Filliputt Skrevet 21. juli 2011 #21 Skrevet 21. juli 2011 Det å kreve at gjestene skal ha en bestemt farge på hele antrekket er jo å gå litt langt - men kan man ikke som gjest velge å stille med et slips, et sjal eller lignende i den aktuelle fargen? Når det gjelder problemet med å først skulle gi en bryllupsgave, og deretter en julegave bare noen dager senere, skjønner jeg at det blir dyrt i en allerede "trang" økonomisk tid på året. Men samtidig - du vet allerede nå, i juli, at disse gavene må kjøpes inn - kan du ikke enten handle noe av det nå, eller sette av de nødvendige pengene?
Gjest Tirkes Skrevet 21. juli 2011 #22 Skrevet 21. juli 2011 Man kan jo, men jeg har aldri blitt bedt om å dukke opp med en spesiell farge. Jeg har blitt bedt om å dukke opp med en knapphullspynt, i et britisk bryllup der sånt er tradisjon, men det er stort sett eneste kravet jeg har hatt til bekledning. Jeg har tilogmed gått i bryllup i "den lille sorte", med bleklilla veske, sko og smykker. Fikk heller ingen reaksjoner på det - har faktisk aldri vært i et bryllup der det ikke er noen kledd i sort - dog ikke som eneste farge. 1
Alvina Skrevet 21. juli 2011 #23 Skrevet 21. juli 2011 Fargetema som skal bestemme gjesters antrekk er usmakelig. Det er min mening.
Elensire Skrevet 21. juli 2011 #24 Skrevet 21. juli 2011 For min del er syns jeg det er ganske motsatt. Jeg har noen gjester som jeg synes forlanger alt for mye av meg Vi har gjester som har invitert med seg barn uten at de var invitert, jeg har slekt som på død og liv skal prakke på meg brudepiker (har sagt nei 4 ganger, og får slengt alt mulig som skal gi meg dårlig samvittighet tilbake), jeg har slekt som forlanger at deres søte små skal få mat før vi serverer middag, og at de skal få egen mat vi forsøker det vi kan å tilrettelegge for allergier, for reise, hjelp med å booke det som er nødvendig. har også sørget for arrangementer for de som kommer før bryllupet, og etter bryllupet. føler egentlig at jeg sliter meg ut på å skulle tilrettelegge for alle andre, og jeg begynner rett og slett å få ekstra nerver pga det. Føler ikke at noe jeg forsøker på ovenfor enkelte er nok kanskje det går ann å bruke uttrykket guestzillas og? ang å gifte seg rett før jul og forlange at gjestene skal bruke spesifikke farger, syns jeg er rett og slett tåpelig og utrimelig! det er Bridezilla det!
Gjest Tirkes Skrevet 21. juli 2011 #25 Skrevet 21. juli 2011 Elensire, kan jeg få putte broren min i den katergorien? Jeg har en eldre bror som er super, min yngre bror derimot.. Sukk. Han holdt en fem dagers krangel med med på facebook fordi jeg skulle ha fransk vin til middagen og ikke den argentinske som er hans favoritt. Endte med demonstrativt venneliste-fjerning før mamma rista ham i øret. Gutten er 25 år og far til en gutt på halvannet år. Hurra? Sånne gjester og episoder har jeg hatt endel av, ingen så eksteme, og heldigvis har ingen prakket på meg innslag til selve bryllupet jeg ikke har ønsket. Men det er nesten så man får lyst til å rømme utenlands og kansellere hele festen i blant! 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #26 Skrevet 21. juli 2011 Jeg er egoist som brud i snarlig fremtid. Totalt egoist. Men, jeg tror ikke gjestene mine lider noen nød. Så jeg vil svare "ja" man blir fullstendig egoist av å planlegge bryllup. Men jeg er ingen bridezilla. Jeg har fargetema, men om gjestene matcher fargetemaet gir jeg beng i, bordpynt, invitasjoner, MIN kjole, min bukett etc følger fargetemaet mitt. Jeg har tatt hensyn til folks smak, behag og behov ved middag og drikke. Jeg har sørget for at pausen mellom kirke og middag blir kort. Jeg har tre gjesterom + en kjellerstue i huset. I tillegg til et hjemmekontor og en stue. Mao, plass til mye gjester. Ingen skal overnatte her natt til bryllupet. Jeg skal være alene med mine nerver, min panikk og kjolen min skal henge fritt og få folde ut rynker og skrukker. Uten at noen ser den av den grunn. Men jeg har åpnet huset natten etter bryllupet (vi skal bort). Enkelte i familien min (les min egen bror) er rasende fordi jeg ikke tilbyr husrom til ham, kjæresten og sønnen deres. Han tenker ikke mye over at jeg har tre søsken, alle i forhold. Og at min mann har noen halvsøsken og to sett foreldre - alle kunne selvsagt tenke seg å bo her hos oss den helgen. Så jeg satte grensen på "ingen". Egoistisk? Ja. Men jeg skal være uthvilt den dagen, jeg skal være midtpunkt, jeg og min tilkommende punger ut nesten 90 000 for denne festen. Da har jeg lov å være sær. Men å forlange spesielle klær eller farger, å gi beng i allergier, å la gjestene seile sin egen sjø i mange timer uten forfriskninger og et sted å være mellom vielse og middag/fest - å servere for lite mat/drikke er feil for meg. Å bruke mindre på middagen enn på min egen kjole og bryllupsnatten? Nei, det gjør jeg ikke. Mesteparten gjør jeg for at folk skal ha det koselig og trivelig, men jeg forbeholder meg retten å være egoist. Jeg gir beng i hva svigermor gikk inn i kirken til. Jeg gir katten i hvilke tekster de leste i mine foreldres bryllup - når det gjelder mitt eget. De vil alle jeg skal gjøre som dem - det de liker best. Jeg setter pris på meningene, men jeg og samboer skal sammen ha det VI liker. Vår personlighet. Om jeg vil ha blå roser og mødrene til mine 6 brudepiker og brudesvenner protesterer fordi det ikke vil matche øynene til de søte små - da er jeg egoist og skjærer gjennom. Fargetemaet er mitt (og sambos) valg, ligeså menyen, kaken, drikkevarer, om det skal være alkoholfritt, musikken, lokalet, hvem som sover hos oss under den helgen, og hva klær vi går i. Så det å planlegge bryllup er vanvittig egoistisk - dersom man bruker definisjonen "selvsentrisk", men jeg forsøker å ikke være det på bekostning av mine gjester. Så du benger en del du altså
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #27 Skrevet 21. juli 2011 For min del er syns jeg det er ganske motsatt. Jeg har noen gjester som jeg synes forlanger alt for mye av meg Vi har gjester som har invitert med seg barn uten at de var invitert, jeg har slekt som på død og liv skal prakke på meg brudepiker (har sagt nei 4 ganger, og får slengt alt mulig som skal gi meg dårlig samvittighet tilbake), jeg har slekt som forlanger at deres søte små skal få mat før vi serverer middag, og at de skal få egen mat vi forsøker det vi kan å tilrettelegge for allergier, for reise, hjelp med å booke det som er nødvendig. har også sørget for arrangementer for de som kommer før bryllupet, og etter bryllupet. føler egentlig at jeg sliter meg ut på å skulle tilrettelegge for alle andre, og jeg begynner rett og slett å få ekstra nerver pga det. Føler ikke at noe jeg forsøker på ovenfor enkelte er nok kanskje det går ann å bruke uttrykket guestzillas og? ang å gifte seg rett før jul og forlange at gjestene skal bruke spesifikke farger, syns jeg er rett og slett tåpelig og utrimelig! det er Bridezilla det! Uff, det høres ikke bra ut. Som gjest så skal man ikke oppføre seg sånn. Man tar ikke med unger som ikke er bedt, å man forlanger ikke ekstra oppvartning for de.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #28 Skrevet 21. juli 2011 Elensire, kan jeg få putte broren min i den katergorien? Jeg har en eldre bror som er super, min yngre bror derimot.. Sukk. Han holdt en fem dagers krangel med med på facebook fordi jeg skulle ha fransk vin til middagen og ikke den argentinske som er hans favoritt. Endte med demonstrativt venneliste-fjerning før mamma rista ham i øret. Gutten er 25 år og far til en gutt på halvannet år. Hurra? Sånne gjester og episoder har jeg hatt endel av, ingen så eksteme, og heldigvis har ingen prakket på meg innslag til selve bryllupet jeg ikke har ønsket. Men det er nesten så man får lyst til å rømme utenlands og kansellere hele festen i blant! For en rotten bror du har da!!! Herregud. Høres ut som om han mangler en del sosiale antenner. Jeg har også en super storebror på 29 år, i tillegg til at lillebroren min på 24 er like super. Så glad for det
Gjest Tirkes Skrevet 21. juli 2011 #29 Skrevet 21. juli 2011 Så du benger en del du altså Stygg forumsuvane å sensurere der jeg i dagtligtalen sier "faen". :gjeiper: 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #30 Skrevet 21. juli 2011 Jeg tror ts må ha misforstått når hun/han har hørt og lest snakk om fargetema. De fleste har jo fargetema på pynt osv. Men det gjelder jo ikke for fargen på antrekkene til gjestene.
Anglofil Skrevet 21. juli 2011 #31 Skrevet 21. juli 2011 Oh yes, det er noen gjester som oppfører seg rart ja. Som gjestene som avlyste tre uker før bryllupet, fordi de ikke hadde klart å finne barnevakt (og det var noe de visste da svarsfristen gikk ut 1.juni). Eller hva med han som syntes det var passende å gi en lang lekse om hvor forferdelig det er å ha en borgerlig vielse. Ikke i kirken? Herregud, hvordan kan dette gå?! Men alt i alt, gjestene våre har vært veldig hyggelige og snille, men noen ganger kan man rett og slett bare holde seg for god for slike "episoder". Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #32 Skrevet 21. juli 2011 Jeg tror ts må ha misforstått når hun/han har hørt og lest snakk om fargetema. De fleste har jo fargetema på pynt osv. Men det gjelder jo ikke for fargen på antrekkene til gjestene. Nei, desverre jeg har ikke misforstått. Vi har fått beskjed om fargen vi skal ha på klærne. Det var da snakk om at de skulle ha en temafarge å at gjestene skulle kle seg i den.
Gjest Tirkes Skrevet 21. juli 2011 #33 Skrevet 21. juli 2011 (Off-topic, men kan noen vær så snill og starte en "guestzillas"-tråd mens jeg går og pakker til turen min i morgen? Pleeeeaaase) 1
Gjest MorAase Skrevet 21. juli 2011 #34 Skrevet 21. juli 2011 Ved å velge seg ett lite intimt bryllup sikrer en seg at: a) Alle gjester blir like sure. (Det er alltid noen som er sure fordi bryluppet ikke er på gjestenes premisser). b) Foreldre, tanter, onkler og besteforeldre ikke får drukket seg sørpefulle og klagd på at baren ikke var fri. c) Skandalen i at noen dukker opp i helt like kjoler, eller nesten lik kjole som bruden, eller at det mangler én ting i én dokurv. d) At det tiskes og hviskes om DEN stygge vasen som noen skandaløst hadde kjøpt og gitt i gave. e) To familier som missliker og misstror hverandre tvinges til å møtes. aldri forstått det store ved store bryllup. Lenge leve dem som klarer å la et bryllup være en intim sak dem i mellom der de symboliserer for hverandre at de vil gjøre alt i sin makt for å ha et fint liv i sammen så lenge de begge er i live.
Elensire Skrevet 21. juli 2011 #35 Skrevet 21. juli 2011 Elensire, kan jeg få putte broren min i den katergorien? Jeg har en eldre bror som er super, min yngre bror derimot.. Sukk. Han holdt en fem dagers krangel med med på facebook fordi jeg skulle ha fransk vin til middagen og ikke den argentinske som er hans favoritt. Endte med demonstrativt venneliste-fjerning før mamma rista ham i øret. Gutten er 25 år og far til en gutt på halvannet år. Hurra? Sånne gjester og episoder har jeg hatt endel av, ingen så eksteme, og heldigvis har ingen prakket på meg innslag til selve bryllupet jeg ikke har ønsket. Men det er nesten så man får lyst til å rømme utenlands og kansellere hele festen i blant! Ja, det kan du så absolutt! makan til bror du har da tirkes... går da ikke ann for en voksen fyr å oppføre seg sånn. og så over noe så tåpelig som hvilken vin dere velger *grøss* er nettopp det jeg har følt i noen desperate øyeblikk..bare skippe festen og gifte oss uten å si noe. heldigvis har jeg en veldig støttende familie som tilbyr seg å stille opp og sett gjestene på plass. For som de sier, det er jo tross alt vårt bryllup. jeg må bare manne meg opp til å si kraftig nei, selv om jeg vet det blir bråk av det men heller nå enn på selve dagen...
