Gå til innhold

Til dere som leier: hvilken strømavtale har dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal leie et rom i et kollektiv med fire andre. Huseier sier at vi skal betale 1 kr per kWh og at vi skal lese av strømmen på strømmåleren hver måned. Er det riktig at vi skal betale så mye? Skal vi ikke betale den prisen strømleverandøren har? Er det vanlig å gjøre det slik?

Skrevet

åeh

Skrevet

her jeg bor nå, har vi og huseier samme måler, så vi betaler kun en fast pris i mnd, men i forrige leiligheten hadde vi egen strømmåler, som sto i midt navn, og der fikk jeg regning på vårt forbruk.. trur da ikke huseier kan kreve noe mer enn det :klo:

men dette ville jeg hørt med noen som faktisk kan reglene for dette (forbrukerrådet eller noe, aner ikke hvem som kan svare på det) utrolig kjipt om dere skulle blitt lurt...

Skrevet

Takk for svar. Ja, jeg må vel forhøre meg med dem eller noen, ja. Huff... jeg tenkte ikke over det...der og da hørtes 1 kr billig ut..han sa det var en bra avtale,,, jeg har ikke betalt strøm på mange år, og tenkte derfor ikke videre over det... aiii. Alt annet er bra, da... men dette må jeg virkelig sjekke ut!

Skrevet

Prisen er det faktisk ikke allverdens å si på. Husk at det også tilkommer fastbeløp for nettleie i dette her.

Eksempelvis så tar Hafslund 39,25 øre pr kWh pluss 1000 kroner i fastavgift i året. La oss for enkelhets skyld si 40 øre pr kWh. Videre tar Ustekveikja (min strømleverandør) i underkant av 50 øre pr kWh akkurat nå. Igjen, for enkelhets skyld, la oss si 50 øre.

Da ender man opp på 90 øre pr kWh. Gitt 15000 kWh i året så "taper" dere 1500 kroner slik det er akkurat nå, men strømprisene ser ikke sånn ut hele året. Vinterstid kan strømprisene bli vesentlig høyere, i den grad at dere betaler mindre til huseier enn dere ville betalt til netteier og strømleverandør.

Så lenge dere har egen måler som leses av, og den gjelder kun deres leilighet, så ville jeg kastet meg på denne avtalen. Om vinteren er den nemlig billigere. Bare sørg for at dette er nedtegnet i kontrakten, i tilfelle huseieren "plutselig" kommer på at strømmen er dyrere om vinteren. Hvis det er den minste lille tvil om at huseieren faktisk holder seg til denne prisen ville jeg krevd å inngå eget strømabonnement. Dette er det ikke noe i veien for å gjøre så lenge det er egen strømmåler.

Skrevet

1 kr pr KWH høres helt greit ut. Det er akkurat dette jeg pleier å regne med når jeg leser av strømmåleren. Hos meg stemmer da summen på regningen ganske så godt med det jeg da har regnet meg frem til.

Skrevet

Phew..okej. Ja, vi har egen strømmåler. Det kan vel komme til å stemme det du sier om vinteren, ja. Får vel bare ha det sånn. Det står 1 kr i kontrakten, så da kan han vel ikke endre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...