Gå til innhold

Hvordan skal jeg ordne økonomi vår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en liten familie. Vi har et barn og han er snart 9 måneder. Jeg er ikke norsk og jobber jeg ikke. Jeg går fremdeles på norskkurs. Mannen min er sykmeldt. Han får bare rehabiliteringspenger. Vår inntekt, inkludert barnetillegg og barnetryg, er bare Kr 9000 - 9500 (netto). Jeg vet ikke hvordan jeg skal ordne det. Vi leie en leilighet som koster Kr 4500. Vi kuttet telefonen vår. Jeg har prøvd å søke noen jobber, men får ingen. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Jeg har ikke lommepenger engang. Min familie i hjemlandet mitt sender noen ting som klær av og til. Det var noen uker som vi bare spiste grøt. Men jeg kan spise hva som helst. Jeg tenker bare barna vår. Jeg vil ikke at han skal oppleve det. Jeg har ingen familie har. Min svigermor er så snill. Og hun hjelper oss av og til. Men jeg vet at vi ikke kan avhengig henne.

Da jeg var 5 måneder gravid, sendte vi en søknad til Sosialkontor. Men søknaden ble nektes. Det er så VANSKELIG! Jeg har ingen som jeg kan snakke med. Av og til tenker jeg å reise hjem. Min familie kan støtte meg og barna mi "financially". Men jeg kan ikke forlate mannen min. Jeg elsker ham. Så må vi bare støtte hverandre.

Et det noen som kan hjelpe meg eller gi meg noen tips here? PLEASE??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff da! Jeg kan ikke så mye om sånt, men jeg vil da tro at staten må hjelpe dere i form av sosialstønad eller noe?? Det går jo ikke an å leve av 9000 kr netto for en familie på tre. Ta kontakt med ditt sosialkontor, det må vel være den beste løsningen.

Har medlidenhet med deg som er i et fremmed land og sliter, men du skal se at det ordner seg til det beste til slutt! Opp med hodet!

Beklager at jeg ikke har noen konkrete råd å gi deg, men jeg måtte svare deg likevel, bare for å gi deg min støtte...

Skrevet

Tusen Takk Philippa Starck. Det betyr mye for meg. Vi sendte en søknad også for å få en kommunal bolig, men vi fikk ikke det. Men takk!

Skrevet

Hei,

Jeg har ikke så veldig god peiling på økonomiske støtteordninger..

Hvis du har anledning til det, kan jo et tips være utdannelse. Da vil du jo motta litt i stipend/lån fra lånekassen selv om dette ikke er de helt store summene..

Du skriver ihvertfall godt forståelig norsk, så det skulle vel ikke være noe i veien for at noen kan gi deg en jobb.

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg, men ønsker deg lykke til i tunge stunder.

Skrevet

Takk Trolljenta :)

Når jeg blir ferdig på norskkurs, skal jeg fortsette min utdannelse her. Så håper jeg at jeg kan greie testen i mars (språkprøven). Etter det skal jeg ta Bergenstest. Da kan jeg gå på høgskolen. Jeg håper at alt vil gå bra.

Men nå må vi bare holde oss sammen.

Det er ikke så lett her i Norge. Men jeg er glad at det er noen mennesker der ute som lytter meg. Og jeg takker dere.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Hvis du sendte en søknad til sos. kontoret før barnet ble født, stiller det seg annerledes nå som barnet er født. Anbefaler deg å lese igjennom vedtaket (avslaget) nøye for å finne ut hva begrunnelsen var.

Nå vet ikke jeg om dette er snakk om en familiegjenforening hvor din mann har garantert økonomisk for deg, hvis så har dere mest sannsynlig ingen ting å hente på et sosialkontor. Hvis ikke, har dere etter en kjapp beregning rett på noe økonomisk støtte.

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Har aldri hørt om Bergenstest. Jeg er fra Bergen :D

Skrevet

Dere har krav på hjelp.

Hvis husleien er på 4500 kroner, skal dere ha i alle fall cirka 6600,- (varierer fra sted til sted) som du og mannen din skal leve for - når husleien og strømmen er betalt.

I tillegg har dere krav på ca. kr. 1800 til barnet fra sosialkontoret, som kommer i tillegg til barnetrygd på ca. kr. 970,-. Noen sosialkontor trekker fra barnetrygda.

Det vil si at dere skal ha minst 8400,- etter at husleia er betalt, men sannsynlig skal dere ha 9370,- som dere har krav på - i tillegg til husleia, og strøm. Tror det finnes noe som heter småbarnstillegg også, men er ikke sikker.

Mannen din må oppsøke trygdekontoret, og søke om barnetillegg, hvis han ikke har gjort det. Det utgjør kr. 1800,- i måneden. Det må han gjøre snarest - sosialkontoret vil kunne gi avslag - dersom dere ikke har søkt det dere har krav på, men samtidig er det slett ikke sikkert at de forteller hva dere må søke andre steder.

Og når du søker sosialstønad, må du samtidig søke statlig bostøtte, ellers vil dere få avslag. Skjema til å søke bostøtte, får du på sosialkontoret, fristen er 10. januar, tror jeg - men er ikke sikker.

Selv om fristen er 10. januar, så skal sosialkontoret hjelpe dere fram til bostøtten utbetales, eller hvis bostøtten gjør at dere likevel ikke har nok.

Men dere må likevel søke bostøtte, selv om dere fremdeles vil få for lite til å klare dere.

Og har du fått kontantstøtte? Tror du søker det gjennom trygdekontoret.

Lurer du på noe, så kontakt http://www.fattighuset.org/

Der sitter en del pensjonister, men også unge folk, og jus-studenter som hjelper med gode råd, og er inne på lovverket.

Eller ta en titt på denne: Håndbok for sosialklienter:

http://home.c2i.net/afo-oslo/bruker.html

Du har også krav på hjelp fra Juss Buss:

http://www.jus.uio.no/jussbuss/

Lykke til! :wink:

Skrevet
Har aldri hørt om Bergenstest. Jeg er fra Bergen :D

Bergenstesten er en test som brukes for å vise hvilket nivå fremmedspråklige har oppnådd i norsk, og den er viktig for eksempel i forbindelse med adgang til studier ved norskspråklige undervisningsinstitusjoner.

Skrevet
Dere har krav på hjelp.

Hvis husleien er på 4500 kroner, skal dere ha i alle fall cirka 6600,- (varierer fra sted til sted) som du og mannen din skal leve for - når husleien og strømmen er betalt.

I tillegg har dere krav på ca. kr. 1800 til barnet fra sosialkontoret, som kommer i tillegg til barnetrygd på ca. kr. 970,-. Noen sosialkontor trekker fra barnetrygda.

Det vil si at dere skal ha minst 8400,- etter at husleia er betalt, men sannsynlig skal dere ha 9370,- som dere har krav på - i tillegg til husleia, og strøm. Tror det finnes noe som heter småbarnstillegg også, men er ikke sikker.

Mannen din må oppsøke trygdekontoret, og søke om barnetillegg, hvis han ikke har gjort det. Det utgjør kr. 1800,- i måneden. Det må han gjøre snarest - sosialkontoret vil kunne gi avslag - dersom dere ikke har søkt det dere har krav på, men samtidig er det slett ikke sikkert at de forteller hva dere må søke andre steder.

Og når du søker sosialstønad, må du samtidig søke statlig bostøtte, ellers vil dere få avslag. Skjema til å søke bostøtte, får du på sosialkontoret, fristen er 10. januar, tror jeg - men er ikke sikker.

Selv om fristen er 10. januar, så skal sosialkontoret hjelpe dere fram til bostøtten utbetales, eller hvis bostøtten gjør at dere likevel ikke har nok.

Men dere må likevel søke bostøtte, selv om dere fremdeles vil få for lite til å klare dere.

Og har du fått kontantstøtte? Tror du søker det gjennom trygdekontoret.

Lurer du på noe, så kontakt http://www.fattighuset.org/

Der sitter en del pensjonister, men også unge folk, og jus-studenter som hjelper med gode råd, og er inne på lovverket.

Eller ta en titt på denne: Håndbok for sosialklienter:

http://home.c2i.net/afo-oslo/bruker.html

Du har også krav på hjelp fra Juss Buss:

http://www.jus.uio.no/jussbuss/

Lykke til! :wink:

Hei Vega. Takk for råd og tips. Vel, vi får barnetillegg 350-400 hver måned og det er inkludert allerede i 9500. Vi har søkt bostøtte og vi bare venter resultatet. Om kontantstøtte, det har vi ikke få ennå. Barna vårt er snart 9 mnd. Han blir ett år i mars. Når kan jeg søke kontantstøtte? Hvis for eks. jeg skal studere neste år på høgskolen, får jeg fremdeles kontantstøtte?

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er kanskje litt personlig å svare på, men det er avgjørende om du er kommet på familiegjenforening, mtp hjelp fra sosialkontoret

Skrevet

Familiegjenforening når de er gift? Stemmer det? Trodde man fritt kan gifte seg med hvem man vil uten krav til at man skal kunne forsørge sin ektemake, men mulig jeg tar feil...

Vet ikke noe særlig om kontantstøtte, men du vil ikke få det om du studerer.

Men du kan legge fram krav overfor trygdekontoret om å få yrkesmessig attføring, slik at du får en utdanning og som kan føre til at du blir yrkesaktiv, på grunn av uavbrutt skolegang, eller fordi du ikke kan ta f.eks. vaskejobb på grunn av helsen - eller fordi du ikke kan bruke den utdannelsen du eventuelt har fra ditt hjemland her i Norge. Dersom du får avslag, må du anke - det er ganske vanlig at man først får et positivt utfall av søknaden når man anker, enten for første eller andre gang. Men det kan hende du får yrkesmessig attføring uten noen problemer.

Eller du kan søke studielån.

Men sosialkontoret er pliktig til å gi økonomisk støtte fram til bostøtten kommer. Dere har et barn, uansett om du ikke vil få støtte, men kun mannen din, så har han vel forsørgerplikt overfor barnet, og da har dere for lite slik det er nå.

Men jeg skulle tro at siden dere er gift, så er dere berettiget til økonomisk støtte, hele familien.

Ta kontakt med Fattighuset - linken over - du kan ringe eller sende mail. De har svar på det meste.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan i allverden har man råd til PC og internett om man har så lite å rutte med at man trenger sosialhjelp?

Skrevet
Hvordan i allverden har man råd til PC og internett om man har så lite å rutte med at man trenger sosialhjelp?

Samme tenkte jeg...

Skrevet

Hadde du tenkt det samme om det var telefon det gjaldt?

Det har jo de fleste. Internett er billigere enn telefon.

Skrevet
Hadde du tenkt det samme om det var telefon det gjaldt?

Det har jo de fleste. Internett er billigere enn telefon.

Vel, hun sier jo at de ikke har råd til telefon. Forøvrig er datautstyr dyrere enn en telefon i innkjøp.

Skrevet

De kan ha hatt den fra før denne situasjonen oppstod, de kan ha fått den i gave, de kan ha lånt den osv.

Det kan være de prioriterer den ene tingen som kos i en ellers pyton hverdag.

Kanskje man heller skal prøve å hjelpe når folk stiller spørsmål og ikke hakke på de som allerede ligger nede.

Skrevet

Jeg hakker ikke, jeg stiller et spørsmål jeg undret meg over. Hvis jeg ikke hadde hatt råd til mat og klær ville jeg solgt datamaskinen, for å si det sånn.

Skrevet
Du har aldri vært fattig ser jeg.

Hvordan i all verden kan du se det?????

Hva vet du om meg, min oppvekst, økonomi og levestandard?

Snakk om å gå til personangrep som ikke har noe med saken å gjøre!

Blir du glad hvis jeg forteller deg at i min oppvekst levde mine foreldre på et beløp som lå under minstestandarden til sosialkontoret?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...