Gå til innhold

Gifte seg i utlandet

Anbefalte innlegg

Gjest Adriane
Skrevet

Samboeren min fridde nylig, og vi skal gifte oss i november neste år. Vi har begge lyst til å ha et "stikke av"-bryllup, der kun barna våre, forloverne og vi er med, og ingen andre vet noe. Jeg vet en del syns det er feil, og at man er egoistisk da, men vår mening er at vi gifter oss slettes ikke for andres del - kun for vår egen (og barnas). Ingen andre har krav på å dele akkurat dette med oss. :sukk: Vi har også tenkt til å ha en bryllupsfest i etterkant, der alle kan få være med. Men vi vil si i fra at vi ikke skal ha gaver, og at det bare er en uhøytidelig feiring. :sjenert:

For å gjøre det mer "legitimt" å gjøre dette, har vi lyst til å gifte oss i utlandet. Aller helst i Italia, men det er både ganske dyrt og veldig klisjé. Så, det jeg egentlig lurer på, er om noen har noen andre gode forslag til hvor det kan være kjekt å gifte seg i november? Alle forslag mottas med takk, og hvis noen i tillegg har erfaring med bryllup i utlandet blir jeg ekstra glad, hehe :takke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Maldivene, Sør-Afrika e.l. Sjekk ut brudepikene.no, der står det masse tips om utenlandsbryllup.

Synes forresten planen din høres super ut.

Gjest Adriane
Skrevet

Maldivene, Sør-Afrika e.l. Sjekk ut brudepikene.no, der står det masse tips om utenlandsbryllup.

Synes forresten planen din høres super ut.

Maldivene ja - kanskje det? Sør-Afrika blir litt for langt tror jeg (men Maldivene er jo ganske langt unna det også). :sjenert:

Takk for tips om brudepikene.no - skal sjekke ut siden! :-)

Å, så godt å høre! Jeg føler jo at planen vår er bra, for oss. Men vet samtidig at vi vil få noen sure miner fra familie i etterkant. Men, det har vi bestemt oss for at vi skal tåle - det viktigste er at dagen vår blir sånn vi ønsker :klemmer::jepp:

Skrevet

Jeg tror de fleste er forståelsesfulle om de får vite om det i forkant og dere forteller hvorfor. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Om dere synes det blir litt for dyrt med Roma så blir nok Maldivene i stiveste laget;)

Siden det er november blir temperaturen nokså laber uansett, og dere blir helt sikkert til å være mest innendørs.

Da tenker jeg at København kan være en kjempefint alternativ, koster jo nogenlunde det samme som Roma vil jeg tro - men prisene er stort sett det samme innenfor Europa med flybilletter og hotellopphold uansett(drar man lengre er det jo endel dyrere).

Vi hadde også tenkt å ha et hemmelig utenlandsbryllup med bare oss to - men bestemte oss for å fortelle det til mødre på forkant med beskjed om å ikke si noe til noen.

Årsaken til det var ikke fordi de hadde blitt sure, men de har begge gitt uttrykk for at de blir oppriktig lei seg om de ikke får beskjed.

Min mor opplevde det samme med min søster(nesten) - og hun ble da veldig lei seg.

Ellers ville de gjerne ha et vanlig bryllup, men forstod godt at vi bare ville reise bort. Ingen sure miner for den biten.

Gjest Adriane
Skrevet

Jeg tror de fleste er forståelsesfulle om de får vite om det i forkant og dere forteller hvorfor. Lykke til!

Det er dessverre nettopp det som er litt problemet. Forteller vi det, skal enkelte på død og liv være med, uansett hvor mye vi forklarer... :sjenert:

Gjest Adriane
Skrevet

Om dere synes det blir litt for dyrt med Roma så blir nok Maldivene i stiveste laget;)

Siden det er november blir temperaturen nokså laber uansett, og dere blir helt sikkert til å være mest innendørs.

Da tenker jeg at København kan være en kjempefint alternativ, koster jo nogenlunde det samme som Roma vil jeg tro - men prisene er stort sett det samme innenfor Europa med flybilletter og hotellopphold uansett(drar man lengre er det jo endel dyrere).

Vi hadde også tenkt å ha et hemmelig utenlandsbryllup med bare oss to - men bestemte oss for å fortelle det til mødre på forkant med beskjed om å ikke si noe til noen.

Årsaken til det var ikke fordi de hadde blitt sure, men de har begge gitt uttrykk for at de blir oppriktig lei seg om de ikke får beskjed.

Min mor opplevde det samme med min søster(nesten) - og hun ble da veldig lei seg.

Ellers ville de gjerne ha et vanlig bryllup, men forstod godt at vi bare ville reise bort. Ingen sure miner for den biten.

Det kan sikkert stemme - jeg har ikke fått sjekket priser på Maldivene ennå, men det er kanskje veldig dyrt...

Det som koster mest i Italia, er jo selve vielsen faktisk. Vi hadde ikke tenkt Roma, og da blir det på et rådhus eller lignende. Da må man leie hele rådhuset, samt betale for den som vier, tolk etc. Det blir fort veldig mange tusenlapper (mellom 12.000 og 15.000,- såvidt vi har sett). Og det er bare selve vielsen... :sjokkert:

Så kommer jo middagen, fotograf, frisør - ja alt det andre da, i tillegg. Og vi har ikke all verdens god råd, men skal selvsagt spare opp mest mulig til den store dagen.

Hvis vi forteller mødrene våre, så kommer de aldri i livet til å godta at de ikke får være med, uansett hvor mye vi forklarer at vi vil reise bort for å gifte oss. Og iallfall en av de vil også bli dritfornærma hvis vi forteller det, og hun allikevel ikke får være med og planlegge... Det er jo alt det der vi vil unngå, så det blir nok helt hemmelig her i gården. :glare:

AnonymBruker
Skrevet

Hellas!! :)

Skrevet

Var nettopp på Maldivene på bryllupsreise, og det er jo bare såååå romantisk der:) et tips er Å gjøre det i juni-juli. Da er det lavsesong der og dermed litt billigere:)

Må være superromantisk å gifte seg der også tar man bryllupsreisen samtidig:)

• 1 måned senere...
Skrevet

Maldivene er et muslimskt land, så det går dessverre ikke ann å gifte seg der. Tror du kan gifte deg på Mauritius da. Kjenner meg veldig godt igjen i hvordan du vill ha bryllupet ditt. Slik vil vi gjøre det også. Bortsett fra at vi vil gifte oss en litt utradisjonell plass da. Hvordan går det med planlegginga?

Skrevet
denne siden brukte moren min da hun skulle planlegge, hun stikker til Roma i august med sin forlovede :)
Skrevet (endret)

Sjekk Sjømannskirkens nettsider. De utfører vielser i flere land. Her er oversikten over hvilke land.

Det finnes også norske amabassader som utfører vielser.

Endret av Store My
Skrevet

Hellas!! :)

Som jeg har syndet, og ikke fulgt med i egen tråd!! Beklager!! :flau:

Hellas er så absolutt et alternativ. Hvordan er klimaet der i november, tro? *må...google....nå*

Takk for tipset! :)

Skrevet

Var nettopp på Maldivene på bryllupsreise, og det er jo bare såååå romantisk der:) et tips er Å gjøre det i juni-juli. Da er det lavsesong der og dermed litt billigere:)

Må være superromantisk å gifte seg der også tar man bryllupsreisen samtidig:)

Maldivene er nok superromantisk, og helt ypperlig som bryllupsreisemål :) Men det blir nok dessverre ikke der, det blir litt for dyrt dessverre. Datoen er spikra, i november neste år og da er det vel høysesong på Maldivene?

Men takk allikevel for tips! :)

Skrevet

Maldivene er et muslimskt land, så det går dessverre ikke ann å gifte seg der. Tror du kan gifte deg på Mauritius da. Kjenner meg veldig godt igjen i hvordan du vill ha bryllupet ditt. Slik vil vi gjøre det også. Bortsett fra at vi vil gifte oss en litt utradisjonell plass da. Hvordan går det med planlegginga?

Mauritius hadde vært den ultimate drømmen, på alle måter. Men det er så svindyrt å reise dit at da må vi vinne i Lotto først, hehe :fnise:

Utradisjonell plass er slett ikke å forakte det heller. At vi så gjerne ønsket Italia, er fordi vi begge er en smule Italia-frelste. Men nå som vi har sett at dette nok blir i overkant dyrt, ser vi kanskje mer for oss noe annet. Enten i Norge, eller annet sted i Europa :)

Planlegginga ja, hehe. Joda... Har vel funnet ut at vi bare må droppe Italia-planene iallfall (med mindre man brått skulle få noen uventede kroner inn da). Det blir rett og slett for dyrt. Har begynt å se oss om etter nye alternativer nå, både innen- og utenlands :) Tanken har jo også slått oss at hvis vi gifter oss i Norge, har vi kanskje råd til en bedre bryllupsreise, hehe :rodmer:

Er dere godt i gang med planlegging da? (Når skal dere gifte dere?)

Skrevet

denne siden brukte moren min da hun skulle planlegge, hun stikker til Roma i august med sin forlovede :)

Takk for tipset :) Er delvis i kontakt med et firma allerede, og prøver å finne en løsning, men det ser ikke ut til at vi får til det vi ønsker innenfor det budsjettet vi ønsker å holde oss innenfor. Men jeg noterer meg at dette er et alternativt firma - og jeg ser de arrangerer flere steder enn bare Italia, så det kan være greit å ha i bakhodet. Tusen takk for tipset! :):takke:

Så hyggelig at din mor skal gifte seg i Roma, forresten :)

Skrevet

Sjekk Sjømannskirkens nettsider. De utfører vielser i flere land. Her er oversikten over hvilke land.

Det finnes også norske amabassader som utfører vielser.

Tusen takk for tipset :) Vi ønsker å gifte oss borgerlig eller via Human-etisk forbund - ingen av oss er medlem av statskirken, og ingen av oss er troende ;)

Men ambassader er jo et alternativ, og da er det gratis også har jeg skjønt :)

Skrevet

Eg gifta meg på eit konsulat, det var gratis og veldig greitt å få til. Her er ei lenkje over konsulat og ambassadar som gjer det: http://www.landsider.no/tips/vigsel/. Vi betalte ingenting. For oss var aldri Sjømannskyrkja eit alternativ då vi ønska å halde Gud utanfor.

Skrevet

Eg gifta meg på eit konsulat, det var gratis og veldig greitt å få til. Her er ei lenkje over konsulat og ambassadar som gjer det: http://www.landsider.no/tips/vigsel/. Vi betalte ingenting. For oss var aldri Sjømannskyrkja eit alternativ då vi ønska å halde Gud utanfor.

Tusen takk for tips! :jepp:

Hehe, det var en herlig måte å si det på! ("vi ønska å halde Gud utanfor.") :fnise:

Skrevet

Krabi, Thailand :rodmer: Barfotbryllup på stranda på ei lita øy <3 Spør meg gjerne viss det er noko du lurer på :)"Krabispesialisten",som er drevet av norske Ingeborg, ordnar alt det praktiske :) Og dei er kjempeflinke <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...