Gå til innhold

Flytter inn hos en som eier hus


Coffee1234

Anbefalte innlegg

Hvis en får seg en kjæreste, som allerede har kjøpt eller bygd hus, og etterhvert flytter inn hit. Hvordan gjør en det da, hvis en ikke vil stå på bar bakke hvis det evt blir slutt i forholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er vel å få en takst på huset, og så kan du kjøpe deg inn med det du har muligheten til. Evetuelt 50 % eller mindre. Vil ikke den andre personen at du skal kjøpe deg inn, får dere heller diskutere om dere skal finne noe annet sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hvordan kjøper man seg inn? Tar opp lån og betaler ned til, hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler pengene til den som allerede eier huset, men banket får sikring i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en får seg en kjæreste, som allerede har kjøpt eller bygd hus, og etterhvert flytter inn hit. Hvordan gjør en det da, hvis en ikke vil stå på bar bakke hvis det evt blir slutt i forholdet?

Vel alle kan velge selv, men i mitt tilfelle vil jeg aldri la en mann kjøpe seg inn hos meg, da får han heller kjøpe seg noe og leie ut og på den måten skape seg verdier.

Hvis det blir aktuelt, men har eid flere ganger og aldri latt noen kjøpe seg inn. Men hvis han har mye gjeld og høye lån og dere har tenkt å få barn sammen, er kanskje saken en annen.

Men har aldri krevd at noen betaler ned på lånet mitt, men fellesutgifter og strøm er utgifter som er rettferdig å dele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ofte her på KG at folk mener at man skal enten kjøpe seg inn, eller betale ingen husleie siden man ikke skal "betale ned på andres lån".

Dette forundrer meg noe. Jeg hadde aldri i verden latt noen kjøpe seg inn før jeg hadde vært temmelig trygg på at forholdet ikke kommer til å ryke. Iallefall 1år som samboer er min mening.

Det flere glemmer er at det uansett koster å bo, og det vil bli ekstra slitasje i et hus med 2 personer, enn med 1. Og en skulle kjøpt seg inn til meg, til halve verdien av huset pr idag. Har råd til å sitte på dagens lån, men hvis det da feks hadde blitt slutt om 2år, og huset hadde hatt en verdistignig på 200000 fra idag, så hadde jeg i realiteten måtte tatt opp større lån enn jeg har idag for å kjøpe tilbake min del, evt selge huset. Uaktuelt sier jeg bare!

Ts, spørsmål... ville du ha kjøpt deg noe nå om du ikke hadde blitt samboer?

Hvis nei, så er det jo det samme egentlig om du kjøper deg inn nå eller ikke.

Jeg hadde ville sett an om forholdet holder med samboerskap, betalt en rimielig men anstendig leiepris+strøm selvsagt, og spart litt selv.

Så om han har 10000 totalt i lånekostnader, feks 3500 i leie, og heller spart et par tusen i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke aktuelt for meg nå uansett, jeg tenkte bare hvis en slik situasjon skulle oppstå.

Hvis jeg hadde flyttet inn hos en som allerede eide hus, ville jeg selvfølgelig ha spart på å bo sammen med han der og da, men hvis det evt skulle bli slutt så ville jeg stå på bar bakke, mens han hadde kommet langt på å betale ned lånet allerede. Det er jo ikke økonomisk fornuftig å ikke skaffe seg verdier. Jo yngre man er før man betaler ned på huslån, jo bedre.

Men å kjøpe seg noe ved siden av, og leie ut, har jeg ikke tenkt på før. Kanskje ikke så dumt, så får den eventuelle samboeren huset for seg selv, siden det tross alt er hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jytte

Støtter Alvina og Anonym Bruker. Jeg hadde ikke latt noen kjøpe seg inn i huset mitt. Har et fint hus som jeg har lite gjeld på og hadde ikke vært interessert i å kanskje måtte selge huset for å kjøpe ut en samboer ved et eventuelt brudd.

Det finnes mange andre muligheter slik jeg ser. Enten å kjøpe seg en leilighet som utleieobjekt, eller spare så mye penger som mulig, investere i en hytte, el.

På den måten blir ikke den som flytter inn sittende tomhendt igjen om det skulle bli et brudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...