Samulita Skrevet 22. juli 2011 #1 Skrevet 22. juli 2011 Ja, jeg vet at jeg kan google og at det allerede finnes en haug med liknende tråder her inne. Men Google var egentlig ikke så veldig hjelpsom, og de aller fleste trådene handler om å planlegge bryllup her hjemme. Og vi vil til Hellas (evt. Italia)! Så langt er vi ganske sikre på at vi vil gjøre det sent juni/tidlig juli 2012. Det skal være enkelt, gjerne på stranden. Borgerlig. Men vi vil invitere med familiene våre. Veldig usikre på om det lønner seg å leie et svært hus, eller innlosjere alle på hotell. Hvis alle kommer (bare foreldre, søsken og deres barn) så blir vi ca. 30 stk. Da må vi vel i tilfelle ha to hus, eller? Jeg føler meg fullstendig ute av mitt eget element! Bryllup har aldri vært i mine tanker før, så jeg vet derfor ingenting om det! Har sendt mail til brudepikene.no, men det var to uker siden. Fremdeles ikke fått svar
FruN Skrevet 22. juli 2011 #2 Skrevet 22. juli 2011 Sjekke med et reisebyrå e.l. om leie av feriehus? Da får du ihvertfall innlosjering mer under kontroll, og for vielse kan du jo kontakte ambassaden i landet dere velger
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2011 #3 Skrevet 24. juli 2011 Brudepikene er utrolig treige til å svare og gir generelt dårlig service i startfasen syns nå jeg. Prøv taste of tuscany. De er veldig profesjonelle og anbefales på det varmeste.
Thinkerbelle Skrevet 26. juli 2011 #4 Skrevet 26. juli 2011 Uff da, det var jo litt dårlig av Brudepikene! Jeg Planla vårt bryllup på avstand, men ikke så langt borte, bare til Sverige:) hadde stor hjelp av blogger og forum:) En venninne giftet seg i Frankrike og de leide da et slott i en hel uke til en latterlig lav pris, var vel plass til 30-40 pers der! De spanderte da losji på gjestene siden prisen var så lav. Kanskje kan dette være et alternativ? Mitt søskenbarn giftet seg i Italia og da leide de en vingård. De gjestene som ikke fikk plass der bodde i den nærmeste byen men ble hver morgen hentet og kjørt tl vingården for felles frokost osv:)
BarbaraC Skrevet 27. juli 2011 #5 Skrevet 27. juli 2011 (endret) Vi hadde bryllup i utlandet og Vi leide en stor hus , hvor hver soverom hadde egen baderoom og standart var veldig bra. Det finnes masse destination wedding plannere, f.eks http://www.chateauandvillaweddings.com/about-us.html , men det er bare å google litt. syntes det er trygere med noen med erfaring enn å planlage selv. Lykke til! Barbara C Min hjemmeside Endret 27. juli 2011 av BarbaraC
Kontormus Skrevet 28. juli 2011 #6 Skrevet 28. juli 2011 Vet av egen erfaring at Brudepikene tar seg fryktelig godt betalt for et slikt oppdrag, men syns man at man fint kan avse de pengene gjor de det mye enklere for en amatør. Vil du gifte deg i en Sjømannskirke er det veldig enkelt. Da ringer du dit selv og ber om vielse slik vi gjør det her hjemme. Det er ikke alle ambasader som utfører vielser. Når det gjelder prest og og kirkelokale så er mange av de sørlige landene i Europa katolske. De vier ikke uten videre medlemmer av Den Norske Statskirken, eller noen annen trosretning for den saken skyld. Det er en del formaliteter rundt disse forholdene, og papirer skal være i orden før vielse kan finne sted. I motsatt fall kan ekteskapsinngåelsen være ugyldig. Når det gjelder selve vielsesstedet kan dette også være en utfordring. Ikke alle prester vil foreta en vielse utenfor "Guds hus", og enkelte steder kan det være vanskelig å finne en egnet strand. (Man vil jo helst ikke at kreti og pleti skal ligge strødd i tangaene sine og bivåne det hele). Men når dette er sagt, så er det ikke umulig. Det krever bare en del reserch, og være obs på de viktige tingene. Jeg har gjort dette selv, dvs. jeg gav opp vielsen på stranden og tok Sjømannskirken i stedet. Alt det andre fungerer som hjemme, bare at man må forsikre seg om at alle avtaler er riktig oppfattet.
Gjest yojo Skrevet 28. juli 2011 #7 Skrevet 28. juli 2011 Hva er vanlig å betale for gjestene? Betaler man reisen/overnatting til de nærmeste?
Kontormus Skrevet 28. juli 2011 #8 Skrevet 28. juli 2011 Syns det kommer litt an på. Om man bare ønsker å ha nærmeste familie og event. venner tilstede, kan man bestille flybiletter veldig tidlig og slik sett komme unna med en vettug pris. Å leie et hus eller leilighet for flere dager er blilligere enn å leie flere rom med pris pr. døgn på hotell. Et annet alternaitv er å invitere mange, skrive i invitasjonen at deltagelse foretrekkes som gave, og ta høyde for at mange takker nei. Det er en forutsetning at invitasjonene, eller et varsel, sendes tidlig ut. Et år i forveien slik at det gir de inviterte mulighet til å planlegge. Det er klart at alle gjester kunne tenke seg å få alle kostnader dekket, men man kan jo tenke seg hvilke utgifter det ville bli om en skulle dekke alt for 50 stykker.
Samulita Skrevet 29. juli 2011 Forfatter #9 Skrevet 29. juli 2011 Takk for svar, alle sammen! Vi vil ikke ha noe religiøst i bryllupet vårt. Sjømannskirken ol. er derfor ikke aktuelt.
Samulita Skrevet 29. juli 2011 Forfatter #10 Skrevet 29. juli 2011 Uff da, det var jo litt dårlig av Brudepikene! Jeg Planla vårt bryllup på avstand, men ikke så langt borte, bare til Sverige:) hadde stor hjelp av blogger og forum:) En venninne giftet seg i Frankrike og de leide da et slott i en hel uke til en latterlig lav pris, var vel plass til 30-40 pers der! De spanderte da losji på gjestene siden prisen var så lav. Kanskje kan dette være et alternativ? Mitt søskenbarn giftet seg i Italia og da leide de en vingård. De gjestene som ikke fikk plass der bodde i den nærmeste byen men ble hver morgen hentet og kjørt tl vingården for felles frokost osv:) Likte veldig godt det med vingården Vet du hvordan de fikk til det? Hvem hjalp dem?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå