hallingbrud Skrevet 20. november 2003 #1 Skrevet 20. november 2003 Hvor mye vil det koste i skatt og avgifter når man tar med en kjole fra Danmark som koster 6500,-? Jeg kan ingenting om sånn, og tenkte kanskje jeg kunne få ei veninne til å kjøpe drømmekjolen min med når hun skal hjem til jul (hun bor i Danmark).
Gjest Tex Skrevet 20. november 2003 #2 Skrevet 20. november 2003 Hvis hun får dem i butikken til å gi henne en kvittering der det står at kjolen koster 5000 slipper du unna alt som har med toll å gjøre. Men da får ikke venninden din handlet seg noe som helst....
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2003 #3 Skrevet 20. november 2003 Tja... hvordan har du tenkt å gjøre det egentlig? Hvis venninnen din bare pakker sammen kjolen og slenger den bak i bilen uten å si et pip til noen, koster det deg null og nada. Hvis du skal fortolle og sånt, må du betale toll (varierer litt, sjekk www.toll.no) og norsk moms, dvs. 24% av hele beløpet i norske kroner (6500 danske er kanskje 7000 norske). Det er toll på sydde varer. Hadde du kjøpt bare stoffet, uten at det var sydd, hadde du sluppet toll. Det er også noen spesialregler om ting er produsert i EU og sånt. Syns du skal maile tolldirektoratet og spørre. Eller bare la venninnen din gå på grønt :o
camie Skrevet 20. november 2003 #4 Skrevet 20. november 2003 Hun kan jo si at hun har brukt den selv, så slipper du avgifter....
hallingbrud Skrevet 21. november 2003 Forfatter #5 Skrevet 21. november 2003 Hun er veldig religiøs, og ville aldri gått med på å bryte lover og regler... Tror derfor ikke jeg kan be henne om å gå på grønt eller si at hun har brukt den. Tror derfor at jeg da må betale toll og moms. Men hvor går grensen? 6000,- eller 5000,- ? Jeg kunne kanskje fått den for 6000,- hvis det er det som er grensen for å bringe noe tollfritt inn i landet.
Gjest Tex Skrevet 21. november 2003 #6 Skrevet 21. november 2003 Ring tollvesenet og hør. Problemet er at hvis grensen er seks tusen og du får den for seks tusen kan venninden din ikke handle seg så mye som en pakke tyggis selv... Vet ikke helt om jeg ville syns det var greit selvom vi hadde vært aldri så gode venninder......
hallingbrud Skrevet 21. november 2003 Forfatter #7 Skrevet 21. november 2003 Jeg tror ikke hun pleier å kjøpe med seg julegaver fra Danmark, for jeg tror hun pleier å vente med å handle det til hun kommer hjem. Men det er selvfølgelig det første jeg spør om...
Gjest Tex Skrevet 21. november 2003 #8 Skrevet 21. november 2003 -men det kunne jo hende hun vil ha med seg tax-free kvoten sin da.... Poenget mitt er at den seks tusen grensa gjelder for absolutt all handel, sllik at ikke så mye som en julesigar kommer utenom.....
hallingbrud Skrevet 21. november 2003 Forfatter #9 Skrevet 21. november 2003 Det skulle hun lest. Ikke røyker hun, ikke drikker hun (ingen i familien heller så vidt jeg vet), og det eneste jeg kan tenke meg at hun skal ta med seg hjem er sjokolade Dessuten skal hun sikkert hjem mange ganger før August. Men jeg skal følge rådet ditt, så jeg skal ikke avsløre hva jeg vil før jeg har fått greie på om hun skal kjøpe noe hjem eller ikke.
hallingbrud Skrevet 21. november 2003 Forfatter #10 Skrevet 21. november 2003 Det var ikke lett, dette her. På grunn av den norske kronekursen kommer jeg over 6000,- uansett. Da er det sikkert rimeligst å bestille den rett fra USA. Men hvilken internett-butikk kan jeg stole på? HJELP!
Gjest Tex Skrevet 21. november 2003 #11 Skrevet 21. november 2003 Går sikkert bra som oftest men jeg ville ikke tatt sjansen på å kjøpe kjole over nettet. Men jeg er en tenk-om-jente, da.....
viblie Skrevet 21. november 2003 #12 Skrevet 21. november 2003 Hallingbrud, hvilken kjole er det du har lyst på? Jeg bor også i Danmark, og det er jo utsalg i mange av brudebutikkene nå. Det kan jo hende at de har den igjen på utsalg. Vel og merke hvis det er årets modell. Jeg kommer til å få min kjole sydd, her i Danmark. Og min kommende manns klær, kommer vi også til å kjøpe her. Og tar det så med over til Norge, til bryllupet. Det er jo våre egene klær, og de skal jo med tilbake til Danmark igjen. Så derfor har vi ikke tenkt så mye over toll takstene. Vi er ca. 30 stk, som skal reiser her fra Danmark, til bryllupet. Så vi regner med å la de gjestene som kan/vil, ta med det vi ikke får plass/har lov til å ha med oss.
hallingbrud Skrevet 21. november 2003 Forfatter #13 Skrevet 21. november 2003 Jeg vil ha denne sincerity-kjolen: http://www.sinceritybridal.com/2003/2950.htm Er den ikke fin!! De skal visst fortsette å ha den også i 2004-kolleksjonen, så jeg tror ikke den er å finne på salg...
momo Skrevet 21. november 2003 #14 Skrevet 21. november 2003 Det var nydelig kjole. Vet ikke hvordan tollreglene er for noe man tar med seg selv. Prata med tollvesenet i dag siden jeg har bestilt kjole fra USA, fikk da beskjed om at jeg måtte betale 14,8% toll også 24% moms, det må du også betale på frakta. Jeg synes noen som er ganske rimelige og virker veldig seriøse er www.Netbride.com Hvis du har tenkt og bestille fra USA.
Alida Skrevet 21. november 2003 #15 Skrevet 21. november 2003 Hallingbrud : Dette er min drømmekjole også !!! Er den ikke å få kjøpt /leid i Norge ?? Og stemmer det at den er i 2004 kolleksjonen også ??? Har ikke begynt å "lete" etter den ennå, hadde håpet at jeg kunne vente til etter jul.... (skal gifte meg i september ..)
hallingbrud Skrevet 21. november 2003 Forfatter #16 Skrevet 21. november 2003 Den er å få kjøpt/leid i Norge. Men skal man kjøpe, så er det store forskjeller i pris. Det rimeligste jeg har funnet i Norge er 8900,- (fikk prisen fra Kristin's i dag). I Tromsø fikk jeg en pris på 10 000,- mens i Danmark fikk jeg beskjed om 6400,- Tenkte derfor jeg skulle spare litt penger på å kjøpe den fra utlandet. Det er ikke store forandringer som trengs å gjøres uansett.
Alida Skrevet 21. november 2003 #17 Skrevet 21. november 2003 Tusen takk Veldig greit å vite, har ikke visst noe om hvor kjolen er å få tak i før nå... det er virkelig drømmekjolen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå