Gå til innhold

Bind eller tampong om natta?

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Siste anonym, om du kun skal tenke på at det kriges rundt om i verden, så skjønner jeg ikke hva du gjør på diskusjonsgruppen "Velvære, klær og sminke".12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bomma litt der, vi er visst på "Kropp, helse og trening".

Men du skjønte sikkert poenget mitt likevel. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjære dere.Jeg trodde virkelig jenter i år 2002 var mer bevisst på kroppen sin enn dette.Det er et godt kjent faktum at man ikke skal bruke tampong om natten.

Tror dere leger og gynekologer bare fleiper eller?

Ser mange av dere er redd,eller ikke redd for den saks skyld, sykdommen TSS.

Det skal man være,selv om det ikke har vært noen tilfeller av den i Norge på 4 år`s tid.

Men er det noen av dere som har tenkt tanken at det finnes andre sykdommer som kan skyldes tampong bruk?

Det gjør det,og de kan være langt mer alvorlige enn TSS.

Skjede katarr er en av dem, men denne sykdommen trenger ikke nødvendigvis være farlig.Men fryktlig ubehagelig med unormal utflod som kan være blodig,seig eller pussblandet og ofte ha råtten lukt.

Som regel vil du jo også ha kløe og svie nedentil.De fleste jenter går på apoteket,kjøper seg stikkpiller eller kremer mot sopp og setter igang med behandling og tror at det gjør susen.

Om skjedekatarr`en skyldes sopp er jo saken grei,men om den er forårsaket av tampongbruk

må det antibiotika til for å knekke sykdommen.Da kan man i grunnen bruke så mye stikkpiller eller kremer man vil uten at ubehaget forsvinner.

Men eggleder betennelse derimot,den er IKKE ufarlig og kan gjøre mer skade enn TSS kan.

Forskjellen mellom Eggl.betennelse og TSS er at symptomene er mye kraftigere ved TSS enn ved eggl.bet.

TSS gir som regel så ubehagelige og uvante symptomer at man gjærne går til legen.

Egglederbetennelse KAN gi underlivssmerter og utflod samt litt feber og en generell følelse av å være dårlig.Symptomene er faktisk veldig lik en vanlig og helt ufarlig influensa som mange tenker og lar det surre å gå en stund før man begynner å reagere på at influensaen ikke går over.

Når man da kommer seg til legen og får sjekket ting ut kan betennelsen ha ført til arrdannelse og tilstoppelse i egglederene.

Med andre ord........man kan ha blitt steril.

Og denne sykdommen trenger ikke lange tiden på seg til å gjøre uopprettelig skade.

Det dannes også gjærne pusslommer på eggstokkene og i egglederene som må behandles med operasjon.Eggleder betennelse som bli oppdaget i et tidlig stadium blir behandlet med antibiotika.

Men det skumleste med hele sykdommen er at man ikke nødvendigvis trenger å ha symptomer på noenting eller så lite symptomer at man ikke gjør seg noe særlig av det.

Jeg bruker ikke tamponger i det hele tatt.Jeg rett og slett tør ikke utsette kroppen min for risikoen av disse sykdommene.Tenk å bli sittende 5-6 år fra nå å vite at du påførte deg selv en sykdom som kan gjøre deg barnløs resten av livet!!!!!

Jeg synes dere skal slutte med dette teite jåleriet og ta vare på kroppen deres.

Hæler ikke,liker ikke og greier ikke holder ikke som unnskyldning.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Thea... Jeg er med på det å ha bind om natten fordi det tar for lang tid mellom hvert "skift" med tampong.

MEN, jeg kunne ikke tenke meg å slutte med tampong om dagen. Det er det smarteste jeg vet; jeg kan bruke string og slipper tantetruser, holder "sølet" inne, føler meg like fresh som vanlig - dvs jeg kan nesten glemme at jeg har mensen.

Om jeg kan bli barnløs av å bruke tampong - da tar jeg det.

Komfort, komfort...

Synes det er å tøye hysteri-strikken å helt la være å bruke tampong fordi du kan bli steril?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja,KUN derfor er det ikke.Men for 3 år siden pådro jeg meg en vannvittig nyebekken betennelse,det vil si betennelse i nyrer,urinveier og bekkenområdet på grunn av tampong bruk.Denne ferden enda da faktisk opp på sykehus på grunn av de kraftige smertene.

Jeg gikk aldri med en tampong mer enn 4 timer,5 timer er vel grensa.

Fremdeles fikk jeg dette utyske som er noe sinnsykt vondt.

Jeg fikk streng beskjed om å ikke bruke tampong fordi det er veldig uhygienisk og fort gjort å pådra seg noe.

Man kan vel si jeg har lært icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

det hender jeg bruker tampong om natta. som regel blør jeg veldig lite, ingenting om natta og da er det ikke nødvendig. vanligvis bruker jeg bare truseinnlegg når jeg har mensen, det holder lenge. noen ganger er det mer blod, og da hender det jeg bruker tampong en natt. jeg klarer ikke å sove med klær på, skal jeg prøve å bruke bind får jeg bare ikke sove den natta.

forresten leste jeg for et år eller to siden at det ikke var spesielt risikabelt å bruke tampong om natta. (ikke i et ukeblad eller noe i den dur, altså! ett eller annet seriøst legevitenskaplig, men jeg husker selvfølgelig ikke hvor)

og at du alltid bør bruke den minste tampongen du kan av hygieniske årsaker.

så siden det tross alt skjer så sjeldent at jeg sover med tampong, og siden det visstnok skal ha vist seg ikke å være så farlig som man har trodd tidligere... vel, jeg tar sjansen.

jeg røyker, tar p-piller, spiser potetgull, sitter på når kjæresten min kjører bil - en tampax om natten i halvåret er neppe så mye mer risikabelt.

(forøvrig er jeg veldig lite interessert i barn. de sier jo at verpetrangen skal begynne å manifestere seg sånn når man nermer seg 30. og vel, jeg nermer meg 30, og barn tiltaler meg bare mindre og mindre. tanken på å være noens mamma for resten av livet gjør meg akutt klaustrofobisk. litt på siden, men poenget er at jeg ikke er så opptatt av fruktbarheten min. pr. idag føles det som et bedre alternativ å adoptere enn å reprodusere for meg hvis jeg skulle få lyst til å bli noens mamma. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker en dag jeg kom på skolen på gymnaset. Flagget hang på halv stang. Det viste seg at en jente på skolen hadde dødd av TSS. Bruker derfor bind om natten! Det rammet henne; det kan ramme meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...