Gå til innhold

Greit med skummet melk på lavkarbo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er så lei av lettbrus og vann.

Jeg VIL ha melk til frokost. Regnes skummet melk som en matvare det er "lov" å innta på lavkarbo?

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel kanskje an på hva slags lavkarbo-retning du følger? Jeg tok en titt på næringsinnholdet, og for en type retning som skal ha mye fett og få karber, så er den ikke akkurat optimal. Men om du ikke skal ha mye fett og et moderat/liberalt antall karber om dagen, så går det sikkert greit. Jeg følger ketolyse, så da er ikke akkurat 4,8 g karber og 0,1 g fett det beste. :)

AnonymBruker
Skrevet

Milks contains carbs. Carbs equals insulin. Insulin equals fat. Fat equals obesity.

Ergo, drinking milk makes you FATFATFAT.

Gjest Heloise
Skrevet

Jeg mener at jo mindre fett i meieriproduktene, jo mer karber i det. Så hvis du er på lowcarb burde du ta h-melk eller lettmelk i verste fall.

AnonymBruker
Skrevet

Haha, "i verste fall". Tragisk.

• Liker 2
Skrevet

Haha, "i verste fall". Tragisk.

Denne kommentaren skjønte jeg ikke. Utdyp :)

Gjest Heloise
Skrevet

:klaske:

Er så fint med AB'ere som for det første ikke tør å stå frem med nick OG tydeligvis ikke vet hva det er snakk om.

Bare moro med litt hjernedød underholdning.

Skrevet

Man kan godt drikke skummet melk på lavkarbo, men da må man trekke det fra "karboregnskapet". I dag skal jeg f.eks ha nypoteter til middag, og poteter er generelt sett ikke noe man anbefaler for oss lavkarbere. MEN, så lenge jeg holder meg under min grense med karber så går det jo fint. Så bør man gjerne ha en viss balanse mellom fett, proteiner, karber osv, men en gang i mellom gjør det faktisk ingenting å bruke si halvpartene av ens karber på noe godt, hvis man vil det. Det må man nesten finne ut av selv.

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flirer.

Skrevet

Akkurat på "søt" melk er det ikke store forskjellen på karbohydratinnholdet. Problemet er heller at det er ganske mye karbohydrater, jeg drikker for eksempel lettmelk, som inneholder 4,7 g karbohydrater per 100 gram. Det er ganske mye, så jeg begrenser meg til et lite glass per dag. Jeg klarer ikke å drikke helmelk, selvom jeg sikkert burde det for å få i meg mer fett. Det får så være.

Skrevet

bland litt fløte i vann og ha i ørlite salt og splenda. Med kakao og et par vaniljedråper blir det kos.

AnonymBruker
Skrevet

Milks contains carbs. Carbs equals insulin. Insulin equals fat. Fat equals obesity.

Ergo, drinking milk makes you FATFATFAT.

Are you American, or just plain stupid? Well, what's the difference anyway, isn't stupid another word for "american"? LOL

If you consume more than you burn off, then you will gain weight, stop the carb crap about carb making people fat.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare trollet. Men det er likevel tankengangen til LCHF-fanater. Det holder ikke for dem å kutte ut potetgull, sjokolade og brus - de skal ta den helt ut og droppe karbs totalt. Food avoidance i stedet for fornuft, mao.

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Selv om jeg er uenig i en del av argumentasjonen til lavkarbofanatikerne (blant annet en del udokumenterte påstander rundt insulin og lagringen av fett), viser alle studier at lavkarbo (ad libitum) gir bedre effekt enn lavfett og kalorirestriksjon. I tillegg vil lavkarbo øke HDL-kolesterolet, redusere blodtrykket og triglyseridene.

Når det gjelder insulin, så er det riktig at mye insulin ikke er bra om du har mye bukfett og er insulinresistent - noe som skyldes et kronisk høyt energiinntak. For slanke mennesker som spiser et energiredusert kosthold, ser man ingen sammenheng mellom vekttap og kroppskomposisjon versus insulinnivå.

Det virker som at mange glemmer at selv om man skiller ut en del insulin de 14-16 timene man er våken, så er insulinnivået veldig lavt på natten. Kroppen er en adaptiv og tilpasningsdyktig organisme. Så lenge du ikke hiver innpå alt for mye mat, så vil den holde seg sunn og frisk om du bruker den aktivt og spiser balansert.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare trollet. Men det er likevel tankengangen til LCHF-fanater. Det holder ikke for dem å kutte ut potetgull, sjokolade og brus - de skal ta den helt ut og droppe karbs totalt. Food avoidance i stedet for fornuft, mao.

Tror du har misforstått. Det er LAVkarbo, ikke NULLkarbo for 99,9% av lavkarbofolk.. Og det er snakk om alt opp til 150g om dagen.

Skrevet

Tror du har misforstått. Det er LAVkarbo, ikke NULLkarbo for 99,9% av lavkarbofolk.. Og det er snakk om alt opp til 150g om dagen.

Om man er veldig interessert i lavkarbo, kan jeg anbefale en utrolig god artikkel av Vegard Lysne.

Lavkarbo kan som du nevner være så mye - og avhenger jo også av aktivitetsnivået. En toppidrettsutøver vil kunne definere et karbohydratinntak på 140-170g som lavkarbo (fordi han forbruker så mye glykogen/karb når han trener). For en person som aldri er i bevegelse, vil man derimot ikke kunne kalle så mye karbohydrater for lavkarbo.

Så spørs det jo også hvor ekstrem man ønsker å være. Selv anbefaler jeg på (svært) generelt grunnlag, en reduksjon i karbohydratinntaket som gjør at man spiser rundt 35-45 E%.

AnonymBruker
Skrevet

Om man er veldig interessert i lavkarbo, kan jeg anbefale en utrolig god artikkel av Vegard Lysne.

Lavkarbo kan som du nevner være så mye - og avhenger jo også av aktivitetsnivået. En toppidrettsutøver vil kunne definere et karbohydratinntak på 140-170g som lavkarbo (fordi han forbruker så mye glykogen/karb når han trener). For en person som aldri er i bevegelse, vil man derimot ikke kunne kalle så mye karbohydrater for lavkarbo.

Så spørs det jo også hvor ekstrem man ønsker å være. Selv anbefaler jeg på (svært) generelt grunnlag, en reduksjon i karbohydratinntaket som gjør at man spiser rundt 35-45 E%.

Jo, det kan man. Om man "til vanlig" har et kosthold med si 300g karbohydrater, så vil selv et inntak på 150g være en betydelig nok redusering til at det er lavkarbo. Jeg ville nok kalt det karboredusert. Men 50% av vanlig inntak er tross alt lavkarbo.

Jeg sluker alt jeg kan finne om lavkarbo, studier osv, og spiser selv lavkarbo på 2. året med gode resulteter. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...