AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #1 Skrevet 21. juli 2011 Mann går fra sin samboer pga ny kvinne. Sammen har de ei datter på 11 år som det selvsagt ønskes å ta best mulig hensyn til. Barnet vet hittil ikke årsaken til brudd og at det er en ny kvinne i pappa sitt liv, det vet forøvrig ikke hans eks heller. Mann og ny kjæreste ønsker at hans eks skal beholde huset så barnet ikke trenger å flytte, men vet ikke hvordan det kan løses økonomisk. De ønsker å flytte sammen, men da er det selvsagt også umulig å holde forholdet skjult for datteren inntil hun klarer å omstille seg. Forholdet ER et faktum, spørsmålet er hvordan gjøre dette på best mulig måte for barnet? Råd mottas med takk!
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #2 Skrevet 21. juli 2011 Mann går fra sin samboer pga ny kvinne. Sammen har de ei datter på 11 år som det selvsagt ønskes å ta best mulig hensyn til. Barnet vet hittil ikke årsaken til brudd og at det er en ny kvinne i pappa sitt liv, det vet forøvrig ikke hans eks heller. Mann og ny kjæreste ønsker at hans eks skal beholde huset så barnet ikke trenger å flytte, men vet ikke hvordan det kan løses økonomisk. De ønsker å flytte sammen, men da er det selvsagt også umulig å holde forholdet skjult for datteren inntil hun klarer å omstille seg. Forholdet ER et faktum, spørsmålet er hvordan gjøre dette på best mulig måte for barnet? Råd mottas med takk! Hva i alle dager har ny kjæreste med huset å oppgjøret å gjøre? Ny kjæreste burde ligge veeeldig lavt i terrenget en periode. Når det gjelder å gjøre samlivsbruddet så smertefritt som mulig for barnet, får vel bare far og den nye kjæresten belage seg på at den nye ikke er til stede når far har barnet - ihvertfall i et halvt års tid. 4
SmallTalk Skrevet 21. juli 2011 #3 Skrevet 21. juli 2011 Tolker jeg dette riktig så: - Har far vært utro og skaffet seg ny dam? - Mor og datter vet ikke om at det er en ny dame inne i bildet? - Far og ny dame mener at de skal beholde huset og mor flytte slik at det skal bli en mindre omstilling for datteren? Jeg pleier å være rimelig diplomatisk, men her må jeg stille følgende spørsmål: Har far og ny dame røyka sokkene sine? Unnskyld meg, men man kaster ikke ut samboeren til fordel for ny dame for å gjøre bruddet mer skånsomt for barnet. Det er å gjøre ting verre! Ettersom far har ny dame kan vel far inntil videre flytte inn hos den nye dama, også får far og mor bli enige om hvem som skal ta huset etter hvert. For 11-åringen så blir nok ikke dette spesielt enkelt uansett, men man trenger ikke gjøre det verre enn det er med å kaste ut barnets mor. Bruddet blir nok ikke pent, og det er i grunnen ille nok i seg selv. 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #4 Skrevet 21. juli 2011 Tolker jeg dette riktig så: - Har far vært utro og skaffet seg ny dam? - Mor og datter vet ikke om at det er en ny dame inne i bildet? - Far og ny dame mener at de skal beholde huset og mor flytte slik at det skal bli en mindre omstilling for datteren? Jeg pleier å være rimelig diplomatisk, men her må jeg stille følgende spørsmål: Har far og ny dame røyka sokkene sine? Unnskyld meg, men man kaster ikke ut samboeren til fordel for ny dame for å gjøre bruddet mer skånsomt for barnet. Det er å gjøre ting verre! Ettersom far har ny dame kan vel far inntil videre flytte inn hos den nye dama, også får far og mor bli enige om hvem som skal ta huset etter hvert. For 11-åringen så blir nok ikke dette spesielt enkelt uansett, men man trenger ikke gjøre det verre enn det er med å kaste ut barnets mor. Bruddet blir nok ikke pent, og det er i grunnen ille nok i seg selv. Jeg tolket det som at far og ny kjæreste ville at mor og barn skulle få beholde huset. Jeg skjønner bare ikke hva ny kjæreste har med dette å gjøre. Samlivsbruddet og booppgjøret må være en sak imellom mor og far der ny kjæreste holder seg langt unna 1
SmallTalk Skrevet 21. juli 2011 #5 Skrevet 21. juli 2011 Jeg tolket det som at far og ny kjæreste ville at mor og barn skulle få beholde huset. Da blir saken litt bedre, ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #6 Skrevet 21. juli 2011 Da blir saken litt bedre, ihvertfall. Uff, jeg synes saken er ille så lenge ny kjæreste skal bestemme hva som skal skje med boet - som hun ikke har noe med i det hele tatt. Ts, er du ny kjæreste?
