Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har det seg slik at jeg står på venteliste for å komme inn på studiet jeg ønsker. Om jeg kommer inn etterhvert eller ikke, vet jeg ikke. Men la merke til idag, at snittet de opererer med på svaret på søknaden er lavere enn det jeg har regnet meg fram til selv. Kommer heller ikke gjennom på tlf til samordna opptak.

Kan noen hjelpe meg i å se om det er jeg som tar feil?

Snittkarakterer på samtlige av mine karakterer (inkludert noen realfag jeg tok etter vgs) er 5,31, dette har jeg regnet på flere ganger. Tok med både eksamens- og standpunktkaraktene.

Jeg er født i 88, dvs 8 alderspoeng ja?

Har 5 realfag, kj2, kj3, 2mz, 3mz, fy2, de gir 0,5 poeng per realfag ja? Dvs 2,5 realfagspoeng.

56,1 + 8 + 2,5 = 66,6 poeng.

Samordna har skrevet i svaret at jeg har et snitt på 53,1, 8 alderspoeng og 2 realfagspoeng, og gitt meg totalt 63,1 poeng. Ikke bare er snittet feil, men de må ha oversett et av realfagene. Merkelig nok ettersom alle disse fagene er krav for å komme inn på studiet, og det står at jeg kvalifiserer (dvs de har notert seg at jeg har alle disse 5 fagene jeg må ha), men ikke notert seg realfagene.

FRUSTRERT. WHAT TO DO.

Videoannonse
Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

Kan ikke reglene jeg, men i DN i dag så sto det om en som ikke hadde kommet inn på grunn av regnefeil og at de oppfordret folk til å regne over og si fra om det var feil. Link her.

AnonymBruker
Skrevet

What to do??

DU MÅ KLAGE FORTERE ENN FAEN, SELVFØLGELIG!!!

Både på mail og telefon.

AnonymBruker
Skrevet

Umulig å svare på om du har talt riktig uten å se vitnemålet/kompetansebevisene dine.

Når det gjelder å klage, må du selvfølgelig gjøre det, men de kommer ikke til å frata noen andre sin studieplass for å gi den til deg selv om de har regnet feil, bare så det er klart.

Skrevet (endret)

Er det ikke en maksgrense for hvor mange realfagspoeng du kan få? Aner ikke hva den er, men mener det finnes noe sånt? Du får også bare alderspoeng fra det året du fyller 20, så du har kanskje bare 6 nå?

Edit: Maksgrensa for realfagspoeng er 4, så det er ikke der problemet ligger. Men mulig det er alderspoenga, er litt usikker på om du har fått 6 eller 8 nå?

Endret av Porcelain
Skrevet

Umulig å svare på om du har talt riktig uten å se vitnemålet/kompetansebevisene dine.

Når det gjelder å klage, må du selvfølgelig gjøre det, men de kommer ikke til å frata noen andre sin studieplass for å gi den til deg selv om de har regnet feil, bare så det er klart.

Nei, men hun kan rykke opp på ventelisten vil jeg tro.

AnonymBruker
Skrevet

Er nok du som har regnet feil her.

Skrevet

Ser jo at det er et virrvarr av et innlegg, med masse forskjellige tall. Enkelt forklart:

16 seksere = 96

10 femmere = 50

sum 26 karakterer: 146

delt på totalt 26 karakterer = snitt på 5,61

ganger 10 = 56,1

alderspoeng = 8

realfagspoeng = 2,5

sum: 66,6

Er i utlandet, prøver å nå gjennom til samordna. Har skrevet mail.

Skjønner jo at de ikke kan frata noen plassen ved studiet, men dersom feilen helt og holdent ligger hos SO, vet noen om de da kan gjøre et unntak, og lage 101 studieplasser, framfor 100? Ta inn en ekstra?

Gjest strykebrett
Skrevet

Ser jo at det er et virrvarr av et innlegg, med masse forskjellige tall. Enkelt forklart:

16 seksere = 96

10 femmere = 50

sum 26 karakterer: 146

delt på totalt 26 karakterer = snitt på 5,61

ganger 10 = 56,1

alderspoeng = 8

realfagspoeng = 2,5

sum: 66,6

Er i utlandet, prøver å nå gjennom til samordna. Har skrevet mail.

Skjønner jo at de ikke kan frata noen plassen ved studiet, men dersom feilen helt og holdent ligger hos SO, vet noen om de da kan gjøre et unntak, og lage 101 studieplasser, framfor 100? Ta inn en ekstra?

han i artikkelen i DN hadde i alle fall fått plass med en gang etter de fant ut at de hadde regna feil, så det går jo an :)

Skrevet

Har fått 8 alderspoeng på svaret, så er ikke at jeg ikke har makset den kvoten. Maks antall realfagspoeng er fire, og jeg har 2,5 (de har kun skrevet opp 2)

BLaaah :( Frustrasjon.

Forstår ikke hvorfor det ikke ringte en bjelle med en gang jeg fikk svar den 16. Juli, men antok bare at slike feil ikke skulle skje, og tenkte rett og slett ikke over det snittet de skrev at jeg hadde, og at de kun ga meg 2 realfagspoeng.

Corona i hotellobbyen før jeg omkommer av stress.

Skrevet

Jeg aner ikke hvordan man quoter(Kg-noob), men til deg som sa at han som det var skrevet sak om i DN kom inn etter at feilen ble oppdaget: TAKK. Det er fremdeles håp!

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men hun kan rykke opp på ventelisten vil jeg tro.

Lite sannsynlig å komme inn på et studie med høyere poenggrense enn 63, men joda, hun bør jo selvsagt klage.

16 seksere = 96

10 femmere = 50

Har de mottatt all dokumentasjonen? Har du alt dette på ett enkelt vitnemål?

Skjer ikke. Det er uansett ikke Samordna opptak som står for studieplassene, det er skolene. Men du må jo selvfølgelig klage og stå på ditt. Gjør du ikke det har du i hvert fall ingen sjanse.

DN-artikkelen handlet forøvrig om lokalt opptak til mastergrad. Altså noe helt annet.

Skrevet

Hos meg var det omvendt. De har gitt meg ett poeng mer enn jeg egentlig skal ha. Ikke at det gjør noe (kom inn med veldig god margin uansett), men etter å ha lest denne tråden skjønner jeg at det er et gjennomgående problem.

Ta deg noen Corona i kveld, og så setter du i gang med klagestormen i morgen :5:

Skrevet

Du har regnet riktig.

Men; har du eVitnemål? Kan det være sånn at du har forbedret karakterer, fjernet eller lagt til, også har gamle skolen din ikke ordnet det riktig, sånn at SO har fått feil info? Og fysikk 2 gir jo ett helt realfagspoeng, ikke ett halvt ;)

AnonymBruker
Skrevet
Han vil derfor oppfordre studentene til å dobbeltsjekke at alt ved søknaden deres er korrekt, og også regne ut snittkarakteren selv.

- Men hvis det er noe feil, så er det bare å si ifra og da retter vi det opp igjen. Det er ikke mer dramatisk enn det, forklarer informasjonssjefen.

Hovedopptaket for universiteter og høgskoler var onsdag, men det er fortsatt ikke for sent å få tilbake studieretten om man skulle ha mistet den på grunn av saksbehandlerfeil.

- Man har tre ukers klagefrist fra hovedopptaket. Altså bør man si ifra så fort som mulig dersom noe er feil, men senest innen tre uker, sier Kalvsjøhagen.

Det er håp :)

Skrevet

Jeg fikk vgs til å lage ett vitnemål med de 3 nye karakterene, dvs kj2, kj3 og fy2. Har scanna det før jeg sendte det, og ser på det as we speak. Så har ikke sendt inn noe separat, kun ett dokument.

Er nok ikke sjangs for at jeg kommer inn på ventelista nei. Sistemann som kom inn hadde 65,1, ergo skulle jeg kommet inn med grei margin, men nå ligger jeg milevis bak håpefulle på lista. Tror dessuten det er et studie ikke så fryktelig mange takker nei til.

Lokalt opptak blir noe helt annet ja.

Nei, fyyysj. Noen som har et årsvikariat på en random jobb til en studieløs slask i Tromsø? For dette ser jo ikke lyst ut.

Skrevet

Motstridende info mtp om samordna tar på seg skylden, og på noen måte kan gi meg en ekstra plass her! Jeg liker de positive innleggene best, kjenner jeg ;)

Skrevet

Jeg mener, når SO har skylden for at du ikke får plass på studiet du har søkt på, så får de f*** meg ordne opp i det og! Jeg hadde gått til krig! :rope:

Det høres jo fryktelig rart ut om det ikke er mulig å rette opp i det når du står som ett "uskyldig offer". Nei, hadde det skjedd meg hadde jeg som sagt gått til krig :sjenert:

Skrevet

Hadde de sett på e-vitnemålet mitt originalt, så hadde jeg jo manglet fagene som kreves for å komme inn. Det var før jeg tok de siste realfagene. Kan være de har REGNET fra det, da? Nei, gudane veit, tror det er best å komme i snakk med saksbehandler.

Skal starte samtalen som good cop, men ha bad cop i bakhånd hvis jeg ikke kommer noen vei.

Skrevet

Da jeg oppdaget at opptakskontoret ved skolen ikke hadde mottatt følgeskjemaet mitt (det er de som behandler søknaden, ikke samordna opptak) ringte jeg dem med en gang for å spørre hva man da kunne gjøre. De sa jeg måtte skrive klage om ikke alle poengene var med, og gi dem nye eksemplarer av attestene mine. Om jeg fikk medhold i klagen skulle jeg selvfølgelig få plass.

Om de finner ut at du likevel skulle blitt tatt opp, så kommer de sannsynligvis til å opprette en ny plass på studiet, uten at de kaster ut noen som allerede har plass. Det er jo de (håper jeg) som har gjort en feil, ikke du.

Mange skoler tar dessuten inn flere søkere enn de egentlig har kapasitet til, fordi de regner med at en del faller fra etterhvert uansett. Så da har gjerne ikke en fra eller til noe å si :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...