Gå til innhold

Får ikke plass til skap med skyvedører

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har kjøpt en liten leilighet og trodde så optimistisk at jeg fikk plass til en skyvedørsgarderobe på 1,45 i bredden, men det gikk ikke. Bredden inne i kottet/boden er bare 1,46 og det var umulig å montere med bare en cm klaring.

Nå vurderer jeg dør og heller ha trådhyller der.

Døråpningen er på 70 cm og jeg ser på nett at Maxbo har dører som er 70 cm, men må man ikke ta høyde for dørstokker og lister eller er det inkl. i målet på døren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner spørsmålet ditt, skyvesørsgarderobe bestilles etter den bredden man har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men bredden på veggen er 146 og bredden på skyvedørsgarderoben er 145. Med andre ord får man ikke montert det, siden det skal skrus også fra sidene (da utelot vi bakplatene), men det gikk ikke. Døråpningen er 70 cm i bredde og derfor tenkte jeg å kjøpe dør og heller ha kurvhyller og lage det til en lukket garderobe.

Men selges dører med karm eller må man at mål for karmen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lister opp mange mål, men jeg sliter litt med å tolke hvordan garderoben/skapet ser ut. (gjerne last opp en enkel tegning).

Vanlige innedører er alltid karmmål, en 70 cm dør vill dermed passe inn i et hull på 70 cm.

En dør som markedsføres som 70x200 cm vil selve dørbladet være 62,6 x 194. Utvendige karmmål vil derimot være 70x200. Om du måler en av dørene hjemme vil du se at dørbladet har "gale" mål.

Det er ellers mulig å legge inn en liten karm på en cm slik at dørene passer. Hvilken skyvedørsprodusent er det? Mange av produsentene lager garderoben etter mål oppgitt fra kunden (og da bør listen fjernes, slik at dørene kommer helt inntil veggen). De fleste rene skyvedørsgarderobene (dvs. der man kun får skyvedørsfrontene med skinner) monteres kun i topp og bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elfa lager skyvedører til garderbe ned i små størrelser. Minste jeg har bestilt har vært til nisje på 70 cm.

Ta med mål på bredde og høyde til et byggevarehus så hjelper de deg der.

Se katalogen på www.elfa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...