videregående, jeg. Derfor ente jeg opp med dårlig resultat og har ikke tatt mer utdannelse etter de 3 årene. Skulle egentlig ønske at jeg hadde hørt på meg selv i stedet for "alle" andre da jeg skulle begynne på videregående. Da hadde jeg muligens hatt en bedre utdannelse enn jeg har i dag. Men det er jo ikke for sent.
Gjest Gjesta Skrevet 20. november 2003 #5 Skrevet 20. november 2003 Jeg er utdannet lærer, men kommer nok aldri til å jobbe som en. Har ikke sansen for yrket i det hele tatt. Nå har jeg pådratt meg kjempestor studiegjeld - men angrer ikke akkurat på at jeg fullførte utdannelsen. Har lært kjempemye og utviklet meg, og det er verdifullt i seg selv syns jeg. Føler ikke at de 4 årene har vært bortkasta, for jeg hadde en kjempefin studietid. Så får jeg heller bite i det sure eplet og erkjenne at det å være lærer ikke er noe for meg...Men jeg finner sikkert noe annet jeg kan jobbe med! K
aline Skrevet 20. november 2003 #6 Skrevet 20. november 2003 Ja, jeg valgte feil. Utdannet meg til Grafisk formgiver. Hadde egentlig mest lyst til å gå på kunsthøgskolen, og satse på kunsten, men da det skal så mye til å lykkes, samt at jeg var helt overbevisst om at det ville være forferdelig "ufornuftig" i andres øyne, så valgte jeg dessverre grafisk istedenfor. Noe jeg ikke jobber med, og vel egentlig ikke vet om jeg ønsker å jobbe med heller... :-? Hadde jeg visst den gang, det jeg vet idag, så hadde jeg blåst i "pratisk" og "fornuftig" og "hva skal andre tro?" og valgt å komme meg på kunsthøgskolen! Men siden jeg ikke tok gymnas/handelsgym, og det ikke var studiekompetanse på Videregående når jeg gikk der, så er det litt ork å sette igang fra starten av igjen idag. Vet ikke om jeg gidder det, kanskje jeg får ånden over meg og blir kunstner på si etterhvert? kanskje jeg finner på noe heeelt annet. Siden jeg valgte feil, står jeg nå som snart 30 og aner ikke hva jeg vil bli når jeg blir stor.... :o Men angrer heller ikke, for jeg traff min beste venninde under utdanningen min, og opplevde mye jeg ikke ville opplevd uten, og lærte jo masse fordet! Men jeg tror aldri jeg kommer til å få bruk for papirene og selve utdannelsen nei. :-?
Linsi Skrevet 20. november 2003 #7 Skrevet 20. november 2003 Å jada... Jeg startet med lærerskolen. Der sluttet jeg etter et år. Jeg fortsatte med en datautdannelse (som jeg fullførte). Hoppet videre til sykepleien. Der er jeg nå... Jeg har fortsatt halvannet år igjen, og brenner vel ikke akkurat for yrket. Men likevel denne gang skal jeg fullføre. Det finnes jo alltid mange muligheter.
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2003 #8 Skrevet 20. november 2003 Det varmet litt i hjertet mitt nå. Det er godt å vite at man ikke er alene. Er snart 30 år, og jeg aner ikke hva jeg vil bli. Og lurer på om jeg kommer til å finne det ut. Ville enten blitt bibliotekar eller blomsterdekoratør. Jeg ville også blitt biblotekar, har tenkt på det mange ganger.
blå Skrevet 20. november 2003 Forfatter #9 Skrevet 20. november 2003 Det var jeg som var gjesten over.
Quinden Skrevet 20. november 2003 #10 Skrevet 20. november 2003 Jeg tok 1 år med sekretær/reiselivslinje Har jobbet som sekretær i 18 år, hadde det ikke vært for koselige kolleger, så hadde jeg hengt og dingla i et tau for lenge siden. Problemet er nå at jeg er arbeidsledig og går på en rekke idiotiske kurs som jeg ikke har bruk for i det hele tatt. Føler meg så håpløs, snart 40, uten jobb og de jobbene jeg kan søke på interesser meg midt bak. Skal søke sykepleien, men med hus og barn og lån, så er det litt vemodig å ta opp studielån. Men det er tross alt muligheter for jobb etter endt utdannelse. Hva sier dere?? Må jo si at sykepleier yrket brenner jeg for og har alltid gjort det, men skulle gjort det for lenge siden.
liv Skrevet 20. november 2003 #11 Skrevet 20. november 2003 Quinden.. sjekk ut sykepleie på deltidsutdanning da vel så har du mulighet til å jobbe vedsiden av og droppe studielånet..
blå Skrevet 20. november 2003 Forfatter #12 Skrevet 20. november 2003 Må jo si at sykepleier yrket brenner jeg for og har alltid gjort det, men skulle gjort det for lenge siden. Jeg syns du skal undersøke det. Tror sykepleier er det som er lettest å få jobb som i disse dager. Om du brenner for det, syns jeg du skal gå for det. Kjenner ei dame som begynte på sykepleien da hun var 50, og hun er snart ferdig nå. Hun gløder, og virkelig brenner for det. OK sier hun, det var kanskje ikke det mest økonomiske hun har gjort, men det var verd det, og hun kommer til å bli verdens beste sykepleier, det vet jeg.