Gjest Okusan Skrevet 21. juli 2011 #7 Skrevet 21. juli 2011 - Far og ny dame mener at de skal beholde huset og mor flytte slik at det skal bli en mindre omstilling for datteren? Jeg tolket det motsatt- at far og ny dame ønsker at MOR skal bli boende...? Noe som forsåvidt er en veldig fair tanke. Spørsmålet er vel om det overhodet lar seg gjøre økonomisk. Det er en sak som må vurderes nøye, fordi det har konsekvenser langt inn i framtiden. Det er lett å ønske og være snill, men det kan føles særdeles surt dersom man ikke eier nåla i veggen 15 år senere og eksen har fått ny mann i det huset du egentlig eide halvparten av... Når det gjelder hele situasjonen, vil jeg på det sterkeste anbefale å holde forholdet skjult til det verste sjokket har lagt seg, og i hvert fall holde barnet utenfor. Et halvt år, minst. Det medfører at det blir både dyrt og mye praktisk rot (flytte ut, leie leilighet, flytte sammen på et senere tidspunkt osv), pluss at de ikke kan være sammen, men reaksjonene fra mor og datter på at far flytter rett inn til en ny dame tør jeg ikke tenke på... Da får det heller koste skjorta Og en ting til: klinkende klar samværsavtale. Så klar at dersom mor skulle få en reaksjon på nyheten når den kommer, så kan hun ikke bruke uklarheten i avtalen til å lage problemer. Dette er ikke lett, men ta det piano og gradvis, så øker dere sjansen for at det ikke blir fullstendig haraball. Lykke til! 2
Sola^ Skrevet 21. juli 2011 #8 Skrevet 21. juli 2011 Ny kjæreste holder seg unna og lar familien ordne opp i sakene. Ny kjæreste flytter ikkje inn til far før etter god tid og lar dattera kome i orden med delt bustad fyrst. La dattera få sleppe å dele far med ein gang. 6
Gjest hermine Skrevet 21. juli 2011 #9 Skrevet 21. juli 2011 Mann går fra sin samboer pga ny kvinne. Sammen har de ei datter på 11 år som det selvsagt ønskes å ta best mulig hensyn til. Barnet vet hittil ikke årsaken til brudd og at det er en ny kvinne i pappa sitt liv, det vet forøvrig ikke hans eks heller. Mann og ny kjæreste ønsker at hans eks skal beholde huset så barnet ikke trenger å flytte, men vet ikke hvordan det kan løses økonomisk.De ønsker å flytte sammen, men da er det selvsagt også umulig å holde forholdet skjult for datteren inntil hun klarer å omstille seg. Forholdet ER et faktum, spørsmålet er hvordan gjøre dette på best mulig måte for barnet? Råd mottas med takk! Hehe, hva i all verden har den nye kjæresten med fordelingen her å gjøre? Mitt første råd er å holde seg i bakgrunnen- en god stund! Barnet må skjermes og far og barn må få være alene ved samvær slik at de får egen plattform å stå på. Vanskelig sak for samtidig som barnet får mye å stri med er det også fare for at barnet får høre om den nye kjæresten via andre. Så dere må for all del holde en lav profil. Ved samvær en god stund fremover bør selvfølgelig ikke ny partner være tilstede. Dere bør jo heller ikke flytte sammen med en gang. Kjenner dere hverandre så godt må dere jo ha holdt på en stund!? Hvorfor involvere ny partner før en er sikker på forholdet og står i fare for å ka barnet oppleve nytt brudd innen kort tid? Videre er jo barnet stort og det kan frembringe mye følelser. Kanksje ikke barnet vil ha samvær med ny partner tilstede, eller kanskje h*n ikke vil ha samvær i en periode overhodet. Dette bør etterfølges, barnet er gammelt nok til å skal høres. Tvinger far til samvær kan det slå feil ut, husk at årene går raskt og snart bestemmern barnet selv. Forøvrig er det utrolig mye rare folk her inne syns jeg. Trolling?? 2
