Gå til innhold

Blir man fullstendig egoist

Fremhevede innlegg

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg er egoist som brud i snarlig fremtid. Totalt egoist.

Men, jeg tror ikke gjestene mine lider noen nød. Så jeg vil svare "ja" man blir fullstendig egoist av å planlegge bryllup.

Men jeg er ingen bridezilla. Jeg har fargetema, men om gjestene matcher fargetemaet gir jeg beng i, bordpynt, invitasjoner, MIN kjole, min bukett etc følger fargetemaet mitt.

Jeg har tatt hensyn til folks smak, behag og behov ved middag og drikke. Jeg har sørget for at pausen mellom kirke og middag blir kort.

Jeg har tre gjesterom + en kjellerstue i huset. I tillegg til et hjemmekontor og en stue. Mao, plass til mye gjester. Ingen skal overnatte her natt til bryllupet. Jeg skal være alene med mine nerver, min panikk og kjolen min skal henge fritt og få folde ut rynker og skrukker. Uten at noen ser den av den grunn. Men jeg har åpnet huset natten etter bryllupet (vi skal bort). Enkelte i familien min (les min egen bror) er rasende fordi jeg ikke tilbyr husrom til ham, kjæresten og sønnen deres. Han tenker ikke mye over at jeg har tre søsken, alle i forhold. Og at min mann har noen halvsøsken og to sett foreldre - alle kunne selvsagt tenke seg å bo her hos oss den helgen.

Så jeg satte grensen på "ingen". Egoistisk? Ja. Men jeg skal være uthvilt den dagen, jeg skal være midtpunkt, jeg og min tilkommende punger ut nesten 90 000 for denne festen. Da har jeg lov å være sær.

Men å forlange spesielle klær eller farger, å gi beng i allergier, å la gjestene seile sin egen sjø i mange timer uten forfriskninger og et sted å være mellom vielse og middag/fest - å servere for lite mat/drikke er feil for meg. Å bruke mindre på middagen enn på min egen kjole og bryllupsnatten? Nei, det gjør jeg ikke. Mesteparten gjør jeg for at folk skal ha det koselig og trivelig, men jeg forbeholder meg retten å være egoist.

Jeg gir beng i hva svigermor gikk inn i kirken til. Jeg gir katten i hvilke tekster de leste i mine foreldres bryllup - når det gjelder mitt eget. De vil alle jeg skal gjøre som dem - det de liker best. Jeg setter pris på meningene, men jeg og samboer skal sammen ha det VI liker. Vår personlighet. Om jeg vil ha blå roser og mødrene til mine 6 brudepiker og brudesvenner protesterer fordi det ikke vil matche øynene til de søte små - da er jeg egoist og skjærer gjennom.

Fargetemaet er mitt (og sambos) valg, ligeså menyen, kaken, drikkevarer, om det skal være alkoholfritt, musikken, lokalet, hvem som sover hos oss under den helgen, og hva klær vi går i.

Så det å planlegge bryllup er vanvittig egoistisk - dersom man bruker definisjonen "selvsentrisk", men jeg forsøker å ikke være det på bekostning av mine gjester.

:)

Syns ikke du er så egoistisk jeg. og at blomstene ikke matcher øynene??? Hallo. Det høres jo mer urimelig å bli sur for det. Du er jo ikke ego fordi du vil ha blå blomster.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke du er så egoistisk jeg. og at blomstene ikke matcher øynene??? Hallo. Det høres jo mer urimelig å bli sur for det. Du er jo ikke ego fordi du vil ha blå blomster.

Nå vet jo ikke jeg hvem som betaler for klærne til brudepiker/ svenner, men antar at deres klær ikke blir så dyre. Ofte er det vel snakk om leie av klær også.

Skal jeg derimot kjøpe meg en selskapskjole, så vil jeg kjøpe en jeg kan bruke igjen å en som passer til meg. Rosa, gult og lyseblått f.eks er ikke farger jeg kan bruke. Selvsagt vil jeg ikke bruke penger på kjole i en av de fargene til meg da.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Nå vet jo ikke jeg hvem som betaler for klærne til brudepiker/ svenner, men antar at deres klær ikke blir så dyre. Ofte er det vel snakk om leie av klær også.

Skal jeg derimot kjøpe meg en selskapskjole, så vil jeg kjøpe en jeg kan bruke igjen å en som passer til meg. Rosa, gult og lyseblått f.eks er ikke farger jeg kan bruke. Selvsagt vil jeg ikke bruke penger på kjole i en av de fargene til meg da.

Nå var det jo ikke snakk om kjoler men om bukettene skulle passe til de små brudepikenes øyne. ungene som skal være brudepiker kunne vel ikke brydd seg mindre. Og man skulle da tro at blå matchet noens øyenfarge hvis ikke hadde man vel måttet gå for brunt da om det skulle være likt brune øyne..

Kan ikke se for meg at andre farger matcher øynene noe bedre enn blått skulle. Blått passer til det meste.

AnonymBruker
Skrevet

Nå var det jo ikke snakk om kjoler men om bukettene skulle passe til de små brudepikenes øyne. ungene som skal være brudepiker kunne vel ikke brydd seg mindre. Og man skulle da tro at blå matchet noens øyenfarge hvis ikke hadde man vel måttet gå for brunt da om det skulle være likt brune øyne..

Kan ikke se for meg at andre farger matcher øynene noe bedre enn blått skulle. Blått passer til det meste.

Missforsto litt jeg da.

Vil tro at de fleste farger kan brukes i bukettene.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, desverre jeg har ikke misforstått. Vi har fått beskjed om fargen vi skal ha på klærne.

Det var da snakk om at de skulle ha en temafarge å at gjestene skulle kle seg i den.

Å her om dagen når jeg spurte om de hadde noe ønskeliste, fikk jeg til svar at de bare ville ha penger, å at det holdt at vi ga de 7-8000 kr...

Særlig det rett oppi jul...

Pappan er forøvrig ening med meg i at vi ikke er intr i å gi penger. Trenger de det så kan de begynne å jobbe :kjefte:

Gjest Michelle82
Skrevet

Å her om dagen når jeg spurte om de hadde noe ønskeliste, fikk jeg til svar at de bare ville ha penger, å at det holdt at vi ga de 7-8000 kr...

Særlig det rett oppi jul...

Pappan er forøvrig ening med meg i at vi ikke er intr i å gi penger. Trenger de det så kan de begynne å jobbe :kjefte:

Leksjon jeg har lært meg i livet: Er noen frekke med deg, kan du bare være frekk tilbake.

Gi de en vase til 500 kr. Gjerne en stygg en også. Sånn som var poulært på 90-tallet. De derre svane vasene.

Svane.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Leksjon jeg har lært meg i livet: Er noen frekke med deg, kan du bare være frekk tilbake.

Gi de en vase til 500 kr. Gjerne en stygg en også. Sånn som var poulært på 90-tallet. De derre svane vasene.

Svane.

Hahaha... det var en grusom svane... :skratte:

Er nok mange grusomme ting man kan gi ja. Kan jo bare gå inn på den tråden der det diskuteres de rareste bryllupsgaver. Finner nok masse artig der å :fnise:

Gjest Michelle82
Skrevet

Hahaha... det var en grusom svane... :skratte:

Er nok mange grusomme ting man kan gi ja. Kan jo bare gå inn på den tråden der det diskuteres de rareste bryllupsgaver. Finner nok masse artig der å :fnise:

Pass deg nå. Bestemor hadde to stykk slike svaner stående til ustilling i vinduskarmen. Og ingen messer med Michelle's bestemor.

AnonymBruker
Skrevet

Pass deg nå. Bestemor hadde to stykk slike svaner stående til ustilling i vinduskarmen. Og ingen messer med Michelle's bestemor.

:skratte:

Godt ikke jeg skal gifte meg da :skratte:

Skrevet

Å ta hensyn til matallergier kan man gjøre hvis man skal lage mat til 5-6 stykker, men ikke i bryllup.

Da håper jeg aldri og bli bedt i ditt bryllup.

Hyggelig det, og gi blanke beng i om gjester ender opp syke pga maten fordi det var så mye og tenke på ellers...

Ellers kan jeg nevne at da min svoger og svigerinne giftet seg i fjor (begge to for andre gang) nektet de sine barn (de har en datter hver, begge jentene er 7 år) og komme i kirka for de var redd det tok fokuset vekk fra bruden.

:daane:

Skrevet

Skikk og bruk burde også hatt med et avsnitt om når det som gjest er helt legitimt å takke høflig nei til en invitasjon.

Når det settes krav til klær innenfor et fargetema er det ikke legitimt, men påkrevd.

Før var bryllup noe slekta arrangerte for brudeparet, der slekt og venner kom sammen for å feire sammen. Etter at brudeparet overtok som vertskap, har det blitt mer og mer show, der gjestene er mer publikum eller statister enn gjester. Når invitasjon eller annen informasjon indikerer at ens rolle som gjest blir en annen enn å være gjest, eller peker mot at en som gjest ikke vil bli godt ivaretatt, bør en nesten ha plikt til å takke nei til innbydelsen.

Det har blitt altfor mange prinsesser her i landet, og altfor få erter...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hyggelig det, og gi blanke beng i om gjester ender opp syke pga maten fordi det var så mye og tenke på ellers...

