*Lillian* Skrevet 20. november 2003 #1 Skrevet 20. november 2003 Får besøk i 20tiden i kveld og skal lage middag. Men jeg står bom fast på hva jeg skal lage!! Det bør helst ikke være for dyrt, men det kan godt være noe som må ordnes en del - så lenge det er namnam Noen forslag? Har ikke lyst å lage noe så enkelt som taco osv selv om det er godt - det er en "naturkokk" (altså medfødt kokketalent) jeg får besøk av, så jeg må vel prøve å imponere litt mer enn med taco o.l. Gjerne noe som er litt sterkt - vi begge elsker sterk mat! Forslag mottas med takk! Lillian
Tusenfryd Skrevet 20. november 2003 #2 Skrevet 20. november 2003 Suppe! Du kan kjøpe en pose med frosne lapskausgrønnsaker. Den koster 10.50 på coop eller 9.90 på Kiwi. Så tar du fx stekt kjøttdeig - eller annet kjøtt - oppi en gryte. Krydre eller bruke buljongterninger etter smak. To av Knorr sine med hvitløk og persille er kjempegodt. Har grønnsakene oppi gryten - hell vann over så de er dekket og la småkoke i 15-20 minutter. Nydelig og rimelig suppe - server hvitløksbrød til. Og du trenger ikke kjøtt heller - så dette er meget god og billig mat.
Nilma Skrevet 20. november 2003 #3 Skrevet 20. november 2003 Hva med kylling i karri? Ikke så dyrt, og kan lages så sterk som du ønsker. :D Dessuten er det veldig godt! Denne oppskriften er en familieklassiker, så jeg har dessverre ikke helt nøyktige mål, men omtrent sånn til 2 personer: Kylling i karri. 3-400 gram kyllingkjøtt i passe biter - brunes. 2 ss smør 2 ss mel 1 syrlig eple 1 løk kyllingkraft / -buljong (1/2 liter?) karri etter smak (2 ts?) Salt og litt pepper. Smelt smør. Surr løken til den er blank og ha i eple skåret i små biter. Ha i karrien og la den surre med et par minutter. Dryss over mel og rør godt. Spe med buljong og kok opp. Ha i kyllingen og la det hele putre til kyllingen er mør. Serveres med ris.
*Lillian* Skrevet 20. november 2003 Forfatter #4 Skrevet 20. november 2003 Suppe? Tenkte på liiitt mer avansert enn som så jeg da Kylling i karri spiste jeg på mandag Jeg tenker på kanskje noe kreolsk mat eller noe? Lillian
Suzy Skrevet 20. november 2003 #5 Skrevet 20. november 2003 Tacoform! 500 gram kjøttdeig stekes opp sammen med en pose tacokrydder, ha i en boks hermetiske tomater (hakkede) og la det surre i fem minutter. Dekk bunnen av en ildfast form med tortillachips (bør være en form av lasagnetypen). Bruk masse chips! Legg over kjøttdeigen og dekk det hele med ost og gjerne purre skåret i ringer (om du gidder). Stekes på 200 grader til osten er gyllen og serveres med grønn salat, rømme og resten av chipsen. Namme-nam!!
Gjest Étoile Skrevet 20. november 2003 #6 Skrevet 20. november 2003 Ikke kreolsk akkurat men godt allikevel: Pasta med tunfisk: 1 finhakket paprika 1 finhakket løk 1 finhakket gulrot litt hakket chili/hvitløk brunes i stekepanna. Tilsett 1 avrent boks tunfisk og 1-2 dl matfløte (jeg pleier å ha i litt melk også, men det smaker jo best med bare fløte). Kokes opp i noen minutter til det blir litt tykkere konsistens. Smakes til med litt buljong (pulver el. flytende), sitronsaft, salt og pepper. Pleier å bruke fersk pasta, men hvis du vil ha det kjempebillig kan du kjøpe first price spagetti og tunfisk. Godt med parmesan på toppen!
Tusenfryd Skrevet 20. november 2003 #7 Skrevet 20. november 2003 Suppe? Tenkte på liiitt mer avansert enn som så jeg da Lillian Trenger ikke være avansert for at det er godt. Og jeg skal si deg at veldig få lager visst god norsk husmannskost som dette lenger. Når jeg har servert suppe til vennemiddag har jeg halvparten på døren dagen etter for rester. Resten ringer eller mailer meg etter "oppskriften". Har du vært på www.sol.no og søkt på kreolsk? Jeg mener det er jo greit å si hva du lurer på sånn med en gang da vet du Men seriøst - gå på sol.no og søk, det kommer opp masse oppskrifter.
*Lillian* Skrevet 20. november 2003 Forfatter #8 Skrevet 20. november 2003 Har du vært på www.sol.no og søkt på kreolsk? Jeg mener det er jo greit å si hva du lurer på sånn med en gang da vet du :oops: Unnskyldningen Jeg har funnet en kreolsk wok som jeg skal prøve meg på jeg, tror jeg - den virka ikke så vanskelig og jeg vet at middagsgjesten elsker kreolsk mat :D Takk likevel - kanskje jeg lager suppe en annen gang! Lillian
chimp Skrevet 20. november 2003 #9 Skrevet 20. november 2003 Suppe? Tenkte på liiitt mer avansert enn som så jeg da Kylling i karri spiste jeg på mandag Jeg tenker på kanskje noe kreolsk mat eller noe? Lillian Kreolsk? Det var jo dumt at jeg ikke visste det igår.....Har oppskrift på kjempegod, kreolsk jambalaya, men den er jo hjemme, og jeg er her.....OK! Kan få datteren min til å finne den frem og lese den opp for meg, men det blir litt senere idag.........
Gjest GreenSky Skrevet 20. november 2003 #10 Skrevet 20. november 2003 Pasta med tunfisk: Jepp, det er faktisk kongelig mat. Husker å ha lest at Mette Marit serverte det første gang svigers var på middag hos dem...! (øøøøh... Tenk at jeg husker det, da!) :blunke:
Gjest meta - suppegjøk Skrevet 20. november 2003 #11 Skrevet 20. november 2003 *skriver av Tusenfryd sin suppeoppskrift* Jeg vil ha!! Hørtes utrolig godt ut!! :D Meta - suppegjøk
*Lillian* Skrevet 29. november 2003 Forfatter #12 Skrevet 29. november 2003 Glemte å fortelle hvordan det gikk Jeg laget en Kreolsk wok, og fikk høre "nydelig mat laget av en nydelig jente" Lillian
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå