Gå til innhold

Blir man fullstendig egoist

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg poster her da jeg tror flere leser her enn i Bryllupsforumet. Ihvertfall flere av de det er aktuellt for å svare på dette spørsmålet.

Dette har jo med familie og relasjoner å gjøre også.

- Jeg leser at de som skal gifte seg mener at de ikke trenger å ta hensyn til gjestene når det gjelder valg av mat.

- Noen velger å ha et tema eller en farge som går igjen. Det betyr at mange av gjestene må kjøpe seg nye klær, kanskje i en farge de absolutt ikke liker eller kler.

- Noen velger en bryllupsdato som stort sett ikke passer for andre enn dem selv siden den datoen er viktig for dem. Kan ta som eksempel 5 - 10 dager før jul.

På meg så virker det som om mange av de som skal gifte seg er fullstendig egoister. De tenker kun på seg selv.

Ja, det er deres dag, men er det så vanskelig å ta hensyn til de dere forventer at stiller opp i selskapet deres, sikkert med dyre gaver dere har satt opp på ønskelisten?

Hva mener du?

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, det er jo bruden og brudgommens dag, så selvfølgelig skal de ivareta sine egne ønsker!

Men sånne "ekstreme" ting som å kreve at alle gjester stiller opp i en bestemt farge eller at bryllupet er lagt til siste helgen før jul og i en annen verdensdel er jo bare å gi ris til egen bak. Jeg hadde ikke giddet å anstrenge meg så mye for et bryllup som ikke var mitt en gang.

• Liker 3
Gjest Heloise
Skrevet

Jeg har ikke akkruat gått igang med planene for å si det slik, men jeg hadde nok spurt folk om det var noe de var allergiske mot. Dessuten hadde vi nok forsøkt å finne en "brukbar" dato.

Men problemet for oss er at vi kommer til å ha det i ett av to land, dermed vil det bli vanskelig for en av familiene å komme seg dit. Det er liksom vårt ene problem. Farger og slikt, det bryr ihvertfall jeg meg lite om. Folk får komme i hva de vil så lenge de er "pent" kledd og ikke kommer i pysjen! :fnise:

Gjest Fable
Skrevet

Syns de skal arrangere det som de vil, men til gjengjeld kan de ikke forvente at alle gjestene dukker opp i klærne brudeparet ønsker eller at gjestene ikke dukker opp i det hele tatt fordi det rett og slett ikke passer.

Risikoen man tar når man gjør det slik.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns de skal arrangere det som de vil, men til gjengjeld kan de ikke forvente at alle gjestene dukker opp i klærne brudeparet ønsker eller at gjestene ikke dukker opp i det hele tatt fordi det rett og slett ikke passer.

Risikoen man tar når man gjør det slik.

Er enig der, men stort sett har både brud og brudgom foreldre også, å for de er det ikke så enkelt å si at vi kommer ikke da bryllupet faller midt oppi den dyreste tiden på året.

Gaver er det heller ikke så lett å unngå da...

Ts

Skrevet

Å ta hensyn til matallergier kan man gjøre hvis man skal lage mat til 5-6 stykker, men ikke i bryllup. Man kan dog prøve å unngå typiske utbredte allergener.

Folk skal komme i de klærne de selv vil, og på ingen måte tvinges til å kjøpe noe særegent.

Datoen kan de bestemme selv. Det er da ikke så fryktelig mange datoer som ikke passer folk. Så lenge man vet det i god tid på forhånd.

AnonymBruker
Skrevet

- Jeg leser at de som skal gifte seg mener at de ikke trenger å ta hensyn til gjestene når det gjelder valg av mat.

Har du virkelig sett noen som nekter å vise hensyn til mennesker med f.eks cøliaki og laktoseintoleranse?

Gjest Adriane
Skrevet

Jeg poster her da jeg tror flere leser her enn i Bryllupsforumet. Ihvertfall flere av de det er aktuellt for å svare på dette spørsmålet.

- Noen velger å ha et tema eller en farge som går igjen. Det betyr at mange av gjestene må kjøpe seg nye klær, kanskje i en farge de absolutt ikke liker eller kler.

- Noen velger en bryllupsdato som stort sett ikke passer for andre enn dem selv siden den datoen er viktig for dem. Kan ta som eksempel 5 - 10 dager før jul.

På meg så virker det som om mange av de som skal gifte seg er fullstendig egoister. De tenker kun på seg selv.

Ja, det er deres dag, men er det så vanskelig å ta hensyn til de dere forventer at stiller opp i selskapet deres, sikkert med dyre gaver dere har satt opp på ønskelisten?

Hva mener du?

Ja, man blir nok ganske egoistisk og ganske opphengt i mange rare detaljer, hehe :-) Det du nevner over her, håper jeg er ekstreme tilfeller. I vårt tilfelle, ønsker vi å unngå alt det maset, så derfor "eloper" vi og gifter oss med bare forlovere og barna tilstede. Det er også egoistisk vil mange si. Men sånn er det nå. (Vi forventer da selvsagt heller ikke gaver fra en sjel - det er jo noe av poenget).

Skrevet

Vel, et bryllup er vel strengt tatt egoistisk i seg selv, i den forstand at man feirer seg selv og sin kjære, dvs ens kjærlighet og ja, alt som hører med.

MEN, jeg tenker at det er helt greit å være litt egoistisk, for noen skjer det forhåpentligvis bare én gang i livet. Derfor er vår meny av en slik art at vi kun har valgt det vi liker, ikke tatt hensyn til hva andre måtte mene.

Så betyr ikke det at man ikke kan ha to tanker i hodet samtidig, og vi har fått voldsomt mye skryt av gjestene for menyen i bryllupet, og de fleste gleder seg veldig, noe som selvsagt er viktig. Jeg tenker at man både kan være ego og tenke på andre. Man trenger ikke å se helt svart-hvitt på det. ;)

Jeg er derimot enig i at man ikke kan forvente at alle skal kommer om man har krav til at man skal stille i de og de fargene, men jeg har ærlig talt nesten aldri hørt om noen som har lagt opp til et slikt bryllup. Vi har riktignok et fargetema, men det er mest for dekorens skyld, fordi jeg liker at det finnes en rød tråd, det betyr dog ikke at vi har krav til hva gjestene går i. Så lenge gjestene ikke stiller jeans og t-skjorte er i grunn det meste lov hos oss. :)

Hvordan man velger å gjøre sitt bryllup er opp til brudeparet, så lenge de betaler. Man kan derimot ikke forvente at gjestene kan komme om man legger bryllupet til den 20.desember.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du?

Hvis fargekoden er rosa vil det da si at mennene må stille med rosa smoking? Eller holder det med rosa strømper og slips?

Ang dato er det vel valgt utfra at det er billigere og da vet vel vertskapet at det ikke passer for alle.

Ved valg av mat bør man ta hensyn til allergikere og vegetarinere, barn og eldre med spesielle behov, og kanskje også mødre som ammer hvis det er nødvendig. (men barn og ungdom blir litt likestilt med eldre oldremødre siden jeg ikke tror noen vil tilby pølser til hovedrett)

Er enig i at mange blir for hektet når det gjelder bryllup, og får brudzilla tendenser, kanskje kg har litt av skylda?

Skrevet

Oj, vi hadde babyrosa som fargetema i vårt bryllup, jeg tenkte ikke på tanken en gang om at folk kunne/skulle ta hensyn til det når det gjaldt sine egne klær. :fnise:

Men ja, det er nok en vanskelig balanse å få til, det å gjøre det til deres fest, men likevel ta hensyn til alle.

Vi valgte en veldig vanlig dato for å gifte oss, og vi gjorde det klin inntil fellesferien, så folk flest ikke trengte å ta seg så mye fri, og de fikk vite om det et halvt år før, sånn at fikk tid til å sette av tiden.