Quinden Skrevet 20. november 2003 #14 Skrevet 20. november 2003 Tusen takk for oppmuntring. Tror jeg satser på full utdanning, er ihvertfall sikret jobb etterpå og kan betale studielånet tilbake. En lever bare en gang og da er det dumt å sløse det vekk med ting en ikke bryr seg om... :D
Gjest Engel, ikke pålogget Skrevet 21. november 2003 #15 Skrevet 21. november 2003 jepp, jeg angrer litt, men vet ikke hva jeg ellers skulle valgt. Holder på med kurs nå for å kanskje kunne dreie inn på en litt annen retning, men vet ikke om det blir noe bedre... Jeg oppdaget ikke at valget var feil før etter noen år i arbeidslivet, man ser ofte ikke sånt før man oppdager at man hater jobben....
blå Skrevet 21. november 2003 Forfatter #16 Skrevet 21. november 2003 Jeg syns det er så fortvilenes jeg. Alle forventer jo at jeg skal jobbe som lærer. Jeg prøver å forklare at jeg vil gjøre alt annet enn akkurat det. Men tror ikke folk forstår. Jeg blir jo helt kvalm bare jeg ser en lærerstilling i avisen. Jeg angrer så veldig noen ganger, men man skal jo ikke angre på ting man har gjort, så jeg prøver å tenke på alt det gode jeg fikk ut av studiet.......for det var jo mye fint også. Lurer på hva det blir til av meg.
cappocino Skrevet 21. november 2003 #17 Skrevet 21. november 2003 Selv har jeg valgt noe jeg synes er trygt, men ganske kjedelig. Men vet ikke helt hva jeg ellers skulle vært. Kan jeg spørre hva du jobber med? Du er jo så flink på det juridiske advokat?
BritElin Skrevet 21. november 2003 #18 Skrevet 21. november 2003 Påvirket av min daværende kjæreste valgte jeg en retning jeg ikke interessere meg for, mye kunne vært anderledes hvis jeg hadde fått jobb etter endt skolegang, men det har vært store forandringer innen for mitt "fagfelt" og min interessse er ikke stor nok til å sette meg inn i dette.Jeg jobber hjemme med mine tre håpefulle pluss to andres håpefulle. Trives forsåvidt med det akkurat nå, men kan tenke meg en jobb utenfor hjemmet om noen år
Octavia Skrevet 21. november 2003 #19 Skrevet 21. november 2003 Hmm. Vi kan snart danne en egen klan her. Er også utdannet adjunkt, med fag fra universitet, høgskole og praktisk ped. Mistrives i jobben (ungdomsskolen) og er nå sykemeldt. Møtte veggen og bæljer og kjefter hjemme. Må finne noe annet å gjøre. I lyse stunder tenker jeg at det er mange som kan ha bruk for en "multi-arbeider" som meg. På kort sikt kan det være en løsning å gå i redusert post, på lang sikt vil jeg finne meg noe helt annet, evt. omskolering. Bibliotekar lokker, 1. året som fjernstudie. Har en tidligere kollega som gjorde det, jobber i dag på biblioteket på en vgs. Hun trives knallgodt! Kjip situasjon, fremdeles over 200000 i studielån, ønske om å bygge hus. Godt å høre at det ikke bare er meg, i alle fall. Takk, blå, for dette temaet.
kit-kat Skrevet 21. november 2003 #20 Skrevet 21. november 2003 Jaaaaaa, jeg er på feil hylle.....!! Og det verste er vel at jeg ikke hopper av og gjør noe jeg har lyst til... Men jeg vet ikke helt hva jeg har lyst til, så det har blitt til at jeg har fortsatt på denne utdanningen år etter år. Går 4.året på sivilingeniør-utdanning, har altså 1,5 år igjen. Kan jo ikke slutte nå, tenker jeg. For jeg må bare holde pusten og klemme til så jeg blir ferdig. Og DA kan jeg begynne å leve livet... Går det an å være så teit?? Jepp....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå