Gå til innhold

Hvordan får jeg sprettrumpe?

Anbefalte innlegg

Gjest Høne Pøne
Skrevet

JA, jeg innrømmer det, jeg vil ha sprettrumpe!

(Og sterke ryggmuskler. Har alltid slitt med svak ryggmuskulatur)

Jeg har prøvd litt forskjellige øvelser både på studio og hjemme, men syns at det kjennes mest i lårene, og litt i rumpa bare. Finner liksom aldri en øvelse som får rumpa og til å svi skikkelig, som resten av styrkeøvelsene jeg gjør (mage, skuldre, armer, ++)

Jeg trener litt kondisjon i tillegg.

Noen som har et treningstips eller to? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å få sprettrumpe må du bygge musklene i rumpa. Det betyr styrketrening med tung belastning.

Pass på at du lærer deg korrekt teknikk før du kjører på med tunge vekter. Øvelser som er bra for rygg og rumpe/lår er:

Knebøy

Utfall

Markløft

Planken

Supermann (i slynge)

Rygghev

Du kan se videoer for korrekt utførelse av disse og flere øvelser her: http://nhi.no/trening/videoer/styrkeovelser/

Husk:

Oppvarming (10 minutters jogging/sykling etc + 15x2 repetisjoner med lav belastning på hver øvelse.)

Korrekt teknikk (får gjerne noen til å hjelpe deg)

Så tung belastning du klarer på 3x12 repetisjoner (30-60 sekunders pause) - øk belastningen når du kjenner at dette går greit.

Proteiner hjelper muskelbyggingen, så spis gjerne middag med fisk/kjøtt/egg innen to timer etter trening.

Stølhet er noe som kommer av at man er uvant med å trene, det er ikke et tegn på at treningen ikke har vært effektiv nok. Så selv om du skal kjenne at det tar i når du trener, og godt kan kjenne deg litt øm dagen etter, så er det ikke et mål at det skal svi og at du ikke skal klare gå etterpå.

Skrevet

Enig med det som nevnes over her, men vil legge til en ting, og det er kondisjonstreningen din. Du skriver ikke hva du gjør på kondisjonsfronten, men jeg vil anbefale å jogge ute og få inn noen gode oppoverbakker. Om du ikke klarer å løpe dem, så gå i det minste så fort som du klarer :) Har du mulighet for bakker i kuppert terreng (små fjell og topper i marka) vil du også merke det godt både i baken og på kondisjonen :)

Skrevet

Jeg har som Alli har påpekt, skrevet en artikkel om rumpetrening. Utover det vil jeg poengtere viktigheten av fettprosenten og kostholdet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...