Alle matønsker ble innfridd (Though jeg må inrømme at jeg ble litt snurt når folk ikke ville ha forretten vår "fordi de ikke likte det så godt", men jeg forstår de jo også).

AnonymBruker
Skrevet

Oj, vi hadde babyrosa som fargetema i vårt bryllup, jeg tenkte ikke på tanken en gang om at folk kunne/skulle ta hensyn til det når det gjaldt sine egne klær. :fnise:

Men ja, det er nok en vanskelig balanse å få til, det å gjøre det til deres fest, men likevel ta hensyn til alle.

Vi valgte en veldig vanlig dato for å gifte oss, og vi gjorde det klin inntil fellesferien, så folk flest ikke trengte å ta seg så mye fri, og de fikk vite om det et halvt år før, sånn at fikk tid til å sette av tiden.

Alle matønsker ble innfridd (Though jeg må inrømme at jeg ble litt snurt når folk ikke ville ha forretten vår "fordi de ikke likte det så godt", men jeg forstår de jo også).

Et fargetema er jo greit når det gjeldder lys, servietter, blomster, pynt og brudeparet, men når brudeparet mener at også gjestene skal kle seg i de fargene blir for drøyt synes jeg. Stebarnet mitt skal gifte seg bare få dager før jul å da har vi fått beskjed om hvilke farger vi skal ha på klærne.

At de har bryllupet tett oppi jula er også horribelt å viser hvor egoistiske de er. Der forventer de at gjestene skal ha klær i en viss farge, også må vi selvsagt kjøpe gave. De forventer selvsagt en fin julegave i tillegg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis fargekoden er rosa vil det da si at mennene må stille med rosa smoking? Eller holder det med rosa strømper og slips?

Ang dato er det vel valgt utfra at det er billigere og da vet vel vertskapet at det ikke passer for alle.

Ved valg av mat bør man ta hensyn til allergikere og vegetarinere, barn og eldre med spesielle behov, og kanskje også mødre som ammer hvis det er nødvendig. (men barn og ungdom blir litt likestilt med eldre oldremødre siden jeg ikke tror noen vil tilby pølser til hovedrett)

Er enig i at mange blir for hektet når det gjelder bryllup, og får brudzilla tendenser, kanskje kg har litt av skylda?

Ang dato så er denne valgt utifra når brudepare traff hverandre, å har ingenting å si for prisen på lokalet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye er det forresten vanlig at foreldre gir i bryllupsgave?

Skjønner jo at det varierer, men sånn generellt?

Her har en av brudeparet skilte foreldre.

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg er egoist som brud i snarlig fremtid. Totalt egoist.

Men, jeg tror ikke gjestene mine lider noen nød. Så jeg vil svare "ja" man blir fullstendig egoist av å planlegge bryllup.

Men jeg er ingen bridezilla. Jeg har fargetema, men om gjestene matcher fargetemaet gir jeg beng i, bordpynt, invitasjoner, MIN kjole, min bukett etc følger fargetemaet mitt.

Jeg har tatt hensyn til folks smak, behag og behov ved middag og drikke. Jeg har sørget for at pausen mellom kirke og middag blir kort.

Jeg har tre gjesterom + en kjellerstue i huset. I tillegg til et hjemmekontor og en stue. Mao, plass til mye gjester. Ingen skal overnatte her natt til bryllupet. Jeg skal være alene med mine nerver, min panikk og kjolen min skal henge fritt og få folde ut rynker og skrukker. Uten at noen ser den av den grunn. Men jeg har åpnet huset natten etter bryllupet (vi skal bort). Enkelte i familien min (les min egen bror) er rasende fordi jeg ikke tilbyr husrom til ham, kjæresten og sønnen deres. Han tenker ikke mye over at jeg har tre søsken, alle i forhold. Og at min mann har noen halvsøsken og to sett foreldre - alle kunne selvsagt tenke seg å bo her hos oss den helgen.

Så jeg satte grensen på "ingen". Egoistisk? Ja. Men jeg skal være uthvilt den dagen, jeg skal være midtpunkt, jeg og min tilkommende punger ut nesten 90 000 for denne festen. Da har jeg lov å være sær.

Men å forlange spesielle klær eller farger, å gi beng i allergier, å la gjestene seile sin egen sjø i mange timer uten forfriskninger og et sted å være mellom vielse og middag/fest - å servere for lite mat/drikke er feil for meg. Å bruke mindre på middagen enn på min egen kjole og bryllupsnatten? Nei, det gjør jeg ikke. Mesteparten gjør jeg for at folk skal ha det koselig og trivelig, men jeg forbeholder meg retten å være egoist.

Jeg gir beng i hva svigermor gikk inn i kirken til. Jeg gir katten i hvilke tekster de leste i mine foreldres bryllup - når det gjelder mitt eget. De vil alle jeg skal gjøre som dem - det de liker best. Jeg setter pris på meningene, men jeg og samboer skal sammen ha det VI liker. Vår personlighet. Om jeg vil ha blå roser og mødrene til mine 6 brudepiker og brudesvenner protesterer fordi det ikke vil matche øynene til de søte små - da er jeg egoist og skjærer gjennom.

Fargetemaet er mitt (og sambos) valg, ligeså menyen, kaken, drikkevarer, om det skal være alkoholfritt, musikken, lokalet, hvem som sover hos oss under den helgen, og hva klær vi går i.

Så det å planlegge bryllup er vanvittig egoistisk - dersom man bruker definisjonen "selvsentrisk", men jeg forsøker å ikke være det på bekostning av mine gjester.

:)

• Liker 9
Skrevet

Hmmm, ja, det finnes mange bridezillas der ute, men syns også at mange er tidlig ute til å rope bridezilla.

Når det gjelder mat syns jeg faktisk det er gjestenes ansvar å gi beskjed om de har en eller annen form for allergi, men da må også brudeparet ta hensyn til det.

Tema og/eller farge har vel de fleste, meg selv inkludert, men jeg forventer da ikke at noen skal ta hensyn til det når de kler seg. De fleste gjestene kommer ikke til å vite noe om fargetemaet før de ser lokalet utenom at fargene kommer til å gå igjen på invitasjonene.

Dato er det ikke alle som kan velge selv, det kommer veldig an på kirken og lokalet. Spesielt hvis man bor på et lite sted kan det være vanskelig å finne en dato som er ledig i både lokale og kirke, i tillegg er det en fordel at det passer for brudeparet selv da, siden det tross alt er dem som skal gifte seg.

Jeg ser ikke på meg selv som bridezilla (håper ingen andre gjør det heller) og syns ikke man skal stille mange krav til gjestene, men syns også brudeparet skal få lov til å gjøre dagen mest mulig perfekt i deres øyne uten at man skal rope bridezilla...

AnonymBruker
Skrevet

Så det å planlegge bryllup er vanvittig egoistisk - dersom man bruker definisjonen "selvsentrisk", men jeg forsøker å ikke være det på bekostning av mine gjester.

:)

Man kan være egoistisk så lenge det ikke er på bekostning av gjestene, så jeg syns ikke du tar for "hardt" i.

Hmmm, ja, det finnes mange bridezillas der ute, men syns også at mange er tidlig ute til å rope bridezilla.

Når det gjelder mat syns jeg faktisk det er gjestenes ansvar å gi beskjed om de har en eller annen form for allergi, men da må også brudeparet ta hensyn til det.

Tema og/eller farge har vel de fleste, meg selv inkludert, men jeg forventer da ikke at noen skal ta hensyn til det når de kler seg. De fleste gjestene kommer ikke til å vite noe om fargetemaet før de ser lokalet utenom at fargene kommer til å gå igjen på invitasjonene.

Dato er det ikke alle som kan velge selv, det kommer veldig an på kirken og lokalet. Spesielt hvis man bor på et lite sted kan det være vanskelig å finne en dato som er ledig i både lokale og kirke, i tillegg er det en fordel at det passer for brudeparet selv da, siden det tross alt er dem som skal gifte seg.

Jeg ser ikke på meg selv som bridezilla (håper ingen andre gjør det heller) og syns ikke man skal stille mange krav til gjestene, men syns også brudeparet skal få lov til å gjøre dagen mest mulig perfekt i deres øyne uten at man skal rope bridezilla...

Men når man velger en dato som ligger rundt en for de fleste en kostbar høytid så synes jeg det er egoistisk. En dato som er spesiell for brudeparet, men en fra før hektisk og dyr tid for gjestene.

Gjest Tirkes
Skrevet

Man kan være egoistisk så lenge det ikke er på bekostning av gjestene, så jeg syns ikke du tar for "hardt" i.

Men når man velger en dato som ligger rundt en for de fleste en kostbar høytid så synes jeg det er egoistisk. En dato som er spesiell for brudeparet, men en fra før hektisk og dyr tid for gjestene.

Man kan velge å si nei takk. Hadde jeg giftet meg eks nyttårsaften, så hadde jeg forventet stort frafall, fordi enkelte er "lovd" bort i familietradisjoner, noen har egne planer, og det finnes vel knapt en helg i året hvor folk generelt har såpass lite med penger og bakrus etter shopping.

Så når folk velger dyre reisemål eller sære datoer (det å reise rundt i Norge på vinteren er utfordring nok i seg selv) bærer jo med seg at man som brudepar må forvente frafall.... Men synes ikke det å velge datoen i seg selv er egoistisk. Kanskje bare litt naivt.

• Liker 3
Skrevet

Synes ikke dato er viktig, og mener ikke dere er bridzillys, og har alltid trodd at fargetema går ut på kort, bordpynt osv og at det ikke har noe med gjestenes klær å gjøre, men jeg klarte ikke å la være å stille dumme spørsmål pga at ts formulerte seg ...kanskje litt feil.

Ja klart man skal være ego, det er jo brudeparet som skal stå i sentrum på den ene dagen og som har alle utgiftene.

Synes bryllup kan være romatiske og det bør det være. :)

AnonymBruker
Skrevet

Man kan velge å si nei takk. Hadde jeg giftet meg eks nyttårsaften, så hadde jeg forventet stort frafall, fordi enkelte er "lovd" bort i familietradisjoner, noen har egne planer, og det finnes vel knapt en helg i året hvor folk generelt har såpass lite med penger og bakrus etter shopping.

Så når folk velger dyre reisemål eller sære datoer (det å reise rundt i Norge på vinteren er utfordring nok i seg selv) bærer jo med seg at man som brudepar må forvente frafall.... Men synes ikke det å velge datoen i seg selv er egoistisk. Kanskje bare litt naivt.

Stort sett kan man velge å takke nei til invitasjonen, men som foreldre kan man ikke det desverre.

Synes ikke dato er viktig, og mener ikke dere er bridzillys, og har alltid trodd at fargetema går ut på kort, bordpynt osv og at det ikke har noe med gjestenes klær å gjøre, men jeg klarte ikke å la være å stille dumme spørsmål pga at ts formulerte seg ...kanskje litt feil.

Ja klart man skal være ego, det er jo brudeparet som skal stå i sentrum på den ene dagen og som har alle utgiftene.

Synes bryllup kan være romatiske og det bør det være. :)

Det er noen få datoer i løpet av året som stort sett ikke er gunstig for folk flest. Å velge disse synes jeg er egoistisk. Ellers så har ikke datoer noe å si. Man får beskjed om bryllup i god tid sånn at man ev kan ordne med fri fra jobb, å innkjøp av både gaver og klær vil ikke medføre de store innhugga i økonmien.

De fleste har jo et fargetema, men når brudeparet gir beskjed om at gjestene skal kle seg i de fargene blir det for drøyt for min del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...