Gjest Vampen Skrevet 21. juli 2011 #36 Skrevet 21. juli 2011 Hoho, som æresmedlem i Forente Gjestzillas Inc kan jeg ikke annet enn å nok en gang konkludere med at bryllup er no ordentlig herk! 1
altflyter Skrevet 21. juli 2011 #37 Skrevet 21. juli 2011 Jeg poster her da jeg tror flere leser her enn i Bryllupsforumet. Ihvertfall flere av de det er aktuellt for å svare på dette spørsmålet. Dette har jo med familie og relasjoner å gjøre også. - Jeg leser at de som skal gifte seg mener at de ikke trenger å ta hensyn til gjestene når det gjelder valg av mat. - Noen velger å ha et tema eller en farge som går igjen. Det betyr at mange av gjestene må kjøpe seg nye klær, kanskje i en farge de absolutt ikke liker eller kler. - Noen velger en bryllupsdato som stort sett ikke passer for andre enn dem selv siden den datoen er viktig for dem. Kan ta som eksempel 5 - 10 dager før jul. På meg så virker det som om mange av de som skal gifte seg er fullstendig egoister. De tenker kun på seg selv. Ja, det er deres dag, men er det så vanskelig å ta hensyn til de dere forventer at stiller opp i selskapet deres, sikkert med dyre gaver dere har satt opp på ønskelisten? Hva mener du? Jeg har heldigvis aldri vært borti noe slikt. De bryllupene jeg har vært i, har vært veldig hensysfulle med egen mat til barna, og egen mat til eventuelle alergikere. Noe annet er direkte dårlig gjort. Klart du må ta hensyn til dem du inviterer, om de er et problem for deg, kan du bare la være å invitere dem.... Å tvinge folk til å iføre seg en bestemt farge er også helt ute å kjøre... Jeg ville spurt dem om de egentlig har tenkt over hvor mye ekstra energi og penger dette koster. Du kan jo si at om de krever en kleskode som koster penger, vil det syntes på gaven:P
altflyter Skrevet 21. juli 2011 #38 Skrevet 21. juli 2011 Hvor mye er det forresten vanlig at foreldre gir i bryllupsgave? Skjønner jo at det varierer, men sånn generellt? Her har en av brudeparet skilte foreldre. Det er umulig å si... Alt fra 2000kr til en spesiell gjenstand. Noen får til og med leilighet i bryllupsgave. Jeg ville bare sett på hva som føltes naturlig/overkommelig å gi
altflyter Skrevet 21. juli 2011 #39 Skrevet 21. juli 2011 For min del er syns jeg det er ganske motsatt. Jeg har noen gjester som jeg synes forlanger alt for mye av meg Vi har gjester som har invitert med seg barn uten at de var invitert, jeg har slekt som på død og liv skal prakke på meg brudepiker (har sagt nei 4 ganger, og får slengt alt mulig som skal gi meg dårlig samvittighet tilbake), jeg har slekt som forlanger at deres søte små skal få mat før vi serverer middag, og at de skal få egen mat gifte seg rett før jul og forlange at gjestene skal bruke spesifikke farger, syns jeg er rett og slett tåpelig og utrimelig! det er Bridezilla det! Fy søren! Eier ikke folk folkeskikk? Man tar ikke med seg ungene når de ikke er invitert. Herregud. Jeg slutter aldri å bli overrasket over hvor idiotisk dumme enkelte mennesker kan være. Du må jo bare slå neven i bordet! Ditt bryllup, dine regler, så får de heller bli sure. Utrolig hva folk kan få seg til å gjøre. Blir forbanna på dine vegne, jeg.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #40 Skrevet 21. juli 2011 Konklusjonen her må vel være at det finnes både hensynsløse og egoistiske brudepar OG gjester 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå