Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I morra kl 11 skal jeg ha time med en Personlig Trener på Elixia.

Jeg er ny der og hadde min første treningstime denne uka.

Hva gjør man på en slik time?

Må man trene og så står PTen og veileder?

Lager PTen treningsprogram?

To slike timer inngår i innmeldinga mi, men jeg er egentlig ikke helt sikker på hva man skal med det.

Men det er sikkert kjekke greier....

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg hadde PT-elixia:

Trenern spurte om det var noen spesielle teknikker jeg ville lære, eller speisielle steder jeg ville bygge muskler, hva jeg øsnket med trening o.l, jeg sa "jeg vil gjerne gå ned i vekt, hva bør jeg gjøre?" og da ga jeg henne frie tøyler til å tilrettelegge treningen. (jeg hadde kjøpt en pakke med 10 klipp ved siden av også)

Man trener det du ber om :) Så står hun/han og veileder/hjelper deg underveis, sier ifra hvis du har feil teknikk og sånne ting. Veldig motiverende! Hjelper deg med å pushe deg selv litt ekstra enn du ville klar på egen hånd.

Hvis du ber om treningsprogram så får du det. Jeg fikk ikke det, fordi jeg hadde kjøpt 10 klipp, og brukte heller de før hun lagde program, men jeg har flere venninner som har fått det av de første 2 PT-timene på ELIXIA.

Jeg fikk også tilbud om å bytte den ene timen med kostholdsveiledning. Da skrev jeg ned alt jeg spiste+hva jeg trente i en uke før timen også gikk vi gjennom det sammen for å forbedre det!

Spør hvis du lurer på noe mer! Masse lykke til!

Skrevet

OK.

Takk!

Det var sånn omtrent det jeg så for meg. :)

Skrevet

Du står vel litt fritt til å bestemme dette selv vil jeg tro.

Jeg tror ikke de bruker de beste PT'ene til disse timene og sier du ikke noe selv vil jeg tro de viser deg standard øvelser.

Slik hadde jeg villet gjort det.

- Tenkt på om jeg vil ha program med et bestemt formål - bli slankere , sykle birken , gå på ski osv. slik at du kan få litt øvelser spesielt rettet mot målet ditt.

- Kan jo være greit å ha litt tid mellom disse 2 timene slik at du kan prøve å praktisere øvelser du blir vist den 1. timen slik at du kan bli korrigert i den 2.

- Det er jo også greit å spørre om hvaslags timer man bør gå på i tillegg - kanskje kostholdstips også.

Skrevet

Kan overhodet ikke tenke meg de har noen form for gradering på hvor dyktig en PT er. De 2 gratise PT øktene er for å vise deg at du faktisk vil klare mere enn hva du gjør på egen hånd, samt vise og korrigere teknikker (nei jeg jobber ikke på Elixia). Å gi noen en dårlig PT time er å skyte seg selv i foten.

Men faktisk, visst jeg som PT bare blir stående ved siden av kunden og ikke sier et ord..så vil faktisk de aller fleste presse et par ekstra repetisjoner ut av kroppen, nettopp pga av at jeg som PT står ved siden av ;p

Skrevet

Jeg har et par mål med treninga mi, og gjenomtenkt hva jeg ønsker og oppnå, og hvilke områder jeg vil forbedre.

Jeg har trent på et annet senter i 4 mnd og skal nå begynne på Elixia istedet så helt grønn er jeg ikke (bare litt).

Morgendagen skal bli interessant.

:)

Skrevet

Kan overhodet ikke tenke meg de har noen form for gradering på hvor dyktig en PT er.

På den ELIXIAEN jeg trener på har de ulik pris på PT-ene. Det avhenger av hvor lang utdanning/hvor mange kurs de har tatt osv..

Skrevet

Jeg har bare sett PTer i aksjon, aldri benyttet meg av dem selv.

Men jeg lurer på, blir PTene presentert på noe vis, slik at du kan velge mellom dem selv, eller blir de tildelt kunden? Hva er det som gjør en PT mer aktuell (på papiret) enn en annen?

Skrevet

Jeg har bare sett PTer i aksjon, aldri benyttet meg av dem selv.

Men jeg lurer på, blir PTene presentert på noe vis, slik at du kan velge mellom dem selv, eller blir de tildelt kunden? Hva er det som gjør en PT mer aktuell (på papiret) enn en annen?

Jeg har hatt disse 2 PT timene på Elixia selv og da var det ikke snakk om å velge. Jeg ble ikke veldig imponert (hadde 2 forskjellige) - og de lignet mest på de veilederne som vel også kan sette opp standard stytkeprogrammer.

Jeg tror vel dette er en salgsgimmick av Elixia - men forsåvidt et bra tilbud.

Det var ingen av de PT'ene som er presentert på hjemmesidene. For skal man kjøpe en ordinær PT kan man jo få CV først.

Skrevet

På den ELIXIAEN jeg trener på har de ulik pris på PT-ene. Det avhenger av hvor lang utdanning/hvor mange kurs de har tatt osv..

Misforstå meg rett:p En med mye kurs/erfaring vil ofte ta mere betalt enn andre..på lik linje med de fleste jobber hvor lønnen avhenger av utdanningen. Men gratistimene er for å selge seg som PT. Og da kan jeg ikke tenke meg at Elixia tenker at "vi bruker xxx på gratistimene fordi han er dårligst, ergo så kommer vi oss unna med å betale mindre i lønn:)

Skrevet

Alle sentre vil jo tjene penger på å selge PT, så de vil jo ikke gi noen en "mindre god" PT når de får gratistime.

I mine øyne bør en gratis PT-time være så tett opptil en vanlig PT-time som mulig. Dvs. PT'en har laget en treningsøkt og du gjennomfører denne ved hjelp av PT'en. De fleste medlemmer om man spør dem "hva vil du trene idag, er det noe spesielt du vil øve på" vil bare svare "neeeei jeg vet ikke helt, samme for meg" osv. Enklere om man forteller dem hva de skal gjøre med mindre de har spesifikke ønsker som å f. eks få hjelp med knebøyteknikk eller lære seg coreøvelser.

Skrevet

Jeg er personlig trener - og kan fortelle litt om hvordan jeg legger opp den første timen.

1. Når timen er booket, sender jeg kunden et "kundeskjema" pr e-post, hvor kunden må fortelle litt om seg selv. Dette gir meg et bilde av hvilke forutsetninger kunden har - og hvilke målsettinger som ligger til grunn. Disse er med og danner et grunnlag for hvordan vi sammen skal legge opp treningen.

2. Ved oppmøte så vil jeg ta en kort gjennomgang av kundeskjemaet (slik at vi begge tenker i samme retning), og blir så enig med kunden om veien videre. Det hjelper f.eks ikke hvor effektivt det er å løpe på tredemølla, om kunden hater det. Det viktigste er kontinuitet og at tingblir gjennomført med ØNSKET innsats.

3. Om det er snakk om styrketrening - vil jeg sette opp et harmonisk og balansert program ut fra det vi har pratet om og kundeskjemaet. Sammen prøver vi øvelser, og finner ut a) hva kunden liker - b) hva som er effektivt - og snekrer i sammen et individuelt oppsett som er i tråd med det kunden ønsker, og VIL gjennomføre.

4. I løpet av timen vil jeg også ta en kort gjennomgang av de viktigste prinsippene for å få ønsket treningseffekt - slik at kunden er inneforstått med hvilket arbeid som kreves for å oppnå målsettingen han/hun på forhånd har satt seg - og evt den modulerte (etter at vi har pratet sammen).

5. Etter at timen er gjennomført vil jeg også komme med noen konkrete anbefalinger for å holde motivasjonen oppe. Dette gjelder blant annet treningsdagbok og fremgangsrapporter (som sendes pr e-post - hvor kunden forteller om hva hun/han har gjort den foregående uken - og hvordan det gikk).

- Jeg tviler på at dette er normalt hos de store kjedene, men det er i alle fall måten jeg gjennomfører min private pt-praksis på.

• Liker 1
Skrevet

Har du vært på PT time ? Såfall hvordan gikk det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...