Gå til innhold

Privat videregående skole - hvem kal betale?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

barnet vårt har søkt seg inn på privat videregående skole og vi må derfor betale skolepenger. Er det noen som vet om det er noen regel om at disse skolepengene skal betales av den som har hovedomsorgen - og mottar alle stønader og barnebidrag osv., eller om dette havner helt utenfor systemet og derfor skal/kan/bør betales 50/50?

Skolepengene blir definitivt betalt, spørsmålet er bare om det er noen regel om hvem som "egentlig" skal dekke dette, eller om dette er noe utenfor vanlige regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kommer opplagt utenfor normale regler. Men så lenge dere er enig om at dette er ok er det jo greit.

Vi valgte å dele 50/50 - alt som var av utgifter i forhold til videregående skole (og ekstraordinære utgifter ifm. idrett)- da dette var noe vi begge støttet og ønsket at barna være skulle få muligheten til å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen foreldre har plikt til å betale privat vgs for barnet så lenge vi har en offentlig skole i dette landet. Foreldre som er gift har heller ingen plikt til å betale disse utgiftene, så hvorfor tror du da skilte foreldre har det? Dette er 100% opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener den som har hovedomsorgen er den som er juridisk pliktet til å betale dette, så sant han/hun mottar bidrag, da dette ikke er en "nødvendig" utgift, men alle og enhver med litt moral vil dele 50-50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har gått på privatskole siden første klasse. Og her er det jeg som betaler skolen. Da skolevalget er ditt valg (med fars godkjennelse), må ikke far betale noe. På lik linje som med barnehageutgifter er det nok forsørger som betaler privat skole.

Derimot har du rett på å få redusert avgiften på skolen og da også betale etter evne. Dette er fordi det ikke skal oppfordres til klasseskiller i Norge (med hensyn til utdannelse). Og det er også noe som heter fritt skolevalg.

På skolen til barnet mitt betaler enslige forsørgere som regel minstesats (på 450 kroner i måneden), mens de som har råd til det betaler opp imot 1500 kroner i måneden. For å få rett på redusert skolebidrag (som det kalles), må du dokumentere at du er enslig forsørger og også evt hvor mye du tjener og hva slags utgifter du har. Par som vil ha redusert bidrag må også dokumentere inntekt og utgifter.

Kontakt skolen, så får du sikkert et søknadskjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et valg dere begge støtter ville jeg ha sagt at begge burde betale. Derimot, hvis en part ikke ønsker dette så bør den som støtter dette valget betale, ihvertfall så lenge man har offentlig skole. Eventuelt, hvis den ene parten har mindre penger, så tenker jeg at man bør få betale etter evne.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk på privat VGS det året jeg var russ. Skolepengene betalte jeg via lånekassen.

Siden dette er en "stor" tenåring som har valgt å gå på denne skolen er det min mening at begge foreldrene burde bidra eller at barnet bruker lånekassen. Hadde det vert privat barneskole er saken noe anderledes og utgiftene bør fordeles ut ifra hvem som har bestemt at barnet skal gå der. (ellers trodde jeg staten dekket private barneskoler...)

Endret av Sulosi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke man har rett på noen fradrag fordi man er enslig forsørger når det gjelder privat vdg. Muligens har man rett på det f.eks. på Steiner vdg, men kan aldri tenkte meg det på skoler som Bjørknes og Sonans der man betaler for ett og ett fag og tar privatisteksameni hvert fag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei.

Dette faller utenfor alle mulige ordninger om ekstra barnebidrag eller lignende ekstra betaling, også fra deg som bostedsforelder. Er barnet under 18 år trenger det en forelder sirr samtykke. Mulig dens om har samtykket blir stående ansvarlig for betalingen om ungdommem selv ikke betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takker for alle svar. Vil bare påpeke at det ikke er snakk om en som skal ta opp fag, men som ønsket å gå International Baccalaureate og begynner på første året på vgs til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...