Gjesten Skrevet 21. juli 2011 #10 Skrevet 21. juli 2011 Jeg vil definitivt si at det beste for barnet er at far venter med å flytte sammen med den nye kjæresten. Hvorfor må ting gå så fort? 1
Pinkee Skrevet 21. juli 2011 #11 Skrevet 21. juli 2011 Skal bruddet bli best mulig for barnet, så må ny dame holde seg pokker så langt unna i minst 6 mndr, for så å bli introdusert sakte og på barnets premisser. Her er tross alt snakk om ei jente på 11, med begynnende pubertet og tilhørende problemer. Hun må iallefall få lov å venne seg til brudd mellom foreldrene før nye partnere kommer inn. Å flytte sammen med ny partner bør iallefall vente 1,5-2 år. Muligens enda lengre. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #12 Skrevet 21. juli 2011 Nei nei nei, nå misforståes det veldig her. Det ønskes at eks skal beholde huset så barnet slipper å rives ut av hjemmet hun har bodd i hele sitt liv. Det er ille nok at pappa flytter ut, at barnet må få et ekstra hjem, om ikke det må en større flytting til i tillegg. Ny kjæreste ønsker å få råd om hvordan alt skal gjøres lettest mulig for barnet, ikke bli spurt om hun har røyket sokkene sine.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #13 Skrevet 21. juli 2011 Jeg vil definitivt si at det beste for barnet er at far venter med å flytte sammen med den nye kjæresten. Hvorfor må ting gå så fort? Det er ikke det at det må gå fort, men for å få ting til å gå opp økonomisk, og særlig hvis eks skal få bli boende i huset. Men jeg er med hva du mener, jeg er enig at det bør ventes med. Men, vi bor på et veldig lite sted, og det å holde forholdet hemmelig tror jeg kan bli veldig vanskelig.
Gjest gjest Skrevet 21. juli 2011 #14 Skrevet 21. juli 2011 Nei nei nei, nå misforståes det veldig her. Det ønskes at eks skal beholde huset så barnet slipper å rives ut av hjemmet hun har bodd i hele sitt liv. Det er ille nok at pappa flytter ut, at barnet må få et ekstra hjem, om ikke det må en større flytting til i tillegg. Ny kjæreste ønsker å få råd om hvordan alt skal gjøres lettest mulig for barnet, ikke bli spurt om hun har røyket sokkene sine. Hold deg unna i en god stund fremover. Du har ingenting med dette å gjøre rett og slett, og du bør ikke presenteres for barnet før det har gått 6-12 mnd, alt avhengig av barnet. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #15 Skrevet 21. juli 2011 Jeg tolket det motsatt- at far og ny dame ønsker at MOR skal bli boende...? Noe som forsåvidt er en veldig fair tanke. Spørsmålet er vel om det overhodet lar seg gjøre økonomisk. Det er en sak som må vurderes nøye, fordi det har konsekvenser langt inn i framtiden. Det er lett å ønske og være snill, men det kan føles særdeles surt dersom man ikke eier nåla i veggen 15 år senere og eksen har fått ny mann i det huset du egentlig eide halvparten av... Når det gjelder hele situasjonen, vil jeg på det sterkeste anbefale å holde forholdet skjult til det verste sjokket har lagt seg, og i hvert fall holde barnet utenfor. Et halvt år, minst. Det medfører at det blir både dyrt og mye praktisk rot (flytte ut, leie leilighet, flytte sammen på et senere tidspunkt osv), pluss at de ikke kan være sammen, men reaksjonene fra mor og datter på at far flytter rett inn til en ny dame tør jeg ikke tenke på... Da får det heller koste skjorta Og en ting til: klinkende klar samværsavtale. Så klar at dersom mor skulle få en reaksjon på nyheten når den kommer, så kan hun ikke bruke uklarheten i avtalen til å lage problemer. Dette er ikke lett, men ta det piano og gradvis, så øker dere sjansen for at det ikke blir fullstendig haraball. Lykke til! Takk for et veldig veldig reflektert og godt innlegg, alt du sier taes til etterretning her
Gjest gjest Skrevet 21. juli 2011 #16 Skrevet 21. juli 2011 Det er ikke det at det må gå fort, men for å få ting til å gå opp økonomisk, og særlig hvis eks skal få bli boende i huset. Men jeg er med hva du mener, jeg er enig at det bør ventes med. Men, vi bor på et veldig lite sted, og det å holde forholdet hemmelig tror jeg kan bli veldig vanskelig. Æsj, hvor ekle dere er. Dere må selvfølgelig paase på å holde forholdet hemmelig. At det blir vanskelig er deres problem, så da må dere ta de grep som trengs. F.eks ikke sees offentlig. 3
Gjesten Skrevet 21. juli 2011 #17 Skrevet 21. juli 2011 Det er ikke det at det må gå fort, men for å få ting til å gå opp økonomisk, og særlig hvis eks skal få bli boende i huset. Men jeg er med hva du mener, jeg er enig at det bør ventes med. Men, vi bor på et veldig lite sted, og det å holde forholdet hemmelig tror jeg kan bli veldig vanskelig. Går det ikke å holde det hemmelig, så går det ikke, men det er fortsatt fullt mulig å skjerme barnet. Det er VELDIG stor forskjell på å få vite at pappa har en ny kjærste og å faktisk måtte bo med dette mennesket. 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #18 Skrevet 21. juli 2011 Enig i dette at ny kjæreste skal ligge lavt i terrenge en stund... Hvorfor slikt hastverk?? Her er det barnet det skal tas hensyn til, ikke et foreløpig skjult forhold. Og i vertfall ikke hvis mannen flytter direkte fra eks til ny kjæreste. Dette er ikke å tenke på barnet. Barnet vil ha det tøft nok med å takle bruddet, å måtte forholde seg til ny kjæresten til pappa i tillegg vil bli mye for barnet. Det er så mange foreldre som skilles som bare tenker på seg selv. Jeg har sett dette hende med flere venner av meg og deres søsken. Foreldrene tenker bare på seg selv og gir ikke barna tid til å takle brudd og ny tilværelse. En annen ting, det er vel ikke særlig snilt mot eks heller, å måtte se eksen flytte direkte inn til ei ny dame. Og for barnet å måtte se mor reagere på dette (jeg har vært vitne til dette tidligere, at far flytter direkte inn til ny kjæreste) er ikke sunt, mener jeg. Barnet vil kunne utvikle et dårlig forhold til far - i sympati for mor.. Og dette er vel ikke ønskelig?? Hold nykjæreste utenfor en stund! Barnet skal være i fokus!! 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #19 Skrevet 21. juli 2011 Ny kjæreste holder seg unna og lar familien ordne opp i sakene. Ny kjæreste flytter ikkje inn til far før etter god tid og lar dattera kome i orden med delt bustad fyrst. La dattera få sleppe å dele far med ein gang. Enig!!
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #20 Skrevet 21. juli 2011 Æsj, hvor ekle dere er. Dere må selvfølgelig paase på å holde forholdet hemmelig. At det blir vanskelig er deres problem, så da må dere ta de grep som trengs. F.eks ikke sees offentlig. Ekle? Når man bor på et ørlite tettsted så er det praktisk talt umulig å holde noe som helst hemmelig. Selvsagt tar vi grep og skal ikke være sammen offentlig, men det er lettere sagt enn gjort å holde det 100% hemmelig for venner og familie når man er så tett oppå hverandre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå