Gå til innhold

Hvordan takle sta ettåring :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har linker til gode sider om spesielt hvordan en skal håndtere situasjoner der små barn så små som ettåringer på best mulig måte kan lære rett og galt, farlig og ikke farlig ?

Vi har liksom prøvd mange triks en hører om, som å distrahere barnet med noe annet, gjøre ansiktsuttrykk som viser at "dette er ikke bra", og si Nei (noe som jo er veldig debattert, om det er riktig å si nei til alt, som ofte kan skape gjøre at ungen ikke hører på nei når det virkelig er noe som er virkelig NEI)

Men vet ikke helt hva som er best for barnet?

Kom gjerne med egne erfaringer også :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å ordlegge deg annerledes fremfor å bare bruke nei. Kanskje ved å prøve å distrahere som du sier, eller dersom barnet befinner seg i en farlig situasjon kan du flytte barnet bort fra situasjonen og si noe som "kom så går vi å gjør det og det".. Selv tror jeg det er viktig å huske på at det er viktig for barna å gjøre seg erfaringer og oppleve ting på egenhånd (de lærer best av det de gjør og opplever selv), men som sagt, befinner barnet seg i en direkte farlig situasjon ville jeg nok ha tatt barnet bort.

Når barna er litt eldre pleier jeg å stille meg mye spørrende, gjerne ved å si "Hva tenker/tenkte du nå?" i stedet for å rope ut nei og "misbruke" ordet. Ved å stille seg spørrende får en dermed kommunikasjonen i gang med barnet, og det kan være enklere å takle situasjonen.

Ellers ville jeg ha søkt opp litt om Jesper Juul (forfatter og journalist) som har hatt mye fokus på barn og barneoppdragelse. Dersom du leser litt på nett kan du kanskje finne artikler, bøker eller lignende som kan være til nytte. Viss ikke kan en tur på biblioteket eller bokhandelen være greit, forklar situasjonen og hva du er på let etter, så vil nok de ansatte kunne hjelpe deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...