Ellers kan jeg nevne at da min svoger og svigerinne giftet seg i fjor (begge to for andre gang) nektet de sine barn (de har en datter hver, begge jentene er 7 år) og komme i kirka for de var redd det tok fokuset vekk fra bruden.

:sjokkert:

AnonymBruker
Skrevet

Skikk og bruk burde også hatt med et avsnitt om når det som gjest er helt legitimt å takke høflig nei til en invitasjon.

Når det settes krav til klær innenfor et fargetema er det ikke legitimt, men påkrevd.

Før var bryllup noe slekta arrangerte for brudeparet, der slekt og venner kom sammen for å feire sammen. Etter at brudeparet overtok som vertskap, har det blitt mer og mer show, der gjestene er mer publikum eller statister enn gjester. Når invitasjon eller annen informasjon indikerer at ens rolle som gjest blir en annen enn å være gjest, eller peker mot at en som gjest ikke vil bli godt ivaretatt, bør en nesten ha plikt til å takke nei til innbydelsen.

Det har blitt altfor mange prinsesser her i landet, og altfor få erter...

Da kan vi jo spørre de som skal gifte seg. Hva slags rolle har gjestene for deg i ditt bryllup?

Er de invitert for å bidra til å gjøre dagen til en hyggelig og minnerik dag eller er de invitert sånn at flere kan beundre brudeparet samtidig som det blir flere gaver?

Skrevet

Tror, og håper, at de fleste ikke blir fullstendig egoistiske hvertfall. Men man må jo få lov å være LITT egoist :)

Vi har satt den datoen vi vil ha(holdt på å bli i vinterferien, men lokalet var desverre ikke ledig da), vi har satt opp den menyen vi vil ha, vi bestemmer hvem som skal ha hvilken rolle under selskapet, vi bestemmer hvem som skal bli bedt, vi bestemmer alt av tidspunkter på dagen osv.

Men samtidig tar vi jo hensyn til gjestene. Vi sørger for at det er noe mat i lokalet for de som ikke vil reise hjem før selskapet, vi tar hensyn til alle allergier(men vi skal ha laks til forrett selv om farmor ikke tåler det), vi spør i stedet for å kommandere, folk kan ha på seg hva som helst så lenge det er pent osv.

Heldigvis har jeg ikke opplevd noen bridezillas og håper ikke at vi får noen gjestzillas heller :)

Skrevet

Vi har fargetema i våres bryllup, den går igjen i min bukett, bordpynten, slipset til brudgommen osv....og til forloverne og venninnen min som skal synge, disse syns det var helt okei når jeg tok opp med dem om de hadde noe de selv syntes kunne passe temaet :jepp: MEN å legge krav på at gjestene skal kle seg i fargene som er temaet i bryllupet synes jeg er kjempe teit. Det får være grenser for hva slags krav man stiller til gjestene, for de fleste er det jo dyrt å dra i bryllup, så da må det vel være valgfritt om man vil kjøpe seg ny kjole/dress eller ikke.... Vet at alle våre inviterte gjester har vett og folkeskikk nok til å kle seg pent til bryllupet :jepp:

Skrevet

Da kan vi jo spørre de som skal gifte seg. Hva slags rolle har gjestene for deg i ditt bryllup?

Er de invitert for å bidra til å gjøre dagen til en hyggelig og minnerik dag eller er de invitert sånn at flere kan beundre brudeparet samtidig som det blir flere gaver?

De er invitert for å delta i feiringen av vår kjærlighet, så da blir det for vår del slik at jeg håper de får en hyggelig og minnerik dag sammen med mennesker vi er glade i.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest BettyBoop28
Skrevet

HEEHEEI! Seriøst? Skulle ikke deres egne barn få oppleve foreldrenes bryllup fordi de ikke skulle stjele oppmerksomheten? Nå kjente jeg jeg ble provosert her :kjefte:

• Liker 1
Skrevet

Om eg hadde fått invitasjon til eit bryllaup med krav til farge på kle, hadde eg høfleg takka nei, og grunngitt det med at eg ikkje har interesse av å kjøpe kjole i den fargen.

Hadde det vore nær slekt der eg ikkje "kunne" takka nei, hadde eg takka ja, men sagt frå at eg ikkje aktar å føye meg til deira krav om farge på kle, dersom eg skulle kome. Eg vil gå i det eg føler meg vel i, ikkje det dei syns passar på bilda...

Som forelder syns eg faktisk du bør snakke med brudeparet om dette. Det er nok mange gjestar som ikkje heilt veit korleis dei skal gi eit ok svar... Ein ting er å seie at det hadde vore hygglig om gjestane stilte med den fargen, men å kreve det er for meg heilt uhørt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...