Vains Skrevet 21. juli 2011 #1 Skrevet 21. juli 2011 Jeg vet ikke om dette er plasert feil, men jeg får da bare prøve. Jeg har store, røde arr over pulsåren på armen min, de er veldig stygge og jeg lurte på om det er smart å tattovere over dem? Jeg vil ikke ha dem der, og jeg er redd for at noen skal legge merke til dem. Og hva slags farger er best?
Niennas Skrevet 21. juli 2011 #2 Skrevet 21. juli 2011 Hvor gamle er arrene? De fleste arr blekner med tiden. Jeg tatoverte min underarm (med kun svart blekk), i håp om at arrene ville synes mindre, men jeg synes egentlig at det har fått motsatt effekt.
Lurifaksen Skrevet 21. juli 2011 #4 Skrevet 21. juli 2011 Med mindre sårene var veldig dype og brede (om det er kommet inn til fettlaget, dvs igjennom alle hudlagene) så blekner de mer og mer og blir nærmest usynlige med mindre man "leter" etter dem. Var sårene dype og store, vil de blekne - men vises som søkk eller klumper i huden. Og de vil alltid ha en litt annerledes farge enn den uskadede huden.
Gjest Tigress Skrevet 22. juli 2011 #5 Skrevet 22. juli 2011 Armbånd. Eit par veker gamle arr er jo ikkje pene, men å tatovere på noko? Nai, trur ikkje det blir så bra, nei. Du bør i alle fall la dei få gro eit års tid, så blir dei mindre synlege etter kvart.
Xaphan Skrevet 22. juli 2011 #6 Skrevet 22. juli 2011 Du kan tatovere over med hudfarge, det er en stadig mer vanlig måte å skjule arr på. Siden det er såpass ferskt burde du smøre med masse fuktighetskrem, da blir arrene penere/mindre.
Anjah Skrevet 22. juli 2011 #7 Skrevet 22. juli 2011 (endret) Jeg var nettopp igjennom dette med min lillesøster. Hun har jevnt og trutt skadet seg siden midten av tenårene. Hun er i dag 23. Siste gang hun skadet seg, var i november i fjor. Hele venstrearmen hennes er full av vertikale arr. Flere burde ha vært sydd. Nå vet jeg ikke hvor dype dine sår har vært, men for min søsters del er arrene av typen keloid. Det vil si at arrene er opphøyd, tykke og hvite. Vi besøkte tidligere i vår flere tattovører sammen for å få en samlet vurdering. Konklusjonen var fra alle at det lønnet seg ikke å tattovere over dette. I allefall ikke før flere av hevelsene var gått ned. Og det kunne ta flere år! Grunnen til at en tattovering ikke vil bli pen, er fordi f.eks at en rett strek alltid vil se skjev ut over et arr. Hun ble bedt å komme tilbake etter ett års tid for en ny vurdering. Men mest sannsynlig måtte hun vente enda lenger. Endret 22. juli 2011 av Anjah
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2011 #8 Skrevet 22. juli 2011 Jeg har keloid arr på armene mine og jeg har vært "skadefri" i 6 å. mine arr er der fremdeles og folk legger merke til dem, men de er mye finere enn det de en gang var. Jeg har prøvd å ta laser, men funker da det ikke er pigmenter i arrene. De hvite arrene og ikke de røde.
Gjest Fable Skrevet 22. juli 2011 #9 Skrevet 22. juli 2011 Enig med de andre at å tattovere over ikke er lurt. Kjenner ei som gjorde det, og de ble -mye- synligere.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2011 #10 Skrevet 22. juli 2011 Lillesøstra mi har veldig mange arr på begge armene. Noen tynne, og noen ganske brede og "gapende". Men jeg tror ikke noen av dem er veldig utstikkende. I hvert fall, hun har nylig tatovert seg over hele underarmen, en fargetatovering. Jeg synes det ble pent Arrene synes fremdeles om man titter etter dem, men blikkfanget er jo nå blitt først og fremst tatoveringen. Sist hun skadet seg er vel ca 1 år siden eller litt mer. Tatoveringen er relativt ny, så hvordan den blir etter noen år aner vi ikke. Den er også såpass detaljert at den må tas i flere omganger, og underveis har det blitt litt trøbbel med store skårper, flisete hud osv. Men det kan godt være fordi hun blir tatovert av en lærling som ikke har så mye erfaring med fargeblekk og arr ennå.
Leksie Skrevet 25. juli 2011 #11 Skrevet 25. juli 2011 Jeg vet ikke om dette er plasert feil, men jeg får da bare prøve. Jeg har store, røde arr over pulsåren på armen min, de er veldig stygge og jeg lurte på om det er smart å tattovere over dem? Jeg vil ikke ha dem der, og jeg er redd for at noen skal legge merke til dem. Og hva slags farger er best? Har to arr selv på armen, de ble mer synlig etter jeg tatoverte armen. Men det går vel sikkert an å tatovere over dem
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2011 #12 Skrevet 25. juli 2011 En annen grunn til at tattovører ikke tilrår å tatovere over enkelte arr er at blekket ikke vil sette seg i tykke arr. Tykk og røff hud vil støte fra seg blekket da det ikke kommer seg inn under det øverset hudlaget. Keloide arr vil være vanskelige å tatovere i og med at de forandrer seg (kan vokse over tid) og består av kollagen, stoffet som produseres når huden "healer" seg. Jeg kjenner selv en som har tatovert over gamle arr, og de synes ikke lenger. Dette var en stor og detaljert tatovering, og tatovøren hadde ingen problemer med å tatovere i og med at arrene var gamle og ikke keloide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå