AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #1 Skrevet 21. juli 2011 Hei hei! Bare slenger inn spørsmålene med en gang jeg! 1. Jeg finner ikke noe utdanning som er psykisk helsefagarbeider, kun helsefagarbeider, men spesialiserer man seg på psykologi senere da? 2. Er dette kun forberedelse til fagprøven? Jeg skjønner ikke helt hva dette er, kan noen forklare litt bedere? 3. Jeg har studert musikk, dans og drama på vgs (bare de to første årene), kan jeg bare ta vg2 helsefagarbeider og to år praksis da? får man fagbrev av dette? Kommer nok med flere spørsmål etterhvert, men jeg blir så forvirret av alt det forskjellige som står på nettet...
cellar Skrevet 21. juli 2011 #2 Skrevet 21. juli 2011 1. Det er ingen tittel som heter psykisk helsefagarbeider, men psykisk helsearbeid er noe. Det er vel en videreutdanning av helse - og sosialarbeidere innenfor psykisk arbeid. 2. Etter 2 år på vgs går du ut som lærling i en bedrift i 2 år. Bestått opplæring hos denne bedriften fører til fagbrev/bestått fagprøve. 3. Det er mulig jeg tar feil, men du må nok ta vg1 helse og sosial før vg2 helsefagarbeider. Dette for å få et godt nok teoretisk grunnlag. Da tar du selvsagt kun de yrkesretta fagene hvis du har tatt matte, norsk, historie etc før. 2 år praksis/lærling etter 2 år skole, og består du denne praksisen går du opp til fagprøve. Håper du ble litt klokere
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #3 Skrevet 21. juli 2011 1. Det er ingen tittel som heter psykisk helsefagarbeider, men psykisk helsearbeid er noe. Det er vel en videreutdanning av helse - og sosialarbeidere innenfor psykisk arbeid. 2. Etter 2 år på vgs går du ut som lærling i en bedrift i 2 år. Bestått opplæring hos denne bedriften fører til fagbrev/bestått fagprøve. 3. Det er mulig jeg tar feil, men du må nok ta vg1 helse og sosial før vg2 helsefagarbeider. Dette for å få et godt nok teoretisk grunnlag. Da tar du selvsagt kun de yrkesretta fagene hvis du har tatt matte, norsk, historie etc før. 2 år praksis/lærling etter 2 år skole, og består du denne praksisen går du opp til fagprøve. Håper du ble litt klokere Åja,kan man studere det vad vgs da? Eller eventuelt videreutdanne seg som det om man tar helsefagarbeider på vgs? Takk for svarene, jeg ble litt klokere
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2011 #4 Skrevet 22. juli 2011 Om du ønsker å jobbe innen psykiatri så vil jeg heller anbefalle deg å bli sykepleier og videreutdanne deg til psykiatrisk sykepleier. Eller bli vernepleier, de kan også jobbe innen psykiatrien. 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2011 #5 Skrevet 27. juli 2011 Om du ønsker å jobbe innen psykiatri så vil jeg heller anbefalle deg å bli sykepleier og videreutdanne deg til psykiatrisk sykepleier. Eller bli vernepleier, de kan også jobbe innen psykiatrien. Men jeg vil ikke bli psykiatrisk sykepleier....
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2011 #6 Skrevet 27. juli 2011 Men jeg vil ikke bli psykiatrisk sykepleier.... Neivel, men det er ingen etterutdanning i psykiatri for helsefagarbeidere, så det kan bli vanskelig å få en sånn type jobb.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2011 #7 Skrevet 27. juli 2011 Neivel, men det er ingen etterutdanning i psykiatri for helsefagarbeidere, så det kan bli vanskelig å få en sånn type jobb. Det står jo på nettet at om man kan ta praksis på psykiatrisk sykehus og videreutdanning som psykiatrisk helsearbeider... her
cellar Skrevet 27. juli 2011 #8 Skrevet 27. juli 2011 Det står jo på nettet at om man kan ta praksis på psykiatrisk sykehus og videreutdanning som psykiatrisk helsearbeider... her Merk deg at det står psykisk helsearbeid, ikke helsefagarbeider. Så denne skolen er for "alle" helsepersonell, uten at de får en ny tittel av den grunn. Mål for videreutdanning i psykisk helsearbeid er å styrke kompetansen hos helse- og sosialpersonell med videregående opplæring innen forebygging, behandling og rehabilitering av mennesker med psykiske problem og lidelser.
Gjest Badabing Skrevet 30. juli 2011 #9 Skrevet 30. juli 2011 Neivel, men det er ingen etterutdanning i psykiatri for helsefagarbeidere, så det kan bli vanskelig å få en sånn type jobb. Jo det gjør det, jeg har en venn som har kommet inn på dette på Fagskolen, en skole for de som vil bygge fagutdannelser på videregående nivå. http://www.fagskolen.oslo.no/tilbud/tilbud3.shtml Jeg ser at det kalles psykiatrisk hjelpepleier noen steder, men nå heter det jo helsefagarbeider.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå